تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اسفند 1399 - 23:08
کد خبر : 5954

نماز جماعت مجلس شورای سعودی به امامت هاشمی رفسنجانی

نماز جماعت مجلس شورای سعودی به امامت هاشمی رفسنجانی

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۷۶/ ۲۵ شوال ۱۴۱۸/ ۲۳ فوریه ۱۹۹۸   در اخبار صبح، توافق ابتدایى صدام و سازمان ملل، مورد توجه است؛ ولى آمریکا گفته منتظر روشن ‏شدن جزییات قرار مى‌ماند. عفت در مورد برنامه دیروزش‏ که براى دیدن مرکز معلولان ریاض رفته بودند و میهمانى ‏گرم و صمیمانه خانواده امیرعبدالله و شاهزاده‌هاى دیگر

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۷۶/ ۲۵ شوال ۱۴۱۸/ ۲۳ فوریه ۱۹۹۸

 

در اخبار صبح، توافق ابتدایى صدام و سازمان ملل، مورد توجه است؛ ولى آمریکا گفته منتظر روشن ‏شدن جزییات قرار مى‌ماند. عفت در مورد برنامه دیروزش‏ که براى دیدن مرکز معلولان ریاض رفته بودند و میهمانى ‏گرم و صمیمانه خانواده امیرعبدالله و شاهزاده‌هاى دیگر توضیح داد.

به مجلس شورا رفتم. ابتدا با یک یک نمایندگان مصافحه و احوال‏پرسى‏ کردم. سپس رییس مجلس براى خیرمقدم و تأکید بر اتحاد مسلمانان و همکارى ایران و عربستان صحبت‏ کرد. من هم درباره منافع همکارى و ضررهاى عدم‏ تعاون صحبت مفصلى نمودم و به مسأله نفت و فلسطین و عراق و پیشرفت‌هاى ایران پرداختم و در خاتمه پیشنهاد دادم که شعار امحای سلاح‌هاى کشتارجمعى را باید مسلمانان به‏ دست بگیرند که با روح اسلام سازگار است و نه آمریکا با آن سوابق تجهیز اسراییل به سلاح‌هاى کشتارجمعى و استفاده از بمب اتم در ژاپن.

از بخش‌هاى مختلف مجلس بازدید کردیم. تالار بزرگ، مجهز و مدرنى دارندکه پنج برابر نیاز اعضای ۹۰ نفره مجلس ظرفیت دارد. نماز را با جماعت به امامت من در همان‏جا خواندیم.


سپس به دانشگاه ملک ‏سعود رفتیم. از دفتر مرکزی، کتابخانه و دانشکده دندان ‏پزشکى بازدید کردیم و گزارش رییس ‏دانشگاه را شنیدیم. ۵۴ هزار دانشجو در هفت واحد در سراسر کشور دارند. تحصیل براى دانشجویان مجانی است. شهریه کم مى‌گیرند. سه برابر استاد و مدرس دارند که همه درجه دکترا دارند. زنان از مردان جدا هستند. ۳۴ درصد دانشجویان دخترند. سالانه دو میلیارد ریال اعتبار جارى دارند. ساختمان‌هاى مجلل، وسیع و فاخرى دارند. تعداد ۲۲۰ هزار دانشجو در مجموعه دانشگاه‌ها دارند. به خاطر ظرفیت بیش از تقاضا، کنکور برگزار نمى‌کنند. پرستاران و کمک‌ کاران دانشکده دندان ‏پزشکى عمدتاً فیلیپینى بودند.

به اتاق تجارت و صنایع رفتیم. معارفه به عمل آمد. رییس اتاق، ضمن خیرمقدم، درباره اهمیت همکارى با ایران سخنرانى‏ کرد. من هم صحبت مفصلى درباره آثار مهم دوران سازندگى و ظرفیت‌هاى بالا همکارى دو کشور نمودم. بخش خصوصی عربستان، از ایران فعال‏تر است. ناهار را همان‏جا میهمان بودیم و تا ساعت چهار بعد از ظهر طول ‏کشید.

از آنجا به محله دیپلماتیک رفتیم؛ محله‌ای زیبا و تمیز. از سفارت خودمان بازدیدکردیم. سپس در رزیدانس خودمان با اعضای سفارت ملاقات ‏کردم. بعد از قرآن و خیرمقدم آنها، من ضمن دلجویى بر تلاش براى تقویت همکارى با عربستان تأکید نمودم. سپس از مرکز فرهنگى صحبت در همان منطقه بازدیدکردم. ساختمان مجلل و وسیعى است.

به اقامتگاه برگشتیم. مقدارى استراحت کردم و گزارش‌ها را دیدم. در گزارش‏ها، حصول توافق بین عراق و دبیرکل سازمان ملل مهم است ‏که سایه جنگ را بر طرف‏ کرده، ولى آمریکا هنوز اظهار نظر نکرده است.

شب، آقاى سعودالفیصل، وزیر امورخارجه عربستان براى ملاقات آمد. از سفر من به ‏گرمى تشکر کرد و گفت، آرزوى دیرینه مردم و مسئولان عربستان بوده. درباره بحران عراق و بحران قیمت نفت مذاکره ‏کردیم و تصمیماتى براى تلاش جهت اصلاح قیمت نفت گرفتیم.

سپس همراه من براى جلسه میهمانى امیرسلمان، امیر ریاض در کاخ قدیمى خودش آمد که گفت، اینجا قلب ریاض است. شاهزاده سلمان، استقبال گرمى ‏کرد. عمده رؤساى کشور در میهمانى بودند. شبیه جاهای دیگر با همه مصافحه‏ کردیم. قبل و بعد و در حین شام ‏خوردن صحبت‌هاى زیادى نمودم. از پیشرفت عمرانى‏ کشورشان تعریف‏ کردم. اظهارعلاقه کرد که به ایران بیاید. دعوت‏ کردم. بیش از چهل سال است ‏که امیرریاض است.

بعد از شام، با هم از مسجد جامع جنب‏ کاخ و از میدان عدالت ‏که احکام قضایى را آنجا اجرا مى‌کنند، بازدیدکردیم. سپس از قلعه تاریخى مصمک بازدید نمودیم. سعودى‌ها کار خود را با تصرف این قلعه شروع کرده‌اند. نمایشگاه جالبى براى تاریخ تسلط توسعه آل‌سعود در آنجا درست ‏کرده‌اند. در دفتر یادبود، از آنها خواستم ‏که آثار تاریخى اسلامى مدینه و مکه را هم به همین صورت احیا کنند. عبدالعزیز را قهرمان معرفى‏ کرده‌اند. به اقامتگاه آمدم. اخبار ساعت دوازده شب تهران را گرفتم و خوابیدم. عفت و همراهان هم امروز از باشگاهى بازدید کرده بودند که براى خانم‌ها، بخش جداگانه‌اى داشته و شب میهمان سفارت خودمان بوده‌اند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات