تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 اسفند 1399 - 0:27
کد خبر : 6549

دیوار کوتاه نروژ مقابل چین و روسیه

دیوار کوتاه نروژ مقابل چین و روسیه

تشدید تنش­ها بین چین و روسیه با آمریکا، کشوری مثل نروژ را هم درگیر کرده است.   چندی پیش رئیس سرویس امنیتی نروژ ادعای جدیدی علیه روسیه و چین مطرح و این دو کشور را به عنوان دولت­های چالش‌گر امنیت ملی نروژ در سال ۲۰۲۱ به ویژه در فضای سایبری توصیف کرد.   به گزارش

تشدید تنش­ها بین چین و روسیه با آمریکا، کشوری مثل نروژ را هم درگیر کرده است.

 

چندی پیش رئیس سرویس امنیتی نروژ ادعای جدیدی علیه روسیه و چین مطرح و این دو کشور را به عنوان دولت­های چالش‌گر امنیت ملی نروژ در سال ۲۰۲۱ به ویژه در فضای سایبری توصیف کرد.

 

به گزارش ایران مامن، نروژ از اعضای ناتو به شمار می­آید و همواره نگران اقدامات خصمانه و تهاجمی نظامی و اطلاعاتی روسیه است. در مقابل، مسکو از نزدیکی روابط کشورهای حوزه بالتیک با غرب و آمریکا احساس خطر کرده و ناتو را به بی‌ثباتی اروپا از طریق استقرار نیروهایش در نزدیکی مرزهای روسیه متهم می­کند.

 

نروژی‌ها می‌گویند جاسوسان روسی و چینی هنگام سفر به نروژ، با استفاده از پوشش­های دیپلماتیک، ارتباطات خود را پرورش داده و به سیاستمداران، نمایندگان پارلمان، کارمندان وزارتخانه های دولتی و شرکت­ها دسترسی پیدا می­کنند.

 

به گفته مقامات نروژی، جاسوسان روسی همچنین به دنبال جمع­آوری اطلاعاتی در مورد فناوری، نتایج تحقیقات پیشرفته، اطلاعات حساس در مورد شرکت­ها و تصمیم­گیرندگان سیاسی بوده و بعضی اوقات تمایل دارند بر فرآیندهای تصمیم­گیری در نروژ تأثیر بگذارد.

 

چندی پیش «هانن بلومبرگ» رئیس پیشین سرویس امنیتی نروژ موسوم به «پی­اس­تی» در گفت‌وگویی رسانه‌ای، ضمن تایید حضور ماموران اطلاعاتی روسیه در پوشش­های دیپلماتیک در نروژ، تعداد واقعی این ماموران اطلاعاتی را پرشمار توصیف و تاکید کرده بود که در حال حاضر چندین آژانس اطلاعاتی روسیه در نروژ حضور فعال و جدی دارند.

این مقام اطلاعاتی نروژ همچنین ابراز نگرانی کرده بود اتباع نروژی که به عنوان منبع اطلاعاتی مورد استفاده ماموران اطلاعاتی روسی قرار می­گیرند، درکی از پوشش­های مختلف ماموران اطلاعاتی جهت فریب و اغوای افراد جهت جمع­آوری اخبار و اطلاعات ندارند؛ چرا که این ماموران بیشتر مواقع عملیات جمع­آوری اطلاعات خود را با فعالیت­های دیپلماتیک کاملاً قانونی و عادی ترکیب می­کنند.

 

رئیس وقت پی­اس­تی همچنین وجود مصونیت دیپلماتیک این ماموران اطلاعاتی را یکی از بزرگترین مشکلات این سازمان در عملیات ضدجاسوسی توصیف کرده بود.

 

«نیلز آندرس استنسنس» رئیس پی­اس­تی مدعی شده است  در سال ۲۰۲۱ بخش اعظم عملیات‌های سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و چین در شبکه جهانی اینترنت علیه نروژ متمرکز خواهد بود؛ همچنان که طی سال‌های اخیر فعالیتهای مخرب این دو کشور علیه نروژ نیز افزایش ‌یافته است.

 

مقامات قضایی و امنیتی نروژ مدعی هستند عملیات مخرب اینترنتی‌ در آگوست ۲۰۲۰ علیه پارلمان این کشور بخشی از کمپین گسترده روسیه و چین در سطح ملی و بین‌المللی بوده که از سال ۲۰۱۹ آغاز شده و هکرهای موسوم به «فنسی بیر» نیز در آن دست داشته‌اند.

 

هکرهای فنسی بیر فعالیت مخرب خود را از سال ۲۰۰۴ آغاز کرده و گفته می­شود تحت حمایت سرویس­های اطلاعاتی روسیه هستند، اما در این زمینه شواهد قطعی وجود ندارد.

 

فنسی بیر در ۱۵ سال اخیر به طور مرتب به روز شده و تغییراتی در امکانات و محتوای آن به وجود آمده تا بتواند حملات خود را تداوم ببخشد. این بدافزار نخستین بار از سوی شرکت امنیتی «ای ست» کشف و مشخص شد برخی وزارتخانه­های امور خارجه در سراسر اروپا و آسیا از جمله قربانیان آن بوده­اند.

 

در جریان این عملیات هکری علیه سیستم ایمیلی پارلمان عملکرد اکثر نهادهای دموکراتیک این کشور مختل شد. براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «اینه اریکسن سوریده» وزیر خارجه نروژ با صدور بیانیه­ای روسیه را عامل اصلی این عملیات هکری دانست.

 

بر مبنای گزارش خبرگزاری رویترز و تحقیقات شرکت امنیت سایبری «رکوردد فیوچر» (Recorded Future) سلسله حملاتی از ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی هکرهای مورد حمایت دولت چین و از سوی وزارت امنیت داخلی چین با هدف سرقت اسرار و اطلاعات کاربران شرکت­های مختلف اروپایی و غربی طراحی و عملیاتی شده بود.

 

در این راستا شرکت نرم­افزاری «ویسما» که یکی شرکت نروژی می­باشد در اواخر سال ۲۰۱۸ آماج حملات هکرهای چینی قرار گرفت. «اسپن یوهانسن» مدیر امنیتی شرکت ویسما گفته بود که نتایج حمله‌های سایبری این چنینی می‌تواند «فاجعه‌بار» باشد.

 

شرکت نروژی ویسما ۱.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ درآمد داشته است و محصولات نرم­افزاری تجاری را به بیش از ۹۰۰ هزار شرکت در سراسر اسکاندیناوی و بخش‌هایی از اروپا ارائه داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات