تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آذر 1399 - 15:39
کد خبر : 3961

تفسیر رسانه‌های خارجی از حرف‌های آشتی‌جویانه خاتمی

تفسیر رسانه‌های خارجی از حرف‌های آشتی‌جویانه خاتمی

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۷۶ / ۱۴ شعبان ۱۴۱۸ / ۱۵ دسامبر ۱۹۹۷ در دفتر کوشک، بولتن‌ها را خواندم و کارها را انجام دادم. در رسانه‌هاى غربى، بازتاب وسیعى از اظهارات آقاى خاتمى رییس ‏جمهور در مصاحبه دیروز داریم. با اینکه ایشان صحبت از مذاکره با ملت ‏آمریکا کرده، در رسانه‌ها سعى مى‌کنند، آن را به

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۷۶ / ۱۴ شعبان ۱۴۱۸ / ۱۵ دسامبر ۱۹۹۷

در دفتر کوشک، بولتن‌ها را خواندم و کارها را انجام دادم. در رسانه‌هاى غربى، بازتاب وسیعى از اظهارات آقاى خاتمى رییس ‏جمهور در مصاحبه دیروز داریم. با اینکه ایشان صحبت از مذاکره با ملت ‏آمریکا کرده، در رسانه‌ها سعى مى‌کنند، آن را به مذاکره با آمریکا و سیاست‏ نرمش در مقابل آمریکا تفسیر کنند؛ سیاست تفرقه‌انگیزى بین رهبرى و رییس ‏جمهور را پیگیرى مى‌کنند.

خبرگزارى‌هاى خارجى، خبر بازداشت دکتر ابراهیم یزدى رهبر نهضت آزادى را با استناد به بیانیه نهضت منتشرکرده‌اند. هنوز از طرف مراجع داخلى اعلان نشده است؛ احتمالاً به خاطر اهانت به ولایت ‏فقیه است.

 

سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۷۶

ساعت نُه‏ و نیم صبح از مهرآباد به سوى کیش پرواز کردیم. یزدان‏پناه، مدیرعامل کیش به استقبال آمده بود. در مسیر تا پاویون، وضع کیش را گفت. در ماه‌هاى اخیر، به خاطر مسأله ثروت‌هاى بادآورده و نیز رکود داخل ‏کشور، حرکت سازندگى کُند شده و تجار و کسبه هم از رکود کارشان گله دارند، ولى مجموعاً نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته‌ایم؛کمتر از حد انتظار و برنامه.

 

پیش از ظهر و عصر و شب، در ساحل دریا قدم زدم. هواى تمیز و معتدل و محیط آرام براى استراحت جان مى‌دهد. در گزارش‌ها، هنوز بازتاب اظهارات آشتى‏ جویانه آقاى خاتمى نسبت به آمریکا مورد توجه است، ولى با تفسیر نادرست که مذاکره با ملت آمریکا را به معناى مذاکره با دولت آمریکا مى‌گیرند، اما آمریکایى‌ها با شیطنت براى قبول مذاکره، شرط قایل مى‌شوند؛گرچه مى‌پذیرند که قطع رابطه با ایران به مصحلت‌شان نیست.

 

چهارشنبه ۲۶ آذر 

 

بعد از نماز صبح و گرفتن اخبار، ساعتى در ساحل دریا قدم زدم. ماهى‌ها و خرچنگ‌هاى زیادی به کنار ساحل آمده بودند. در حالت جزر، قسمت‌هایى از کف دریا را که معمولاً زیر آب است، مخصوصاً مرجان‌ها را تماشا کردم.

 

آقاى طالب، امام‏ جمعه کیش آمد. از شوراى سیاستگذارى ائمه ‏جمعه شکایت داشت که به خاطر عدم خط و خطوطش در انتخابات، ایشان را از میناب به کیش منتقل کرده‌اند و از خدمات وسیعش در میناب گفت.

 

بازتاب بازداشت دکتر یزدى در رسانه‌هاى غربى وسیع است و آن را تبلور مبارزه میان ولایت فقیه و رییس‏ جمهور مى‌دانند.

 

آقایان طالب، امام جمعه و چند نفر دیگر از روحانیون کیش آمدند. از تأثیر منفى مسأله ثروت‌هاى بادآورده بر اقتصاد کشور و منجمله کیش انتقاد داشتند؛ کم ‏کم قبح انتقاد به نظرات رهبرى از بین مى‌رود. گفتند کم‏ کم در کیش، اهالى مهاجر از هر منطقه، براى خودشان هیأت و تشکل درست مى‌کنند.

 

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات