تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آذر 1399 - 15:04
کد خبر : 3517

نگاهی فانتزی به مساله «حاکمیت دوگانه»

نگاهی فانتزی به مساله «حاکمیت دوگانه»

روزنامه جمهوری اسلامی هفته گذشته در یادداشتی که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت نوشت در کشور ۲ دولت حکمرانی می‌کند و «کنسرسیوم مافیا» به جان مردم افتاده تا شیره جانشان را بمکد.   وضعیت «حاکمیت دوگانه» به معنای تضاد میان سیاست‌ نهادهای انتخابی و انتصابی را مدت‌ها است اصلاح‌طلبان، طرفداران احمدی‌نژاد و دولتی‌های

روزنامه جمهوری اسلامی هفته گذشته در یادداشتی که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت نوشت در کشور ۲ دولت حکمرانی می‌کند و «کنسرسیوم مافیا» به جان مردم افتاده تا شیره جانشان را بمکد.

 

وضعیت «حاکمیت دوگانه» به معنای تضاد میان سیاست‌ نهادهای انتخابی و انتصابی را مدت‌ها است اصلاح‌طلبان، طرفداران احمدی‌نژاد و دولتی‌های حامی روحانی فریاد می‌زنند.

 

از سوی دیگر، وجود دو دولت در یک کشور تداعی کننده اوضاع کشورهایی مثل لیبی، سوریه و یمن است.

 

با این حال، اوضاعی که این روزها در کشور به چشم می‌خورد این پرسش را مطرح می‌سازد که وجود ۲دولت با مرزهای مشخص حاکمیت، سیاستگذاری و مسئولیت چگونه می‌توانست باشد؟

 

در یک تصور کاملا فانتزی می‌شد دسته‌ای از مردم و سیاسیون به کشور انتخابی و مابقی به کشور انتصابی مهاجرت کنند؛ مانند وضعیتی که در آمریکا حکم‌فرما است و مردم بخاطر شرایط متفاوت مدنی، اقتصادی، قانونی و … بین ایالت‌ها دست به مهاجرت می‌زنند.

 

در جدی‌ترین موضوع مرتبط با اوضاع اقتصادی و زندگی مردم یعنی تحریم‌های آمریکا، بعضی در‌به‌در به دنبال راهی برای مذاکره‌اند و گروهی می‌گویند مذاکره یعنی وادادگی و تسلیم که عایدی هم برای مردم نخواهد داشت.

 

در سوی دیگر بعضی اعتقاد دارند کشور نیاز به «ایمنی گله‌ای» در مقابله با کرونا دارد. عده‌ای بر طبل درمان مدرن می‌کوبند و در مقابل، حامیان درمان سنتی طرف مقابل را تخطئه و حتی تکفیر می‌کنند.

 

اوضاع به گونه‌ای است که در مورد هواشناسی هم صدای واحدی به گوش نمی‌رسد؛ دیروز معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای تهران در مورد سیلاب هشدار داده و همزمان سازمان هواشناسی اعلام کرده خطر سیلاب پایتخت را تهدید نمی‌کند.

 

با توجه به این وضعیت و به شرط اینکه این مطالب دال بر تجزیه‌طلبی و تهدید امنیت ملی و تمامیت سرزمینی قلمداد نشود، ایده حاکمیت دوگانه و انتقاد به آن جای تامل بیشتری می‌یابد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات