تاریخ انتشار : سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 - 20:36
کد خبر : 7794

سرویس‌های اطلاعاتی چطور وارد ماجرای کرونا شدند؟

سرویس‌های اطلاعاتی چطور وارد ماجرای کرونا شدند؟

فارن پالسی در گزارشی چهار روشی را تشریح کرده که سرویس های اطلاعاتی در جنگ علیه ویروس کرونا به کار بسته‌اند. سازمان های اطلاعاتی در ابتدا ارزیابی هایی درباره شیوع ویروس در اختیار سیاستگذاران قرار می دهند. به عنوان مثال جامعه اطلاعاتی آمریکا هم اکنون در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا، یک مرکز ملی

فارن پالسی در گزارشی چهار روشی را تشریح کرده که سرویس های اطلاعاتی در جنگ علیه ویروس کرونا به کار بسته‌اند. سازمان های اطلاعاتی در ابتدا ارزیابی هایی درباره شیوع ویروس در اختیار سیاستگذاران قرار می دهند. به عنوان مثال جامعه اطلاعاتی آمریکا هم اکنون در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا، یک مرکز ملی اطلاعات پزشکی (NCMI) واقع در «فورت دیتریک» در ایالت مریلند را از تسهیلات اختصاصی برخوردار کرده است.

 

این مرکز پزشکی با داشتن اپیدمیولوژیست ها، ویروس شناسان و سایر متخصصان نقش بسزایی در مبارزه ایالات متحده با ویروس کووید ۱۹ ایفاء می کند.

 

براساس گزارش های عمومی، در ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۰ ، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده به دولت ترامپ نسبت به تهدید ویروسی مرگبار از شهر ووهان چین که دنیا را در آستانه یک بیماری همه گیر قرار خواهد داد هشدار داده بودند که با واکنش منفی ترامپ مواجه شده بود؛ موضوعی که به نوبه خود می تواند به عنوان یک رسوایی در عرصه سیاست آمریکا تلقی شود.

 

دومین نقشی که سرویس های اطلاعاتی در مبارزه با ویروس کووید ۱۹ برعهده دارند، سرقت اسرار و اطلاعات است. بدیهی است که کشف این اسرار مخصوصاً از رژیم های بسته ای مانند چین، روسیه و کره شمالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

سومین بستری که سرویس های اطلاعاتی نقش مهمی در پاسخ به کرونا ویروس و بیماری های همه گیر ایفاء می کنند، مقابله با اخبار جعلی در خصوص ابعاد و زوایای کارزار دولت ها با ویروس کووید ۱۹ است.

 

درحال حاضر پکن و واشنگتن مشغول یک جنگ تبلیغاتی تمام عیار هستند و سوال اساسی این است که کدام یک از کشورهای دموکراتیک یا غیردموکراتیک به شکل بهتری می توانند از عهده مهار و کنترل این ویروس بربیایند.

 

چهارمین و آخرین راهی که آژانس های اطلاعاتی می توانند در مقابله با کووید ۱۹ و سایر بیماری های همه گیر به کمک دولت ها بیایند، از طریق نظارت است. در اینجا، رژیم های بسته ای مانند چین از مزیت های عظیم داخلی نسبت به دموکراسی های لیبرال غربی برخوردار هستند. در جریان مبارزه چین با ویروس کرونا، این کشور از شناسه های دیجیتال برای نظارت بر تردد افراد و حتی ارائه پاداش برای اطلاع رسانی در مورد همسایگان بیمار، نظارت گسترده توده ای بر شهروندان خود برای مقابله با ویروس استفاده کرده است


در هر صورت، چهار روش فوق چگونگی کنشگری سرویس های اطلاعاتی در جریان مبارزه دولتها با ویروس کرونا را تشریح می کند. علاوه براین گزارش ها حاکی از آن است که موساد، یک عملیات مخفی را برای خرید کیت های آزمایش ویروس کرونا در خارج از مرزهای اسرائیل را انجام داده است.

 

تصور اینکه سایر کشورها در حال انجام عملیات مشابه هستند دشوار نیست. در نهایت، سرویس های اطلاعاتی همیشه آخرین پناهگاه برای کشورهای مستقل خواهند بود. پیش بینی می شود در آینده، دولت های سراسر جهان خواستار نوع جدیدی از اطلاعات با تمرکز بر بیماری های همه گیر باشند تا اطمینان حاصل کنند که دیگر هرگز درگیر این بیماری ها نخواهند شد. بدون شک اطلاعات ضد بیماری های همه گیر، به همراه سایر زمینه ها مانند ضدتروریسم، ضدجاسوسی و امنیت سایبری به یک بخش اصلی امنیت ملی کشورها از جمله ایالات متحده در آینده تبدیل خواهد شد.

 

اخیراً نیز برخی گزارش ها حاکی از آن است که آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) ، اطلاعات تهدیدات سایبری، ارزیابی امنیت سایبری و راهنمایی های بنیادی امنیت سایبری را در «عملیات وارپ اسپید» (Operation Warp Speed) را اختیار افراد و نهادهای آمریکایی مسئول در مبارزه با ویروس کرونا قرار داده است.

 

این عملیات یک برنامه مشارکت عمومی و خصوصی بود که توسط دولت ایالات متحده برای تسهیل و تسریع در تولید، ساخت و توزیع واکسن، درمان و تشخیص بیماری کووید-۱۹ طراحی شده بود و ان اس ای در زمینه حفاظت از مالکیت معنوی و ارائه داده ها و اطلاعات در زمینه سرعت بخشیدن به تولید واکسن کرونا مشارکت داشته است.

این اطلاعات و سایر اطلاعات محاسباتی قابل اعتماد از گزارش بررسی امنیت سایبری سالانه ان اس ای در سال ۲۰۲۰ گرفته شده است که چندی پیش منتشر شد. این گزارش اطلاعات بسیاری از موفقیت های اولین سال فعالیت اداره امنیت سایبری ان اس ای تحت رهبری «آن نوبرگر» (Anne Neuberger) به عنوان مدیر امنیت سایبری را ارائه می دهد.

 

گفته می شود جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا پیش تر آن نوبرگر را به‌عنوان معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در شورای امنیت ملی این کشور منصوب کرده بود؛ پستی که قبلاً وجود نداشته و جو بایدن آن را در ساختار تیم امنیتی خود ایجاد کرده است. همچنین آن نوبرگر سابقاً در بخش دفاع سایبری ان اس ای مشغول فعالیت بوده و وظیفه وی هشدار به شرکت‌های تجاری در مورد روش‌های مورد استفاده هکرهای کشورهای خارجی بوده است.

 

از اطلاعات دیگر این گزارش می توان به این نکته اشاره کرد که در سال ۲۰۲۰، ان اس ای تلاش نمود به دلیل پیشرفت های محاسباتی حملات سایبری خصمانه، رمزنگاری موجود در نهادهای دولتی آمریکا از جمله وزارت دفاع را حذف کند، از این رو مدرن سازی رمزنگاری در سراسر وزارت دفاع ایالات متحده یکی دیگر از اقدامات مثبت ان اس ای در سال ۲۰۲۰ بود. این آژانس امنیتی همچنین حق ثبت اختراع مربوط به پیشرفت مبتنی بر سخت افزار کنترل جریان یکپارچگی را دریافت کرده است که از طریق آن با به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره بازیگران سایبری دشمن با تمرکز بر روی کسانی که قصد دستکاری سایبری را دارند، به رویکرد کل دولت آمریکا در تأمین امنیت سایبری انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر ۲۰۲۰ کمک کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات