تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آبان 1399 - 23:44
کد خبر : 3206

نگرانی‌ها از اظهارات منتظری

نگرانی‌ها از اظهارات منتظری

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۷۶ / ۱۶ رجب  ۱۴۱۸/ ۱۷  نوامبر ۱۹۹۷   در مسأله عراق، آمریکا همچنان قیافه تهدید دارد و عراق یک ‏گام به عقب برداشته و گفته که حاضر است، وجود بازرسان آمریکایى را بپذیرد، مشروط به اینکه به همان اندازه از اعضاى دیگر شوراى امنیت سازمان ملل هم باشند، ولى آمریکا بلافاصله

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۷۶ / ۱۶ رجب  ۱۴۱۸/ ۱۷  نوامبر ۱۹۹۷

 

در مسأله عراق، آمریکا همچنان قیافه تهدید دارد و عراق یک ‏گام به عقب برداشته و گفته که حاضر است، وجود بازرسان آمریکایى را بپذیرد، مشروط به اینکه به همان اندازه از اعضاى دیگر شوراى امنیت سازمان ملل هم باشند، ولى آمریکا بلافاصله جواب داد که ترکیب اعضاى هیأت بازرسان را عراق نمى‌تواند تعیین‏ کند.

 

به دفتر کوشک رفتیم. تا ساعت چهار بعد از ظهر گزارش‌ها را خواندم. در روزنامه‌ها به مسأله انتقاد شدید آیت‏ الله منتظرى از رهبرى تا حدودى توجه شده و بعضى روزنامه‌ها مثل کیهان، رسالت و جمهورى اسلامى، حمله شدیدى به آقاى منتظرى کرده‌اند. رادیوهاى بیگانه مثل اسراییل هم اجمالاً  به آن توجه‏ کرده‌اند و احتمالاً روزهاى آینده بهره‌بردارى زیادى خواهند کرد. در محافل خودى، هیجان و اضطراب جدی و نگرانى‌هاى عمیق به وجود آمده است.

 

آقاى عباس آخوندى قائم ‏مقام ریاست صداوسیما آمد. با اظهار نگرانى شدید در خصوص آثار اظهارات آیت ‏الله منتظرى، چاره‌جویى‏ کرد و راهکارهاى مختلفى پیشنهاد نمود. گفتم در شوراى عالى امنیت ملی قرار شده که در دبیرخانه کمیته‌اى، راهکارها را بررسى کنند. منتظر تصمیم آنها باید باشیم و از اینکه اکثر روزنامه‌ها برخوردى نکرده‌اند نگران بود. رهبرى توقع دارندکه شخصیت‌ها براى دفاع جدى، منطقى و افشاگرى نقاط‏ ضعفِ صحبت‌های افرادى مثل آقایان منتظرى و آذرى قمی و…. اقدام کنند.

 

 

 سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۷۶ 

 

آقای آقازاده رییس سازمان انرژى اتمی آمد. گزارشى از وضع و برنامه‌ها، براى غنى‏ کردن اورانیوم، جهت سوخت نیروگاه‌ها، از سه طریق آب‏ سنگین، سانتریفیوژ و لیزرى داد و راجع به مسایل سیاسى روز صحبت‏ کرد؛ با اظهارنگرانى از وضعی‏ که براى رهبرى پیش آمد، با مخالفت آقاى حسینعلی منتظری و آقاى احمد آذرى قمی و اظهارات حسین وحید خراسانی و میرزاعلی فلسفى و آقامیرزاجواد تبریزى و جو دانشگاه‌ها که کار به جایى رسیده، فضا براى لیبرال‌ها هم باز شده است. و نیز از وضع دولت که پیش‌بینى مى‌کند در آینده دچار مشکلات جدى بشود و از من خواست فکرى بکنم.

 

آقاى عباس ملکى آمد و از لزوم پرداختن به اقتصاد کشور و بیکارى و مشکلات دارو گفت و اینکه مصاحبه دیشب آقاى خاتمى رییس‏ جمهور هم به انتظارات مردم پاسخ نداده و بیشتر شبیه به نطق‌هاى انتخاباتى بوده و وعده؛ آقای آقازاده هم همین را گفت. او هم از من خواست اقدامى بکنم. گفت نطق رهبرى را براى کنفرانس سران اسلامى تهیه کرده‌اند و پیشنهادشان این است که در اجلاس صحبت کنند و نه در شام، یا مراسم نماز که قاعدتاً خوشایند دولت نیست.

اخوى محمد معاون اجرایی رییس ‏جمهور آمد. او هم از عواقب کار آیت ‏الله منتظرى نگران است. براى بودجه مجمع صحبت شد. دکتر حبیبى هم تلفنی از من درباره بودجه پرسید. گفتم، مطابق نیاز با کارشناسى خودشان بنویسند. در گزارش محمد و آقازاده این هم بود که در بحث بودجه، قرار شده قیمت گاز و برق، پیش از برنامه دوم اضافه شودکه مشکل ‏آفرین خواهد شد.

عصر آقایان محمود محمدى عراقى رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محمد جعفرى گیلانى رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم و طاها هاشمى نماینده قم آمدند. با اظهارنگرانى از وضعی ‏که براى رهبرى با مخالفت آیت‏ الله منتظرى، پیش ‏آمده است. براى علاج مشورت‏ کردند و گفتند، فردا حوزه علمیه قم براى حمایت از رهبرى تعطیل است و طلاب اجتماع مى‌کنند و اگر کنترل نشود ممکن است به آیت ‏الله منتظرى آسیب برسانند. در گزارش‌ها بود که امروز در دانشگاه امیرکبیر هم مانع اجراى برنامه توسط دکتر ابراهیم یزدى دبیرکل نهضت آزادی و عزت‏ الله سحابى و خانم اعظم طالقانى شده‌اند.

 

منبع: خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات