تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 19:59
کد خبر : 5102

برجام و بلینکن؛ بن‌بست ۲+۴

برجام و بلینکن؛ بن‌بست ۲+۴

«تونی بلینکن» وزیر امور خارجه دولت بایدن بلافاصله بعد از دریافت رای اعتماد سنا در نشستی خبری حاضر شد.   بلینکن در این نشست گفت که با ایران مذاکره می‌کند. وی پیشتر اظهار داشته بود این جمهوری اسلامی است که باید به تعهدات برجامی خود برگردد تا آمریکا تحریم‌ها را بردارد.   این در حالی

«تونی بلینکن» وزیر امور خارجه دولت بایدن بلافاصله بعد از دریافت رای اعتماد سنا در نشستی خبری حاضر شد.

 

بلینکن در این نشست گفت که با ایران مذاکره می‌کند. وی پیشتر اظهار داشته بود این جمهوری اسلامی است که باید به تعهدات برجامی خود برگردد تا آمریکا تحریم‌ها را بردارد.

 

این در حالی است که تهران صریحا اعلام کرده تا تحریم‌ها برداشته نشود حاضر به بازگش به تعهداتی چون غنی‌سازی ۳.۶۷درصدی نیست.

 

علاوه بر این، «محمدجواد ظریف» در نشست خبری سه‌شنبه با «سرگئی لاورف» در مسکو اعلام کرد اگر تحریم‌ها تا ۲۱ فوریه (سوم اسفند) لغو نشود رعایت پروتکل الحاقی را هم متوقف می‌کند.

 

 

۵+۱ دولتی که به همراه ایران در تیرماه ۹۴ به توافق هسته‌ای رسیدند، اکنون در ۲سوی یک نامعادله قرار دارند.

 

به گزارش ایران مامن، فرانسه، انگلیس و آلمان که در مراحل پایانی مذاکرات هسته‌ای ۵+۱ را ۳+۳ می‌نامیدند تا با آن عکس یادگاری با لوگوی اتحادیه اروپا بیاندازند، اکنون با رفتن ترامپ و بی‌پروا و تمام‌قد پشت سر بایدن ایستاده‌اند.

هر چند طی هفته‌های اخیر برلین کوشید تا نقش پلیس بدِ اروپایی را که پیشتر به پاریس تعلق داشت برعهده گیرد، اما «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه هم صریحا اعلام کرد ایران برای رفع تحریم‌ها باید شرایط آمریکا را بپذیرد.

 

در سوی دیگر اما روس‌ها با مواضع ایران همراهی بیشتری نشان می‌دهند و پکن هم به طور سنتی مواضع مسکو را تقویت می‌کند.

 

بلینکن گفته، برای احیای وجهه آسیب دیده دیپلماسی آمریکا و همچنین تشکیل یک جبهه متحد جهت مقابله با چالش‌های ایران، چین و روسیه تلاش خواهد کرد.

 

در شرایطی که اختلافات برجامی تهران و واشنگتن در گروی این مساله است که چه کسی پیشگام شود، بلینکن هم به نوعی باید با گرفتاری‌های تغییر فازِ ۱+۵ به ۴+۲ دست و پنجه نرم می‌کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات