تاریخ انتشار : جمعه 21 آذر 1399 - 0:23
کد خبر : 3879

بورس در هفته‌ای که گذشت/ بازگشت نرم نرمک اعتماد

بورس در هفته‌ای که گذشت/ بازگشت نرم نرمک اعتماد

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در هفته‌ای که گذشت، با شکستن سقف کانال یک میلیون چهارصد هزار واحدی و ورود مجدد شاخص بورس به کانال یک میلیون و پانصدهزار واحدی با حمایت بازارگردانان، می‌توان انتظار داشت که بازار در هفته‌های پیش رو، بتواند همچنان به رشد آرام و منطقی خود ادامه دهد.   در هفته جاری،

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در هفته‌ای که گذشت، با شکستن سقف کانال یک میلیون چهارصد هزار واحدی و ورود مجدد شاخص بورس به کانال یک میلیون و پانصدهزار واحدی با حمایت بازارگردانان، می‌توان انتظار داشت که بازار در هفته‌های پیش رو، بتواند همچنان به رشد آرام و منطقی خود ادامه دهد.

 

در هفته جاری، شاخص بورس تهران، با نوسان در مرز دو کانالی یک میلیون و چهارصدهزار واحدی و یک میلیون و پانصدهزار واحدی، در وضعیت جدیدی قرار گرفت.

 

در این هفته می‌توان گفت که روز شنبه ۱۵ آذرماه شاخص در پایین‌ترین حد خود یعنی ۱.۴۹۰.۶۷۶ واحدی قرار داشت و روز یکشنبه ۱۶ آذرماه، بهترین روز برای بازار سرمایه در هفته جاری بود و شاخص به ۱.۵۲۳.۱۰۸ واحدی رسید.

 

شاخص فرابورس ایران اما در هفته جاری، مسیر خوبی را در پیش گرفت و با حرکت از کانال ۱۸ هزار واحدی، به سمت کانال ۱۹ هزار واحدی رفت و برخلاف شاخص بورس، با کاهش ارزش در طول یک هفته مواجه نشد. برخی روزها نیز در حالی شاخص فرابورس مثبت بسته شده است که شاخص بورس، منفی بوده است.

 

در این هفته دو نماد جدید یعنی «وکبهمن» و «بوعلی» عرضه اولیه شدند که خبر خوبی برای بازار سرمایه بود و نشان از بازگشت مجدد روزهای پر رونق ماه‌های ابتدایی سال داشت.

 

در روز دوشنبه ۱۷ آذرماه نیز نماد «اتکاسا» پذیره‌نویسی اولیه خود را انجام داد. همچنین در این هفته برخی نمادها به ظن دستکاری بسته شدند. خبر مهم دیگر آن بود که در پایان روز معاملاتی (چهارشنبه)، ارزش صندوق ETF «پالایش یکم» به مرز قیمت پذیره‌نویسی خود رسید که این خبر، برای فعالان بازار سرمایه خبر خوبی نبود. به ویژه آنکه بحث عرضه یا عدم عرضه این صندوق در بازار سرمایه، یکی از عوامل روانی موثر بر آغاز روند ریزشی در بازار سرمایه در مرداد ماه امسال بود.

 

«تصویب دستورالعمل طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه و تعیین سطح دسترسی اشخاص»، «ابقاء امیر هامونی در سمت مدیرعاملی فرابورس ایران» و «اصلاح تبصره یک ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم» از جمله اخبار مهم بورسی هفته بودند.

 

از روز سه‌شنبه هفته جاری نیز قانون جدیدی در زمینه معاملات ابلاغ شد که طبق آن در پنج دقیقه پایانی زمان پیش‌گشایش بازار (از ساعت ۸:۵۵دقیقه تا ۹صبح)  امکان هرگونه حذف یا ویرایش سفارش‌های وارده شده تا زمان گشایش بازار، در بورس و فرابورس ممکن نیست.

 

این مصوبه کمک می‌کند تا برخی از معامله‌گران نتوانند با ایجاد صف‌های کاذب در بازار، باعث کاهش یا افزایش چشمگیر در بهای برخی سهم‌ها شوند. خبر امکان دریافت وام برای دارندگان سهام عدالت نیز، از دیگر خبرهای خوش هفته جاری بود.

اواخر هفته «علیرضا ماهیار» معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت که ۳۰ میلیون از مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند، می‌توانند از ابتدای ماه آینده از بانک‌های دولتی وام خرد دریافت یا اقدام به خرید کالا کنند. البته وی یادآور شد که سهامداران برای استفاده از این امکانات بایستی بطور حتم کد سجامی خود را دریافت کرده باشند.

 

در هفته جاری همچنین با ورود قابل ملاحظه پول سهامداران حقیقی به بازار مواجه شدیم. این میزان از پول نشان می‌دهد که اعتماد در حال بازگشت به بازار سرمایه است و سهامداران دوباره حضور در بازار سرمایه را فرصت مغتنمی برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. همچنین در هفته جاری شاخص‌ هم وزن در برخی روزها بیش از شاخص کل رشد داشت که نشان می‌دهد نمادهای کوچک بیش از نمادهای بزرگ با استقبال مواجه بوده‌اند.

 

«هادی افشاری» کارشناس بازار سرمایه در تحلیل وضعیت بازار در این هفته به ایرنا می گوید: «ورود سرمایه‌های جدید در هفته گذشته و افزایش حجم و ارزش معاملات نشان می‌دهد که با سیاست‌گذاری‌های صحیح، می‌تواند اعتماد دوباره به بازار سرمایه بازگردد و این بازار در مقایسه با سایر بازارهای موازی، در درازمدت همچنان سودآوری بالایی خواهد داشت».

 

وی در تحلیل خود افزود: «رشد بازار در این هفته نشان داد همانطور که اغلب کارشناس تاکید داشته‌اند، نوسان در شاخص، امری طبیعی است اگرچه که ممکن است گاهی بازار دچار ریزش یا اصلاح شود، اما بطور حتم این امکان وجود دارد که بازار دوباره وارد فاز صعودی شود و در هفته‌های آینده این فرصت برای رشد مجدد شاخص مهیا است. البته باید یادآوری کرد که ممکن است رشد پرشتابی همچون ماه‌های ابتدایی سال نداشته باشیم.»

 

«مسعود شرفی» کارشناس بازار سرمایه هم در گفتگو با ایران و در تحلیل وضعیت بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، تاکید کرد که «در شروع هفته جاری، شاخص درگیر شکستن مقاومت یک میلیون و پانصدهزار واحدی شد و بالاخره این مقاومت شکست و شاخص وارد کانال جدید خود شد، با این حال و با توجه به شایعات منتشر شده در فضای مجازی، از اواسط هفته بازار سرمایه با فشار فروش مواجه شد».

 

شرفی یادآور شد: «در هفته جاری نقش بازارگردانان بسیار پررنگ بود و در اکثر نمادها، این بازارگردانان بودند که با خرید خود مانع از دست رفتن کانال یک میلیون و پانصدهزار واحدی شدند و در نهایت نیز شاخص در همین کانال باقی ماند». به نظر این کارشناس بازار سرمایه، امیدوارکننده‌ترین خبر بورسی هفته جاری، حجم بالای معاملات است. در هفته جاری، حجم معاملات افزایش قابل قبولی یافت که این اتفاق نشانگر خوبی برای آینده بازار سرمایه است».

 

این کارشناس بازار سرمایه افزود که نقش بازارگردانان در کمک به حفظ کانال یک میلیون پانصد هزار واحدی در هفته آینده اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند تعیین کننده باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات