تاریخ انتشار : شنبه 2 اسفند 1399 - 12:33
کد خبر : 5769

سبوس مصرف انسان است اما خوراک دام می شود

سبوس مصرف انسان است اما خوراک دام می شود

متخصصین تغذیه مردم را به استفاده از «نان کامل سالم» دارای آرد سبوس‌ تشویق می کنند. با این حال، سبوس‌گیری از آرد نانوایی‌ها افزایش یافته است و سبوس به‌جای اینکه به مصرف انسانی برسد، خوراک دام می‌شود.   به گزارش ایران مامن، با بررسی منابع علمی به این نتیجه می رسیم که هر قدر نان،

متخصصین تغذیه مردم را به استفاده از «نان کامل سالم» دارای آرد سبوس‌ تشویق می کنند. با این حال، سبوس‌گیری از آرد نانوایی‌ها افزایش یافته است و سبوس به‌جای اینکه به مصرف انسانی برسد، خوراک دام می‌شود.

 

به گزارش ایران مامن، با بررسی منابع علمی به این نتیجه می رسیم که هر قدر نان، سبوس بیشتری داشته باشد، فیبر بیشتر و ارزش غذایی بالایی دارد.

 

به گفته متخصصان تغزیه، مصرف نان با آرد سفید موجب افزایش بیماری‌های دیابتی، کبدی و فشار خون شده است و سوال اینجاست که چرا دولت آرد سفید را از چرخه پخت نان در ایران حذف نمی‌کند؟

 

«آرش طاهری» رئیس صنایع پخت مرکز پژوهش‌های غلات به روزنامه جوان گفته است: آرد سنگک به دلیل میزان سبوسش تیره رنگ است و آب بیشتری جذب می‌کند و سفت می‌شود؛ از این رو نانوایان سنگکی از آرد سفید استفاده می‌کنند.

 

به گفته طاهری، ریختن مستقیم سبوس روی نان، روش کاملاً غیرعلمی است و برای بدن مضر است. سبوسی که در عمل تخمیر دخالتی نداشته باشد، حاوی نوعی اسید سیتریک است که مانع جذب آهن و عناصر مفید می‌شود.

 

رئیس صنایع پخت مرکز پژوهش‌های غلات گفت:  مصرف جداگانه سبوس را ممنوع اعلام کردیم و اگر نانوایان همچنان این کار را ادامه می‌دهند، مشتریان باید به مراکز بازرسی اعلام کنند.

 

طاهری با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی برای نانوایان گفت: نانوایی‌های سنتی تمام مشکلات کیفیت نان را، نامرغوب بودن آرد می‌دانند و بهانه‌جویی می‌کنند. نانواها  آرد سفید با درصد سبوس پایین استفاده می‌کنند و به دلخواه خود قیمت‌ها را گران می‌کنند.

 

طاهری در انتها افزود: ماهانه در سراسر کشور از ۱۰۰نانوایی تست نان و آرد گرفته می‌شود که طبق آخرین گزارش، میانگین امتیاز چهار نوع نان سنتی عدد  ۸۰از ۱۰۰بوده که نشانگر کیفیت مناسب نان در کشور است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات