تاریخ انتشار : جمعه 17 اردیبهشت 1400 - 11:48
کد خبر : 7707

داروفروش‌های متقلب از اسرائیل می‌آیند

داروفروش‌های متقلب از اسرائیل می‌آیند

آمریکای لاتین طی دهه های گذشته یکی از مقاصد مهم توجه تل آویو بوده و یکی از دلایل آن این که کشورهای این منطقه جمعیت هایی از یهودیان را در خود جای داده‌اند.   در کنار تلاش های مقامات اسرائیل برای نفوذ در کشورهای آمریکای جنوبی با هدف توسعه و عادی سازی روابط با این

آمریکای لاتین طی دهه های گذشته یکی از مقاصد مهم توجه تل آویو بوده و یکی از دلایل آن این که کشورهای این منطقه جمعیت هایی از یهودیان را در خود جای داده‌اند.

 

در کنار تلاش های مقامات اسرائیل برای نفوذ در کشورهای آمریکای جنوبی با هدف توسعه و عادی سازی روابط با این کشورها، در اوایل سال ۲۰۲۱ اخباری مبنی بر فساد مالی یک شرکت دارویی رژیم صهیونیستی در مکزیک منتشر شد.

 

در این راستا موسسه تأمین اجتماعی مکزیک (IMSS) شکایتی را علیه شرکت دارویی «تیوا» (Teva LTD) در ناحیه جنوبی ایالت فلوریدا آمریکا تنظیم کرد و ادعاهای متعددی مربوط به رشوه خواری این شرکت در مکزیک را مطرح کرد. موسسه تأمین اجتماعی مکزیک، آژانس اصلی خدمات اجتماعی دولت مکزیک است که به ده ها میلیون شهروند مکزیکی در بیمارستانهایی وابسته به این نهاد دولتی خدمات بهداشتی ارائه می دهد.

 

وکلای این نهاد دولتی مکزیکی مدعی شده اند شرکت تیوا که در حوزه توزیع داروهای عمومی فعالیت دارد و از طریق دفتر خود در میامی فعالیت توزیعی خود در مکزیک را مدیریت می کند، از طریق تعدادی شرکت تابعه متعلق به خود برای فروش محصولات خود در مکزیک استفاده کرده است.

براساس اظهارات وکلای موسسه تأمین اجتماعی مکزیک، این شرکت دارویی برای افزایش فروش خود به پزشکان در مکزیک به طور غیرقانونی رشوه پرداخت کرده است، و از این طریق حدود ۱۸.۵۶ میلیون دلار سود غیرقانونی کسب کرده است. شاکیان در دادخواست خود همچنین از شرکت تیوا خواسته اند که کلیه عواید نامشروع دریافتی از موسسه تأمین اجتماعی مکزیک را پس داده و فقط هزینه واقعی تولید دارویی خود را دریافت دارد.

 

شرکت تیوا در سال ۱۹۰۱ تأسیس شده و دفتر مرکزی آن در شهر «پتخ تیکوا»، اسرائیل قرار داد. این شرکت براساس گزارش ها و آمارهای سال ۲۰۱۰ در بیش از ۶۰ کشور دنیا به طور مستقیم فعالیت داشته و به لحاظ رشد تولید و فروش خود رتبه ۵۶ را میان شرکت‌های دارویی دنیا به خود اختصاص داده است.

 

گزارش ها حاکی از آن است بعد از رسانه ای شدن این موضوع، شرکت تیوا پس از تحقیقات داخلی در مورد این اقدامات فساد آمیز، ۱۱ کارمند خود را اخراج کرد؛ اما کماکان فعالیت غیرقانونی کارمندان خود را متوقف نکرده و سیاست های ضد فساد خود را اعمال نکرده است. براساس این دادخواست، یکی از کارمندان تیوا که بر فعالیت های این شرکت در مکزیک نظارت داشته، طی یادداشتی تأیید کرد که این شرکت نمی تواند رد کند که پرداخت های انجام شده بر خلاف قانون اقدامات فساد خارجی ایالات متحده انجام شده است. در این شکایت همچنین ادعا شده، شرکت تیوا پرداخت های انجام شده به مقامات ارشد مکزیک را به عنوان هزینه های مشروع تجاری طبقه بندی کرده و پرداخت ها را در صورتهای مالی ارائه شده به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده گنجانده است.

 

در اواسط سال ۲۰۲۰ نیز این شرکت دارویی با دادخواستی مشابه در آمریکا مواجه شد. براساس دادخواست مطرح شده در دادگاهی در بوستون در آگوست ۲۰۲۰ ، شرکت تیوا متهم شده بود که طور غیرقانونی به دو موسس خیریه به ظاهر مستقل بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ برای پوشش مالیات بیماران کوپاکسون پرداخت کرده و آنها را از چهار برابر کردن قیمت داروی کوپاکسون به ارزش ۷۳،۳۲۶ دلار محافظت کرده است. با این حال بیشتر سود حاصل از فروش داروی کوپاکسون نصیب شرکت تیوا شده است . گفته می شود داروی کوپاکسون یکی از بزرگترین داروهای این شرکت محسوب می شود که فقط از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۰ حدود ۴۳۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات