تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1399 - 11:48
کد خبر : 4238

مصاحبه یا مبالهه؟*

مصاحبه یا مبالهه؟*

«طلوع نیوز» افغانستان شنبه هفته پیش (۲۹آذر) بخش‌هایی از مصاحبه با «محمدجواد ظریف» را منتشر ساخت که این رخداد به سرعت پربازتاب شد.   طی هفته گذشته بسیاری ازاین مصاحبه به عنوان یک مدل موفق گف‌وگوی رسانه‌ای یاد کرده و «لطف‌الله نجفی» مصاحبه‌گر را تحسین کردند. این در حالی است که بنا به دلایل زیر،

«طلوع نیوز» افغانستان شنبه هفته پیش (۲۹آذر) بخش‌هایی از مصاحبه با «محمدجواد ظریف» را منتشر ساخت که این رخداد به سرعت پربازتاب شد.

 

طی هفته گذشته بسیاری ازاین مصاحبه به عنوان یک مدل موفق گف‌وگوی رسانه‌ای یاد کرده و «لطف‌الله نجفی» مصاحبه‌گر را تحسین کردند. این در حالی است که بنا به دلایل زیر، واقعیات موجود چیز دیگری را نشان می‌دهد.

 

۱-هر رسانه سیاست خاصی دارد که طبق قانون هر کشور نباید منافی امنیت ملی باشد. بدون هیچ تعارف و پرده پوشی باید گفت افغانستان یکی از حوزه‌های نفوذ جمهوری اسلامی به شمار می‌آید و ثبات و آرامش مردمش بدون مساعدت تهران دشوار است.

از سوی دیگر میلیون‌ها افغانستانی در ایران زندگیشان مستقیما از نتایج این مصاحبه متاثر خواهد شد و راه‌افتادن هشتگ #پایان_مهمانی برای بیرون انداختن آنان وضعیتی است که به دنبال مصاحبه پدید آمده است.

تنها منتفع گفت‌وگوی نجفی با ظریف، اپوزسیون خارج از ایران بودند و نیز کسانی که به اصطلاح دلشان از «بازجویی» «ماله کش اعظم» خنک شد و در این میان افغان‌ها ماندند و …

۲- یکی از ملاک‌ها مصاحبه موفق این است که مصاحبه شونده یا یکی از هم‌صنفی‌ها، هم‌حزبی‌ها یا هم‌یالان حاضر به تکرار مصاحبه شود. شکی نیست که محورهای مصاحبه با ظریف چک شده بود اما بعید است که وزیر خارجه از پرسش درباره انتخابی بودن یا نبودن رهبری استقبال و پیشتر با آن موافقت کرده باشد.

 

۳- مصاحبه موفق گفت‌و‌گویی به دور از عقده‌گشایی یا انتقام‌جویی است. آنچه در مصاحبه ظریف مطرح شد را همه می‌دانند و می‌دانستند. حال خیلی‌ها بگویند ظریف تحقیر، بازجویی، ضایع و … شد باید پرسید چه گرهی از دنیای رسانه گشوده و چه واقعیتی در این میان مکشوف شده است.

 

سرجمع ماجرا اینکه از هر منظری اعم از نتیجه‌گرایی یا حرفه‌ای‌گری مصاحبه اخیر را می‌توان نوعی حماقت رسانه‌ای و نه چیز دیگر توصیف کرد.

 

✍️محمد موسی‌کاظمی

 

*مبالهه . [ م ُ ل َ هََ ] (ع مص ) ابلهی نمودن . (منتهی الارب ) (آنندراج ). خود را ابله نمودن بی ابلهی . (یادداشت به خط مرحوم دهخدا).

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات