تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 بهمن 1399 - 13:47
کد خبر : 5288

کشمکش حقوقی جانشین مصدق با جایگزین ترامپ!

کشمکش حقوقی جانشین مصدق با جایگزین ترامپ!

«حسن روحانی» روز پنج شنبه (۱۶ بهمن) در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت صمت با اشاره به رای تازه دادگاه لاهه درباره شکایت ایران از آمریکا، پیروزی در دعوای حقوقی را همسنگ دوران نخست وزیری دکتر مصدق دانست که طی دهه‌های پس از آن بی‌‌سابقه بوده است.   سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه

«حسن روحانی» روز پنج شنبه (۱۶ بهمن) در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت صمت با اشاره به رای تازه دادگاه لاهه درباره شکایت ایران از آمریکا، پیروزی در دعوای حقوقی را همسنگ دوران نخست وزیری دکتر مصدق دانست که طی دهه‌های پس از آن بی‌‌سابقه بوده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه اعلام کرد بر اساس مدارک و دفاعیات ایران، دیوان با رد ایرادات مقدماتی آمریکا، خود را صالح به رسیدگی به دعوی اقامه شده علیه دولت ایالات متحده دانسته و به این ترتیب پرونده وارد رسیدگی ماهوی خواهد شد.

 

دیوان پیشتر و در بهمن ماه ۱۳۹۷ و در فاصله کمتر از چهار ماه، دومین رای حقوقی خود را به نفع ایران صادر کرده بود.

 

دولت روحانی در تیرماه ۹۷ و بعد از خروج آمریکا از برجام، لایحه شکایت از تحریم‌های ایالات متحده را به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه تسلیم کرد. این لایحه مشتمل بر ۷ جلد ادله و مستندات و بالغ بر حدود ۳ هزار صفحه، آمریکا را ناقض معاهده مودت سال ۱۹۵۵ دانسته و خواستار رسیدگی حقوقی به این اقدام آمریکایی‌ها شده است.

 

دولت «دونالد ترامپ» در واکنش به اقدام ایران، صلاحیت دادگاه لاهه را برای بررسی این دعوای حقوقی رد کرد و «مایک پمپئو» پیمان مودت سال ۱۹۵۵ را در مهرماه ۹۷ فسخ کرد.

 

در ادامه، سخنگوی وزارت امور خارجه دولت «جو بایدن» هم نسبت به رای دیوان بین المللی دادگستری به نفع ایران ابراز تاسف کرد و گفت که این تنها یک رای اولیه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات