تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1399 - 23:10
کد خبر : 6379

پیغام آمریکا برای همکاری با ایران در مبارزه با مواد مخدر

پیغام آمریکا برای همکاری با ایران در مبارزه با مواد مخدر

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۷۶ /  ۱۰ ذیقعده  ۱۴۱۸ /۸ مارس ۱۹۹۸   سرشب، مراسم ازدواج هاله، دختر اخوى احمد با آقاى سیدمحمدصادق موسوى بود؛ طلبه است و پدرش روحانى و امام‏ جماعت مسجد کاشانک، پشت‏ کاخ نیاوران و مسئول عقیدتى سیاسى در ستاد ناجا. آقایان اشکورى و دو برادرزن ایشان هم بودند؛ شاگرد آیت‏‌الله منتظرى

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۷۶ /  ۱۰ ذیقعده  ۱۴۱۸ /۸ مارس ۱۹۹۸

 

سرشب، مراسم ازدواج هاله، دختر اخوى احمد با آقاى سیدمحمدصادق موسوى بود؛ طلبه است و پدرش روحانى و امام‏ جماعت مسجد کاشانک، پشت‏ کاخ نیاوران و مسئول عقیدتى سیاسى در ستاد ناجا. آقایان اشکورى و دو برادرزن ایشان هم بودند؛ شاگرد آیت‏‌الله منتظرى است. مقدارى از اهمیت و عمق و فواید درس آیت‏‌الله منتظرى گفت و از ضررهاى تعطیلی درس و محدود کردن ایشان و گفت جمعى از طلاب، مشغول تهیه نامه‌اى خطاب به علما، براى رفع محدودیت هستند. معتقد است اکثریت حوزه و علما از این وضع ناراحت‏‌اند. در نجف تحصیل‏کرده و درس‌هاى علماى نجف را دیده و معتقد است، درس آقاى منتظرى از همه آنها بهتر است، چون به شیوه درس آیت‌الله بروجردى است.

عقد را خواندیم؛ با مهر السنه و هزینه سفر حج و هدیه دو هزار متر مربع باغ مرکبات در روستایى در شهر نور، از طرف پدر داماد به عروس. شام، همشیره طیبه و بستگانش میهمانمان بودند؛ از بیرون خریدیم.

 

سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۷۶ 

 

آقاى سیدمحمد خاتمى، رییس‏‌جمهور، براى دیدار عید و سفر عُمره آمدند و گفتند که در دوران سفر من، احساس نیاز به حضور من در کشور جدى بود. مقدارى درباره مسایل و نکات مهم سفر عربستان صحبت‏ کرد و نیز راجع به مسایل دانشگاه‌ها و انتخابات و مسأله آیت‏‌الله منتظرى. ایشان گفت به آیت‌الله خامنه‌اى گفته است گرچه شوراى عالى امنیت ملی، رأى داده است‏ که محدودیت [حصر خانگی] آقاى منتظرى ادامه یابد، ولى فعلاً معتقد است‏ که باید رفع محدودیت شود؛ نظیر رأى آقاى عبدالله نورى، وزیرکشور.

 

گفت شوراى عالی امنیت ملی جلسه‏ گذاشته و آقاى نورى نظرش را گفته و آقاى یحیی رحیم‏‌صفوى، فرمانده سپاه، با تلخی وزارت‏ کشور را متهم‏ کرده و ایشان از آقاى نورى دفاع‏ کرده و همین مسأله با رهبرى هم مطرح شده است؛ رهبرى هم به وزارت‏ کشور انتقاد دارند.

 

گفت آیت‏‌الله منتظرى مشغول تهیه نامه‌اى هستند که در آن نظر جدیدى درباره ولایت‏ فقیه اظهار مى‌کنند، اولاً شرط آن را مرجعیت مى‌دانند و ثانیاً اختیارات را در حد نظارت مى‌دانند و اگر چنین مرجعى نباشد، شوراى رهبرى را  لازم می‌دانند و معتقدند، باید در قم باشد و در آخر نامه مى‌گویند که بعضى از اظهارات گذشته خود را اصلاح مى‌کنند که نسبت به رهبرى تند بوده است و اضافه کرد که به آقاى منتظرى پیغام داده است‏ که مصلحت نیست، نامه منتشر شود.

 

گفت، آمریکا اخیراً پیغام داده که در امر مبارزه با مواد مخدر همکارى‏ کنیم و از من توقع داشت که‏ کمک کنم بر سر این و نیز براى اینکه به جاى پیام‌ها توسط سفارت سوییس، پیام‌ها بین ایران و آمریکا مستقیم شود. من گفتم شما نظرتان را صریح به رهبرى نمى‌گویید و رهبرى فکر مى‌کنند  شما با مذاکره با آمریکا مخالفید. ایشان گفت صریحاً مى‌گویم‎ که با مذاکره موافقیم، گرچه این به معناى ایجاد فورى رابطه نیست.

 

از من توقع دارند که براى تغییر نظر رهبرى در مورد مسأله آیت‏‌الله منتظرى و نیز مسأله آمریکا و مصر کمک‏ کنم. از اینکه مذاکراتشان در جلسه خصوصى هفتگى با رهبرى، ضبط مى‌شود، راضى نیست و نوعى کم‏‌اعتمادى تلقى مى‌کند. در مورد انتخابات هم از شوراى نگهبان به خاطر ردصلاحیت بعضى از نامزدها گله‌مند است. گفتم اقدام وزارت کشور در ردصلاحیت خانم شهلا حبیبى، منطق این جناح را در مقابل شوراى نگهبان ضعیف‏ کرده است.

 

شب آقایان حسن خمینى و محمدرضا توسلى آمدند. درباره سفر به عربستان صحبت شد و از آثار آن ابراز خوشحالى کردند. در مورد مسأله آیت‏‌الله منتظرى، حسن‏ آقا معتقد بود مشکلى در ادامه وضع فعلى در چند ماه آینده نیست، ولى آقاى توسلى مسأله را مشکل‌زا مى‌دانند و داغ‏ شدن اختلافات بعضى را هم باعث زیاد شدن کینه‌ها و مشکلات سیاسى مى‌دانند.

 

سفیرمان در ریاض، تلفنى‏ خواست، تلفنى از حال ملک فهد، پادشاه عربستان سعودی که به خاطر بیمارى در بیمارستان بستری ‌شده، احوال‏پرسى‏ کنم.

 

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات