تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 فروردین 1400 - 12:46
کد خبر : 6843

رئیس‌جمهور همه‌پرسی

رئیس‌جمهور همه‌پرسی

در آستانه ۱۲فروردین و سالگرد همه‌پرسی جمهوری اسلامی، «حسن روحانی» بار دیگر و این‌بار در جلسه هیات دولت گفت که هر چند سوئیس نیستیم اما رفراندوم گره‌گشای مسائل کشور است.   روحانی طی ۸سال گذشته بیش از هر کسی از مزیت‌های رفراندوم سخن گفته و بعد از هر سخنرانی طرفداران و منتقدانش پرسیده‌اند همه‌پرسی برای

در آستانه ۱۲فروردین و سالگرد همه‌پرسی جمهوری اسلامی، «حسن روحانی» بار دیگر و این‌بار در جلسه هیات دولت گفت که هر چند سوئیس نیستیم اما رفراندوم گره‌گشای مسائل کشور است.

 

روحانی طی ۸سال گذشته بیش از هر کسی از مزیت‌های رفراندوم سخن گفته و بعد از هر سخنرانی طرفداران و منتقدانش پرسیده‌اند همه‌پرسی برای چه؟ و چرا این اشارات رئیس‌جمهوری در حد حرف باقی مانده و هیچکدام ذره‌ای از این حد فراتر نرفته‌ است.

 

به گزارش ایران مامن، روحانی البته پس از ضیافت افطار خردادماه۹۸ با فعالان رسانه‌ای که در آن به ضرورت رفراندوم برای اختیارات ویژه ریاست‌جمهوری جهت فرماندهی جنگ اقتصادی و نظر مساعد رهبری درباره همه‌پرسی در سال ۸۳ اشاره کرد، معاون حقوقی خود را مامور ارائه پیشنهاداتی در این زمینه ساخت که تا امروز راه به جایی نبرده است.

 

 

روحانی مهرماه ۹۸ هم گفت که ۴۰ سال است با هم بحث می‌کنیم، پس اگر به نتیجه نرسیده‌ایم راهش این است که در همه‌پرسی از مردم بپرسیم؛ پیشنهادی که چند روز بعد در نشست رسانه‌ای هم تکرار شد.

 

روحانی اولین پیشنهاد جدی و عمومی همه پرسی را دی‌ماه ۹۳ و در کنفرانس اقتصاد ایران ارائه داد.

 

پس از اعتراضات دی ماه سال ۹۶ و در ارتباط با مسائلی چون بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و حریم خصوصی شهروندان، روحانی باز هم روی موضوع همه پرسی تاکید و در سخنرانی روز ۲۲ بهمن اظهار کرد: قانون اساسی بن بست ‌ها را برداشته و ظرفیت بزرگی دارد. اگر در موضوعی با هم بحث داریم باید به اصل ۵۹ مراجعه کنیم.

 

در میانه مردادماه ۹۷، روحانی در گفت‌وگویی تلویزیونی با مردم باز هم مزایای اصل ۵۹ قانون اساسی برای تثبیت نظام را یادآور شد.

 

یک سال بعد رئیس جمهوری در جمع کارکنان وزارت امور خارجه بیان داشت: نمی‌توانیم مخالف خواست مردم ساز جداگانه‌ای بزنیم. تضمین جمهوری اسلامی ایران برای قرن‌ها در تاریخ آینده با اجرای درست اصل ۶ و ۵۹ قانون اساسی است.

 

حالا و در آخرین ماه‌ها دولت دوازدهم به نظر می‌رسد که باید پرونده همه‌پرسی را به بایگانی سپرد مگر اینکه اتفاقاتی غیرمنتظره فضای سیاسی کشور را تغییر دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات