تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اسفند 1399 - 13:00
کد خبر : 6464

خروج ما از رکود و خروج آن‌ها

خروج ما از رکود و خروج آن‌ها

بنابر اعلام اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی، در ادامه رشد مثبت تابستان، دوره سه‌ماهه سوم ۹۹ هم با احتساب نفت ۳.۹ و بدون نفت ۲.۹ درصد رشد داشته است.   پس از آن بود که بانک مرکزی رسما اعلام کرد رشد اقتصادی کشور (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ به عدد

بنابر اعلام اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی، در ادامه رشد مثبت تابستان، دوره سه‌ماهه سوم ۹۹ هم با احتساب نفت ۳.۹ و بدون نفت ۲.۹ درصد رشد داشته است.

 

پس از آن بود که بانک مرکزی رسما اعلام کرد رشد اقتصادی کشور (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ به عدد ۲.۲ درصد رسیده که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان ۲.۲ درصد افزایش یافته است.

 

میانه شهریورماه ۹۳ و در کشاکش مذاکرات هسته‌ای، «حسن روحانی» در مشهد از خروج کشور از رکود خبر داد و اظهار داشت: در پایان سال ۹۳ تورم به ۲۵ درصد می رسد و امروز با قدرت به شما بشارت می دهیم که پایان امسال ان شاء الله رشد تورم از ۲۰ درصد هم پایین تر خواهد آمد.

 

دو سال بعد یعنی در مرداد۹۵، رئیس جمهوری در سفر استانی خود به کهکیلویه و بوبراحمد اعلام کرد: دولت یازدهم در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که رشد اقتصادی کشور منفی۶.۸ درصد بود که امروز و در سه ماهه نخست سال جاری به بیش از ۴/۴ درصد رسیده است.

به گزارش ایران مامن، پس از اولین اعلام خروج از رکود اقتصادی که طی دولت یازدهم صورت گرفت، حالا آمار تازه بانک مرکزی صرف‌نظر از واقعیت‌های بازار و فشارهای شدید معیشتی، نخستین نشانگان تغییر جهت نمودار رسمی اقتصادی کشور از منفی به مثبت است.

 

از سوی دیگر و تقریبا همزمان، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) با لحاظ آثار ترکیبی برنامه محرک اقتصادی دولت آمریکا و کارزار جهانی واکسیناسیونِ کرونا، چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ را از ۴.۲ درصد پیشین به ۵.۶ درصد افزایش داده است.

 

بنابر اعلام این سازمان رشد اقتصادی فرانسه در سال جاری میلادی بدون تغییر نسبت به پیش‌بینی قبلی، در سطح ۵.۹ درصد خواهد بود ولی این نرخ رشد برای اقتصاد بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا و آلمان به ترتیب ۵.۱، ۵.۷، ۴.۱ و ۳ درصد برآورد شده است.

 

نکته قابل تامل رشد غول‌های اقتصادی شرقی است. با وجود بهبود سریع اوضاع اقتصادی در چین که چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور را تا ۷.۸ درصد افزایش داده ولی اقتصاد هند پس از کاهش ۷.۴ تولید ناخالص داخلی در سال گذشته میلادی، در سال ۲۰۲۱ قادر خواهد بود تا رشد دو رقمی ۱۲.۶ درصدی را شاهد باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات