تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 - 10:50
کد خبر : 7668

افشای سلاح‌های هسته‌ای جدید روسیه همزمان با پیمان کنترل تسلیحات با آمریکا

افشای سلاح‌های هسته‌ای جدید روسیه همزمان با پیمان کنترل تسلیحات با آمریکا

در حالی که آمریکا و روسیه بعد از چندین دور مذاکرات ناتمام در خصوص سلاح های هسته ای خود، در نهایت به تمدید توافقنامه «استارت نو» تا فوریه ۲۰۲۶ تن دادند؛ سازمان اطلاعات ملی نروژ در بخشی از گزارش سالانه خود مدعی وجود شواهدی از توسعه نوع جدید از سلاح های هسته ای ارتش روسیه

در حالی که آمریکا و روسیه بعد از چندین دور مذاکرات ناتمام در خصوص سلاح های هسته ای خود، در نهایت به تمدید توافقنامه «استارت نو» تا فوریه ۲۰۲۶ تن دادند؛ سازمان اطلاعات ملی نروژ در بخشی از گزارش سالانه خود مدعی وجود شواهدی از توسعه نوع جدید از سلاح های هسته ای ارتش روسیه شده است؛ وضعیتی که به باور تهیه‌کنندگان این گزارش منافع آنها را تهدید خواهد کرد.

 

بر اساس گزارش جدیدی که سازمان اطلاعات نروژ تهیه کرده ادعا شده ارتش روسیه در حال تولید نوع جدیدی از سلاح  هسته ای قدرتمند است که در چهارچوب معاهدات کنترل تسلیحات موجود قرار ندارد.

 

این گزارش که چندی قبل از سوی سرویس اطلاعاتی نروژ (NIS) و تنها چند روز بعد از تمدید توافقنامه هسته ای آمریکا و روسیه یعنی «استارت جدید» منتشر شده در آینده همکاری خلع سلاحی دو قدرت آمریکا و روسیه تاثیرگذار خواهد بود. به خصوص که دو طرف در تلاشند با وجود تمام موانع در رابطه با سلاح های هسته ای خود به توافقنامه جدیدی دست یابند.

 

در سوم نوامبر گذشته وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای مدعی شد آمریکا با سفارت روسیه در این کشور تفاهم نامه ای برای تمدید پیمان «استارت-۲» یا «استارت نو» امضاء کرده است. در بیانیه وزارت خارجه روسیه تاکید شده بود پیمان استارت-۲ با همان شکل اولیه که امضا شده بود، بدون هرگونه تغییری تا ۵ ماه فوریه سال ۲۰۲۶ میلادی تمدید خواهد شد؛ توافقی که ذیل گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ۲۶ ماه ژانویه محقق شد.

 

با این حال گزارش سالانه ای که آژانس اطلاعاتی نروژ تهیه کرده نشان می دهد پیمان جدید برای پوشش برخی از سلاح های هسته ای جدید روسیه قابلیت نظارتی کافی ندارد. مدیر آژانس اطلاعات ملی نروژ در تشریح نسل جدید سلاح های هسته ای روسیه مدعی شده بسیاری از سلاح های جدید کرملین به خصوص تسلیحاتی که در زیر دریایی ها نصب خواهند شد ارتقا یافته اند و خطری جدی و تهدیدآمیز محسوب می شوند. به باور این مقام امنیتی نگرانی ها بدین خاطر است که به جهت تقویت سلاح های جدید شناسایی آنها توسط سیستم های دفاع موشکی و سایر سامانه های دفاعی دشوار شده است.

 

با اینکه سلاح های جدید هنوز به طور کامل عملیاتی نشده؛ اما خبرهایی وجود دارد که نشان می دهد ارتش روسیه در حال آزمایش و توسعه سلاح های نوین خود در سراسر پایگاه های نظامی اش به خصوص در مناطق شمالی و مرزی خود با اروپا است. ضمن اینکه در میان سلاح های جدید از سلاحی موسوم به «پوسایدون» (Poseidon) نام برده می شود. این سلاح که به واقع یک اژدر هسته ای است از قابلیت نابود کردن شهرهای ساحلی و ایجاد کردن سونامی های مرگبار برخوردار است.

 

بر مبنای ادعای نروژ نوع دیگری از موشک های هسته ای روسیه که موجبات نگرانی آنها را فراهم آورده، از طرف اروپایی ها به «اسکای فال» (Skyfall) و از جانب روسها به (۹M730 Burevestnik) معروف است. ادعا می شود این موشک از قابلیت چرخش نامحدود به دور مدار زمین برخوردار است و می تواند در زمان مقتضی به سوی هدف خاص شلیک شود. لازم به توجه است که این همان موشکی است که با مرگ دست کم ۵ دانشمند روسی در حادثه نیونوکسا در شمال شرقی روسیه مرتبط بود؛ حادثه ای که به نشت مواد رادیو اکتیو و بالا رفتن سطح این ترکیبات به میزان صد برابر بیشتر از سطح مرگبار منتهی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات