تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردین 1400 - 23:22
کد خبر : 7293

ماجرای جاسوس ویرجینیایی روس‌ها

ماجرای جاسوس ویرجینیایی روس‌ها

یکی از پرسنل سابق نیروهای نظامی آمریکا به اتهام ارائه اطلاعات محرمانه به روسیه به یازده سال زندان محکوم شده است. او اصالتی ویرجینیایی دارد و متهم است اطلاعات طبقه­ بندی شده­ ای از آژانس امنیت ملی آمریکا را در ازای دریافت پول در اختیار طرف روسی قرار داده است. به ادعای مقام های قضایی،

یکی از پرسنل سابق نیروهای نظامی آمریکا به اتهام ارائه اطلاعات محرمانه به روسیه به یازده سال زندان محکوم شده است. او اصالتی ویرجینیایی دارد و متهم است اطلاعات طبقه­ بندی شده­ ای از آژانس امنیت ملی آمریکا را در ازای دریافت پول در اختیار طرف روسی قرار داده است. به ادعای مقام های قضایی، او در قامت کارشناس سایبری در بخش­های متعددی از جمله در نیروی هوایی، در دفتر اطلاعات نیروی دریایی، وزارت دفاع و انرژی کار می­ کرده است.

 

«الیزابت جو شرلی» ۴۷ ساله به جرم خود در سرقت و انبار غیر قانونی اطلاعات مرتبط با دفاع ملی و ارائه این اسناد به روسیه اعتراف کرده است.  شرلی در کنار جرایم جاسوسی با اتهام آدم ربایی نیز رو به رو است. این اتهام بدین خاطر مطرح است که او تلاش داشته دخترش را بدون رضایت پدر برای همیشه از آمریکا خارج کند.

 

در رابطه با نحوه دستیابی او به این اسناد نیز گفته می ­شود الیزابت شرلی به عنوان پیمانکار امنیتی در بخش­ های متعدد نیروهای نظامی آمریکا عموما با «آژانس اطلاعات ملی» این کشور نیز همکاری داشته و همین مسئله روند دستیابی غیر قانونی او به اسناد را تسهیل کرده است؛ اسنادی که به صورت مخفیانه از مراکز امنیتی خارج شده و حاوی اطلاعاتی ارزشمند در خصوص مواضع نظامی و سیاسی آمریکا و برخی متحدین واشنگتن بوده است.

 

 

به ادعای برخی رسانه ­ها او در مقطعی اسناد مرتبط با دفاع ملی آمریکا را در مکانی که اختصاصا برای این کار در اجاره داشته نگهداری می­ کرده است. او در سال ۲۰۱۹ به بهانه رساندن دختر شش ساله­ اش به پدر، سفری به مکزیک انجام داده اما در واقع هدف از این سفر دیدار با نمایندگان سازمان های اطلاعاتی روسیه بوده است. ادعا می­ شود الیزابت شرلی در این دیدار از روس ­ها خواسته علاوه ­بر پول او را در کشوری ساکن کنند که آمریکا نتواند تقاضای استرداد کند.

 

به ادعای مقام­ های قضایی آمریکا، شرلی از سوی نیروهای اطلاعاتی در هتلی در مکزیکوسیتی بازداشت شده و اسناد و شواهد متعددی از جاسوسی و خیانت­ های او به دست آمده است. او تلاش داشته با همکاری سازمانهای اطلاعاتی روسیه حجم عظیم اسناد سرقتی را به خارج از آمریکا منتقل کند. با این حال با ورود سازمانهای اطلاعاتی مکان نگهداری اسناد در شهر مارتنزبرگ ایالت ویرجینیا کشف و ضبط شده است. علاوه براین اطلاعات و اسناد الکترونیکی بسیاری از سیستم­های کامپیوتری او کشف شده است.

 

به گزارش ایران مامن، با اینکه پلیس آمریکا عملیات بازداشت او را موفقیت آمیز خوانده اما برخی مدعی ­اند در روند مکاتبات چندین ساله الیزابت شرلی با طرف روسی به احتمال زیاد بخش مهمی از اسناد به آنها تحویل داده شده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات