تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 اردیبهشت 1400 - 15:07
کد خبر : 7840

کشوری که دیپلمات‌هایش هم سودای فرار دارند

کشوری که دیپلمات‌هایش هم سودای فرار دارند

کره شمالی کشوری است که به دلیل شرایط خاص سیاسی، اقتصادی و امنیتی‌­­اش هر ساله تعداد زیادی از شهروندان آن در جستجوی آینده ­ای بهتر و فرار از شرایط سخت زندگی به همسایه جنوبی پناهنده می ­شوند.   در این میان برخی از مقامات و سفرای کره شمالی در کشورهای مختلف با وجود اینکه از

کره شمالی کشوری است که به دلیل شرایط خاص سیاسی، اقتصادی و امنیتی‌­­اش هر ساله تعداد زیادی از شهروندان آن در جستجوی آینده ­ای بهتر و فرار از شرایط سخت زندگی به همسایه جنوبی پناهنده می ­شوند.

 

در این میان برخی از مقامات و سفرای کره شمالی در کشورهای مختلف با وجود اینکه از وضعیت بسیار بهتری نسبت به مردم عادی برخوردارند از فرصت استفاده کرده و در دوران خدمت خود در نمایندگی‌های سیاسی کره شمالی به کشورهای مختلف پناهنده می­ شوند.

 

با وجود نظارت و حساسیت شدید کره شمالی در انتخاب سفرا و کارمندان نمایندگی­ های سیاسی، هر از چندگاه اخباری از پناهنده شدن نمایندگان سیاسی کره شمالی در رسانه­ ها منتشر می­ شود.

 

براساس گزارش خبرگزاری دویچه‌وله آلمان، در ماه اوت سال ۲۰۱۶، «تائه یونگ هو» معاون سفیر کره شمالی در بریتانیا نیز  به کره جنوبی گریخت و از آن کشور درخواست پناهندگی سیاسی کرد.

 

نکته جالب توجه این که تائه یونگ هو در اوایل سال ۲۰۲۰ از حزب محافظه‌کار و اصلی اپوزیسیون موسوم به حزب «آینده متحد» نامزد انتخابات پارلمانی کره جنوبی شد و از حوزه «گانگنام» توانست ۵۸.۴ درصد رای کسب کند.

 

این مقام فراری کره شمالی از زمان پناهندگی خود به منتقد سرسخت پیونگ‌یانگ و «کیم جونگ اون» تبدیل شده است  و خود را نزدیک به سیاست‌های «مون جائه این»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی یافته است.

 

در سال ۲۰۱۹ نیز اخباری مبنی بر ناپدید شدن «جو سونگ‌­گیل» کاردار سفارت کره شمالی در ایتالیا در محافل سیاسی و رسانه ­ای و احتمال پناهنده شدن این دیپلمات در یکی از کشورهای غربی مطرح شد.

 

براساس گزارش خبرگزاری «آنسا» ایتالیا، جو سونگ­ گیل که به مدت بیش از یک سال کاردار موقت کره شمالی در ایتالیا بود، در اوایل ماه دسامبر ۲۰۱۸ از یک کشور نامشخص غربی درخواست پناهندگی کرده بود.  گفته می­ شد که جو سونگ­ گیل پسر یا داماد یکی از مقامات مهم در حکومت کره شمالی است که توانسته بود با خانواده خود در محل ماموریت خود حضور داشته باشد؛ چراکه مطابق قوانین دولت کره شمالی، دیپلمات‌های این کشور در زمانی که سمتی در خارج از کشور دارند حق ندارند خانواده و فرزاندان‌شان را با خود به همراه ببرند.

 

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اوایل سال ۲۰۲۱ (بهمن ۹۹) به نقل از تائه یونگ هو نوشت که سفیر موقت کره شمالی در کویت از کره جنوبی تقاضای پناهندگی کرده است. براساس گزارش این خبرگزاری، «ریو هیون وو» که از زمان اخراج سفیر «سو چانگ سیک» از کویت پس از تصویب قطعنامه سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ به عنوان کاردار و سرپرست سفارت کره شمالی در کویت خدمت کرده بود، به همراه خانواده ­اش و به خاطر آینده فرزندانش تصمیم گرفته است به کره جنوبی پناهنده شود.

 

یک منبع آگاه در  وزارت خارجه کره جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفته است که «ریو هیون وو» داماد «جون ایل چون» از اعضای ارشد حزب کارگران کره شمالی است.

 

رسانه­ ها از چون، به عنوان گاو صندوق مسایل امنیتی کره شمالی به ویژه خانواده رهبر این کشور نام می­ برند. همچنین گفته می­ شود پدر همسر این دیپلمات فراری رئیس سابق دفتر ۳۹ نیز بوده است؛ دفتری که برای  مدیریت منابع مالی مقام‌های ارشد این کشور فعالیت می­ کند و از منابع مالی آن برای خرید ارزهای خارجی و وسایل لوکس استفاده می‌شود.

 

کشور کویت به دلیل حضور تعداد زیادی از کارگران اهل کره شمالی در خاک خود، یکی از منابع تامین ارز برای کره شمالی محسوب می ­شود. هزاران کارگر اهل کره شمالی در طرح‌های ساخت و ساز در کویت مشغول به کارند. مقام‌ها و رسانه­ های کره شمالی یا کویت تاکنون درباره این موضوع واکنشی نشان نداده­ اند و اداره اطلاعات ملی کره جنوبی نیز از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات