تاریخ انتشار : جمعه 12 دی 1399 - 20:32
کد خبر : 4431

خاموشی مصباح

خاموشی مصباح

بعد از ظهر جمعه ۱۲ دی‌ماه دفتر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خبر درگذشت آیت‌الله را تایید کرد.   محمد تقی مصباح یزدی در سال ۱۳۱۳ در یزد به دنیا آمد. وی در زمره شاگردان امام خمینی و علامه طباطبایی بود.   آیت‌الله پیش از انقلاب در انتشار دو نشریه با نام‌های “بعثت”

بعد از ظهر جمعه ۱۲ دی‌ماه دفتر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خبر درگذشت آیت‌الله را تایید کرد.

 

محمد تقی مصباح یزدی در سال ۱۳۱۳ در یزد به دنیا آمد. وی در زمره شاگردان امام خمینی و علامه طباطبایی بود.

 

آیت‌الله پیش از انقلاب در انتشار دو نشریه با نام‌های “بعثت” و “انتقام” نقش داشت. بعد از انقلاب بنیاد علمی پژوهشی باقرالعلوم و سپس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی را در قم پایه‌گذاری کرد و رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.

 

آیت‌الله از حامیان ولایت مطلقه فقیه و رهبر معنوی و فکری جبهه پایداری انقلاب اسلامی بود. به گفته وی، مردم، ناصر (کمک‌کننده) ولی فقیه هستند، نه ناصب (منصوب‌کننده) و مشرع (مشروعیت دهنده) وی

مصباح

وی مرداد ۱۳۸۸ در جمع گروهی از هنرمندان بسیجی درباره احمدی‌نژاد گفته بود وقتی ریاست جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد اطاعت از او نیز مثل اطاعت از خداست. نکته جالب توجه اینکه احمدی‌نژاد از آخرین کسانی بود که از آیت‌الله مصباح عیادت کرد.

 

وی بعدها گفت بیش از ۹۰ درصد احتمال می‌دهد احمدی‌نژاد را شخصی سحر کرده باشد.

 

آیت الله در سال ۱۳۶۹ به عنوان نماینده دومین دوره مجلس خبرگان رهبری از استان خوزستان و پس از آن نیز در دوره‌های سوم و چهارم این مجلس از سوی مردم تهران به نمایندگی برگزیده شد. در سال ۱۳۹۴ از ورود به خبرگان بازماند اما سال ۹۸ از خراسان رضوی و در میان‌دوره‌ای بازهم به مجلس خبرگان بازگشت.

 

آیت الله مصباح دارای تألیفات و آثار متعددی در زمینه‌های فلسفه اسلامی، الهیات، اخلاق و عقاید است که از جمله این آثار می‌توان به آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، آزادی؛ ناگفته‌ها و نکته‌ها، آفتاب مطهر، آفتاب ولایت‏، آموزش عقاید، آموزش فلسفه جلد یک و دو، اخلاق اسلامی و … اشاره کرد.

 

از شاگردان سرشناس آیت الله می‌توان به مصطفی ملکیان، کاظم صدیقی، مرتضی آقاتهرانی، غلامجسین الهام و عباسعلی کدخدایی اشاره کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات