تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 دی 1399 - 23:37
کد خبر : 4590

دل‌ بستن اروپایی‌ها به خاتمی مقابل رهبری

دل‌ بستن اروپایی‌ها به خاتمی مقابل رهبری

پنج‌شنبه ۱۸ دى ۱۳۷۶ / ۹ رمضان ۱۴۱۸ / ۸ ژانویه ۱۹۹۸ براى افطار به خانه آمدم. به خاطر ترافیک و انتخاب مسیر دورتر توسط پاسداران، دیر رسیدیم. همه بچه‌ها جمع بودند. بحث محافل و رسانه‌ای درباره مصاحبه دیشب آقاى خاتمى با شبکه تلویزیونی سی ‏ان ‏ان است که با تبلیغات غربى‌ها، خیلی حساس شده

پنج‌شنبه ۱۸ دى ۱۳۷۶ / ۹ رمضان ۱۴۱۸ / ۸ ژانویه ۱۹۹۸

براى افطار به خانه آمدم. به خاطر ترافیک و انتخاب مسیر دورتر توسط پاسداران، دیر رسیدیم. همه بچه‌ها جمع بودند. بحث محافل و رسانه‌ای درباره مصاحبه دیشب آقاى خاتمى با شبکه تلویزیونی سی ‏ان ‏ان است که با تبلیغات غربى‌ها، خیلی حساس شده و مورد بحث و جدال است. حزب ‏اللهى‌ها رنجیده‌اند. لیبرال‌ها راضی ‏اند و غربى‌ها و آمریکایى‌ها را قانع نکرده؛ ضمن اینکه آن را قدمى به جلو، در جهت حل مشکل ایران و آمریکا و غرب مى‌دانند و تبلیغات سنگینى روى میانه‌روى آقاى خاتمى در مقابل تندروى جناح مقابل و شخص رهبرى، در جریان است.

 

 

جمعه ۱۹ دى ۱۳۷۶

در خانه بودم. از دیشب تا امروز عصر، برف سنگین باریده است؛ الحمدالله. افطار بچه‌ها جمع بودند. مثل همه محافل دیگر، بحث محفلى بر سر مصاحبه آقاى خاتمى بود. بعضى مثبت و بعضى منفى مى‌دانستند. بیشتر وقت به مطالعه تاریخ نهضت جنگل میرزا کوچک‏ خان و کودتاى سوم اسفند ۱۲۹۹ گذشت. در گزارش‌هاى جهانى، بحران اقتصادى جنوب شرق و به خصوص اندونزى مورد توجه است.

 

شنبه ۲۰ دى ۱۳۷۶  

آقاى سیدحسین موسویان از آلمان آمد. خداحافظى‏ کرده است. گفت، فضاى سیاسى اروپا نسبت به ایران مساعد است و آماده همکارى بیشترند و به دولت خاتمى امید بسته‌اند در مقابل رهبرى و مى‌خواهند دولت را تقویت کنند و تبلیغات وسیعى در این جهت دارند و اگر دولت‏ برنامه‌اى داشته ‏باشد، مى‌تواند امتیازاتى کسب‏ کند. گفت مقدمات‏ کار تأسیس حزب را با مطالعه اساسنامه‌ها و رویه‌هاى احزاب بزرگ دنیا و شناسایى افراد براى همکارى آماده کرده‌اند. از عدم توجه دولت به امور توسعه و نیز سیاست نامناسب دفتر رهبرى که منجر به تضعیف موقعیت رهبرى شده، اظهار نگرانى کرد.

آقاى جمال ساداتیان آمد. از آقاى حجازى در دفتر رهبرى و نیز وزارت اطلاعات و شوراى نگهبان که مانع نامزدى او در انتخابات مجلس شدند، شکایت دارد.

دو نفر از اساتید معمم دانشگاه امام صادق ‏که در جمع آنها بودند، از من خواستند، درس خارج براى بحث حکومت اسلامى را شروع کنم.

عصر آقاى محمود واعظى آمد. همان حرف‌هاى آقاى موسویان را گفت، ولى سرگردانى مدیران در دولت و خطر تضعیف سازندگى و تضعیف بیشتر رهبرى و ضرورت اقدامى از سوى من، براى جلوگیرى از این خطرها را اضافه‏ کرد.

افطار همراه سران سه قوه، میهمان رهبرى بودیم. بحث جدى نداشتیم. صحبت‌هاى متفرقه‌اى در مورد هواپیماى سانحه دیده فوکر ۱۰۰ و مصاحبه آقاى خاتمى و فتواى رهبرى در مورد احتیاط در نماز صبح، بعد از اذان صبح و دادن سهم امام به غیر ولى‏ فقیه و فتواى امام در مورد بلاد کبیره داشتیم. آقاى خاتمى رییس‏ جمهور خواست‏ که وقتى براى بررسى وضع بعد از مصاحبه ایشان بگذارم؛ قرار شد فردا شب به منزل ما بیایید.

 

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات