تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اردیبهشت 1400 - 16:02
کد خبر : 7552

دانشمند سوری در استخدام سیا

دانشمند سوری در استخدام سیا

«جابی واریک» نویسنده و برنده جایزه پولیتزر در آخرین کتاب خود مدعی شده یکی از دانشمندان سرشناس مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه، نزدیک به ۱۴ سال برای سازمان سیا جاسوسی می‌کرده و در مقطعی جزئیات برنامه محرمانه سوریه برای تولید سلاح شیمیایی را لو داده است.   واریک در کتاب «خط قرمز» مدعی شده

«جابی واریک» نویسنده و برنده جایزه پولیتزر در آخرین کتاب خود مدعی شده یکی از دانشمندان سرشناس مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه، نزدیک به ۱۴ سال برای سازمان سیا جاسوسی می‌کرده و در مقطعی جزئیات برنامه محرمانه سوریه برای تولید سلاح شیمیایی را لو داده است.

 

واریک در کتاب «خط قرمز» مدعی شده این دانشمند پس از دریافت بورس تحصیلی در دهه ۱۹۸۰ به آمریکا رفته، در رشته شیمی تحصیل و پس از بازگشت به سوریه محقق ارشد «موسسه ۳۰۰۰» شده است؛ نهادی که برنامه تولید مخفیانه سلاح شیمیایی در مرکز مطالعات و تحقیقات علمی(SSRC) مستقر در دمشق را بر عهده داشت.

 

به گزارش ایران مامن، این دانشمند سوری که در اسناد سازمان سیا با عنوان «شیمیدان» نامگذاری شده ماموریت خود را از سال ۱۹۸۸ آغاز کرده و تا سال ۲۰۰۱ که سرویس اطلاعات سوریه موفق به شناسایی او شده فعال بوده است. وی در سال ۲۰۰۱ تیرباران می‌شود.

 

اطلاعاتی که در کتاب ارائه شده نشان می‌دهد جاسوسی دانشمند سوری برای سرویس اطلاعاتی ایالات متحده با حضور در یک کنفرانس اروپایی آغاز شده و بعدها عمده دیدارهای آنها در خود سوریه برگزار می‌شده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات