تاریخ انتشار : شنبه 25 اردیبهشت 1400 - 16:25
کد خبر : 7858

ریشه‌ی کشتار کودکان کابل و غزه

ریشه‌ی کشتار کودکان کابل و غزه

خردمندان گفته‌اند که دین نیز چون دیگر سرمایه‌های معنوی انسان، گاه با تفسیرهای نادرست در طول تاریخ به عنصری ناکارآمد یا حتا زیان‌بار برای حیات فردی و جمعی تبدیل می شود.   تفسیرهای نسنجیده و قرائت‌های نادرست از دین اسلام و یهودیت گاه چنان زیان‌بار است که گروه‌هایی با توسل به آن، براحتی خون کودکان

خردمندان گفته‌اند که دین نیز چون دیگر سرمایه‌های معنوی انسان، گاه با تفسیرهای نادرست در طول تاریخ به عنصری ناکارآمد یا حتا زیان‌بار برای حیات فردی و جمعی تبدیل می شود.

 

تفسیرهای نسنجیده و قرائت‌های نادرست از دین اسلام و یهودیت گاه چنان زیان‌بار است که گروه‌هایی با توسل به آن، براحتی خون کودکان و زنان را می ریزند و انسان‌ها را می کُشند.

 

هر گروهی، داعشی یا صهیونیستی، برای تعیُّن و تشخُّص خودش سعی می‌کند که به تفسیر و قرائت و عناصری از دین اسلام یا یهودیت متوسل شود تا خود را از دیگران متمایز سازد و برای خود، هویتی بتراشد. فرایند «هویت سازی» معمولا با «غَیریّت تراشی» همراه است.

 

حدیثی منسوب به پیامبر اسلام (ص) هست که می‌فرماید: «پس از من اُمّتم به ۷۲ فرقه منشعب خواهند شد». پیش از آن، قوم یهود نیز چنین سرنوشتی پیدا کرد. همین حدیث و همین وضعیت، دستمایه ی شعر حافظ شیراز شده است که «جنگ ۷۲ ملت همه را عذر بنه/ چون ندیدند حقیقت، ره افسانه زدند».

 

یعنی در مقابل «دین حقیقت» یک «دین هویت» هم داریم که نیازمند افسانه و قرائت غیرعقلانی و غیراخلاقی و غیررحمانی از دین است و از همین قرائت ها است که جنگ و نزاع و خشونت و کشتار برمی خیزد.

 

کشتار وحشیانه ی ۱۲۲ مسلمان اهل سنت از جمله ده‌ها کودک در فلسطین (غزه) توسط صهیونیست ها و کشتار ۸۲ مسلمان شیعه از جمله دهها کودک در افغانستان (کابل) توسط داعشی.ها را باید در همان چارچوب قرائت غیرعقلانی و غیراخلاقی و در دایره ی دین هویت، بررسی و ارزیابی کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات