تاریخ انتشار : شنبه 11 اردیبهشت 1400 - 20:39
کد خبر : 7597

چشم امید هندی‌ها به همکاری سایبری با اسرائیل

چشم امید هندی‌ها به همکاری سایبری با اسرائیل

هندی‌ها با وجود توانمندی‌های بالایی که در زمینه تولید نرم افزار دارند، امکانات لازم برای مبارزه با حملات سایبری را نداشته و گروه‌های هکری به سهولت می­‌توانند به زیرساخت­ها، بانک­ها وحتی دستگاه‌های سیاسی و اطلاعاتی این کشور حمله کنند.   از طرف دیگر در سال‌های اخیر تقابل سایبری هند و پاکستان افزایش یافته و ابعاد

هندی‌ها با وجود توانمندی‌های بالایی که در زمینه تولید نرم افزار دارند، امکانات لازم برای مبارزه با حملات سایبری را نداشته و گروه‌های هکری به سهولت می­‌توانند به زیرساخت­ها، بانک­ها وحتی دستگاه‌های سیاسی و اطلاعاتی این کشور حمله کنند.

 

از طرف دیگر در سال‌های اخیر تقابل سایبری هند و پاکستان افزایش یافته و ابعاد و زوایای این تقابل با دخالت طرف­های ثالثی نظیر اسرائیل روزبه‌­روز پیچیده‌­تر شده است. در این زمینه گفته می­ شود برخی از موسسات فناوری هندی به توافقات آموزشی جدیدی با شرکت­ های فناوری اسرائیلی برای تربیت متخصصان حوزه دفاع سایبری رسیده ­اند.

 

براساس گزارش رسانه­ های هندی در اوایل سال ۲۰۲۱،  نتایج تحقیقات انجام شده در موسسه  «PwC India» و شورای امنیت داده هند (DSCI) نشان می­ دهد که افزایش دیجیتالی شدن جهان موجب افزایش حملات سایبری در هند تا ۲۹۲ درصد شده و هند را به همراه با ایالات متحده به یکی از اهداف اصلی سایبری در جهان تبدیل کرده است.

 

این مطالعه همچنین پیش‌بینی کرده که بازار امنیت سایبری در هند تا سال ۲۰۲۲ به ۳.۰۵ میلیارد دلار برسد و تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد کند. بر اساس گزارش محققان تیم تحقیق و تحلیل جهانی (GReAT) آزمایشگاه «کاسپراسکای» نیز کشور هند در حال حاضر هفتمین کشور مورد حمله در جهان در حوزه حملات سایبری محسوب می‌شود.

 

گزارش­ ها حاکی از آن است در چند سال گذشته اخبار و اطلاعات زیادی در خصوص حملات سایبری متعدد علیه زیرساخت های حیاتی هند منتشر شده است؛ که همگی حکایت از آسیب­ پذیری و ظرفیت پایین هند در حوزه دفاع سایبری است.

 

در سال ۲۰۱۳ یکی از بزرگ­ترین حمله های سایبری به سیستم دیجیتال هند اتفاق افتاد که در جریان آن وب­سایت شرکت دولتی الکترونیک هند از سوی گروه هکری موسوم به «فروزن میست» مورد تهاجم قرار گرفت و اطلاعات حساس سازمان تحقیقات هوا و فضا و مرکز هسته­ای «بهابهای» هند مورد هجوم سایبری واقع شد.

 

 

همچنین در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ یک گروه هکر پاکستانی به نام «هکسور»  مدعی شد که حدود هفت هزار وب سایت هندی را هک کرده است.

 

در سال ۲۰۱۷ نیز هکرها از طریق ارسال بدافزار به ایمیل­ ها، فایل­های ضمیمه یک ایمیل یا سایر روش­ های مخرب رایانه­ ای اقدام به حمله می­ کنند. هکرها با حمله سایبری به وب سایت سازمان امنیت اجتماعی ایالت «جارکند» در شرق هند، اطلاعات کارت­ های بانکی و آدرس­ های یک میلیون و چهار هزار نفر را در اینترنت قرار دادند.

 

در یکی دیگر از بزرگترین سرقت اطلاعات حساس اینترنتی در هند که در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد، اطلاعات مربوط به سه میلیون و ۲۰۰ هزار کارت اعتباری در این کشور هک شد.   در سال ۲۰۱۸، گروهی از هکرهای وابسته به  پاکستان ۱۰ وب‌سایت هندی نظیر موسسه دانش هوانوردی ملی، مؤسسه مدیریت و فناوری نیروی زمینی، مؤسسه مدیریت نیروی زمینی، مؤسسه فناوری پیشرفته دفاعی و هیئت تحقیق در علوم هسته‌ای را هدف حملات سایبری خود قرار دادند.

 

گفته می­ شود این کار در واکنش به هک وب‌سایت راه‌آهن پاکستان از سوی یک هکر هندی و نشان دادن همبستگی با کشمیر بود. در ماه آگوست سال ۲۰۱۹ نیز، وب‌سایت رسمی اداره آموزش و پرورش «بیهار» هک شد و پیام‌هایی در ستایش اسلام و پاکستان مانند «ما پاکستان را دوست داریم» نمایان شد. یک شرکت امنیت سایبری با نام «وی­پی­ان منتور» «vpnMentor» در اوایل سال ۲۰۲۰ نیز مدعی شده بود که اطلاعات و داده ­های خصوصی حدود هفت میلیون کاربر هندی طی یک عملیات هکری ناشناس به سرقت رفته­ و در یک دامنه در دسترس عموم قرار گرفته‌ است. این شرکت رژیم صهیونیستی اظهار کرده بود که اطلاعات خصوصی کاربران زمان ورود به برنامه «BHIM» مورد تهاجم قرار گرفته بود.

 

با این تفاسیر و با درنظر گرفتن آسیپ ­پذیری هند در زمینه دفاع سایبری اخبار و  اطلاعات جدیدی از تبدیل شدن این کشور به پایگاه فعال دفاع سایبری با همکاری شرکت­ های فناوری رژیم صهیونیستی منتشر شده است.

 

بر اساس توافقات بین مؤسسه فناوری «جادپور» (Jodhpur) و «ویز هک» ( Whizhack ) در هند و شرکت آموزش سایبری «سای­بینت» (Cybint) رژیم صهیونیستی، دانشجویان هندی می‌توانند با گذراندن دوره­ های آموزشی  در حوزه امنیت سایبری گواهینامه دریافت کنند. این برنامه آموزشی پیشرفته، با عنوان  «گواهی­نامه بوت کمپ» (Certification Bootcamp) در حوزه دفاع سایبری، یک دوره آموزشی شش ماهه به میزان ۴۸۰ ساعت را در بر می­ گیرد که ماژول‌های خود را از طریق جلسات زنده و مربیگری به‌وسیله کارشناسان صنعت در موسسه جادپور و دسترسی به آزمایشگاه‌های مبتنی بر ابر نشان می‌دهد.

 

 

«سانتانو چادوری» (Santanu Chaudhury)، مدیر بخش فناوری اطلاعات موسسه جادپور اظهار داشته است که  «بزرگ‌ترین چالش امنیت سایبری برای سازمان‌های هندی، کمبود متخصصان امنیت سایبری به اندازه کافی ماهر و عدم استفاده از معیارهای آموزش مردم در تهدیدات جدید مانند حملات پایانی مبتنی بر اینترنت اشیاء، تهدید مداوم پیشرفته (APT) است. از این رو هدف این برنامه آموزشی تربیت افراد هندی برای تبدیل شدن به متخصصان سایبری با آخرین مهارت‌ها خودکفا می باشد تا منافع شرکت‌های هندی از جمله ۵ تا ۷ شرکت کوچک و متوسط تجاری (SMEs) و اکوسیستم آنها حفظ شود.»

 

همزمان با افزایش دامنه تنش­ های سیاسی، امنیتی و نظامی بین دولت­های پاکستان و هند، کارشناسان سایبری اعتقاد دارند که تقابل و رقابت بین دو کشور به حوزه نبرد دیجیتال نیز کشیده شده است و هر دو کشور به دلیل داشتن سلاح هسته‌ای از ظرفیت­ها و زیرساخت های سایبری کافی برای طراحی و اجرای اجرای حملات سایبری علیه یکدیگر برخوردارند؛ کمااینکه تا این زمان هیچکدام از این کشورها حملات سایبری در مقیاس بزرگ انجام نداده‌اند، اما شواهدی مبنی بر انجام حملات سایبری در مقیاس کوچک بین طرفین وجود داشته است.

 

گزارش­ ها حاکی از آن است که رقابت سایبری پاکستان و هند با دخالت دولت­های ثالثی نظیر چین و رژیم صهیونیستی ابعاد و زوایای جدیدی به خود گرفته است. به عنوان مثال در اوایل  ماه مارس ۲۰۲۰، وزارت الکترونیک و فناوری هند مدعی شد که چین و پاکستان از صدها هزار حمله سایبری علیه وب‌سایت‌های هندی و سیستم‌های امنیتی پشتیبانی می‌کنند. در سال ۲۰۱۹ برخی مقامات امنیتی پاکستان نسبت به نرم‌افزار جاسوسی موسوم به «پگاسوس» (Pegasus ) که توسط شرکت اسرائیلی فناوری‌های نرم‌افزاری موسوم به «ان­اس­او»  توسعه یافته است هشدار داده بودند. گفته می­ شود این نرم افزار برای نفوذ به تلفن شخص با ایجاد تماس از دست رفته و سوءاستفاده از دوربین و میکروفون دستگاه هدف به کار می‌رفته است. این بدافزار همچنین توانایی دسترسی به پیام‌ها، ایمیل‌ها، مخاطبان، رمزهای عبور و حتی شناسایی موقعیت دستگاه را نیز دارد.

 

به گزارش ایران مامن، چندی پیش «محمد عبدالقادر» عضو پژوهشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد اظهار داشته بود تهدید حملات سایبری هند علیه پاکستان با گسترش همکاری‌های امنیت سایبری این کشور با رژیم صهیونیستی بسیار جدی شده است و براساس برنامه آموزشی «تالپیوت» (Talpiot) ارتش رژیم صهیونیستی موظف شده است تعدادی از جوانان مستعد هندی را  که در زمینه‌های فیزیک، ریاضیات و علوم رایانه پیشرفته آموزش دیده‌اند برای تبدیل شدن به متخصصان آینده امنیت سایبری آموزش و تربیت کند.

 

شنیده­ ها حاکی از آن است که علاوه بر گسترش همکارهای سایبری هند با کشورهایی نظیر رژیم صهیونیستی، آمریکا و روسیه، این کشور یک تیم واکنش اضطراری رایانه‌ای  جهت تقویت نیروی سایبری خود ایجاد کرده است. البته در چند سال اخیر گسترش همکاری‌های هند و اسرائیل در زمینه امنیت سایبری و انتشار گزارش­ هایی مبنی بر هک حساب برخی وکلاء، روزنامه‌نگاران و اعضای جامعه مدنی هند، دولت این کشور را تحت فشارهای بین المللی قرار داده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات