تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400 - 10:53
کد خبر : 7966

رقابت‌های شانه‌به‌شانه بر سر رهبری هوش مصنوعی در جهان

رقابت‌های شانه‌به‌شانه بر سر رهبری هوش مصنوعی در جهان

آژانس اطلاعات ملی آمریکا در کنار سایر نهادهای اطلاعاتی  این کشور تلاش های زیادی را در زمینه سرمایه گذاری در ابعاد نظارتی، جمع آوری و جاسوسی هوش مصنوعی انجام داده است. چندی پیش نیز مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند علاوه بر تعهدات قبلی خود در زمینه هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری را در  دو

آژانس اطلاعات ملی آمریکا در کنار سایر نهادهای اطلاعاتی  این کشور تلاش های زیادی را در زمینه سرمایه گذاری در ابعاد نظارتی، جمع آوری و جاسوسی هوش مصنوعی انجام داده است. چندی پیش نیز مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند علاوه بر تعهدات قبلی خود در زمینه هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری را در  دو حوزه هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی را در دستور کار خود قرار داده اند.

 

بعد از رونمایی از استراتژی و دستورالعمل اجرایی دولت ترامپ در زمینه هوش مصنوعی با هدف تقویت هژمونی آمریکا در عرصه فناوری و تکنولوژی، در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ دولت ترامپ بیش از ۲ میلیارد دلار به تحقیقات غیردفاعی هوش مصنوعی و کوانتومی تا سال ۲۰۲۲  اختصاص داد. براساس رویکرد جدید دولت ترامپ این بودجه  به مراکز تحقیق و توسعه بخش دانشگاهی و خصوصی مرتبط با آژانس‌های فدرال در عرصه هایی مانند محاسبات کوانتومی، یادگیری ماشینی و دید رایانه‌ای اختصاص خوهد یافت.

 

در آن طرف منازعه، دولت چین نیز در سالهای اخیر سرمایه گذاری عظیمی در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی انجام داده است.

 

براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنایع و فناوری اطلاعات (MIIT) چین، مقامات این کشور قصد دارند مراکز جدید هوش مصنوعی با اولویت‌های تحقیقاتی مختلف در پنج شهر و منطقه چین تاسیس کنند.

 

گزارش ها حاکی از آن است این مراکز هوش مصنوعی در شهرها و مناطقی نظیر پکن، منطقه جدید «بینهای» (Binhai) از ایالت «تیانجین»، «هانگژو» (Hangzhou) از ایالت «ژجیانگ» شرق چین، گوانگژو استان گوانگدونگ جنوب چین و چنگدو از جنوب غربی ایالت سیچوان چین تاسیس خواهند شد.

ساخت منطقه نوآوری هوش مصنوعی در پکن در راستای توسعه صنعت محلی و طرح‌های دولتی برای تقویت کاربرد هوش مصنوعی در تولید، وسایل نقلیه هوشمند، بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ و دیگر برنامه‌ها ارزیابی می شود.

 

منطقه نوآوری هوش مصنوعی در منطقه جدید Binhai واقع در ایالت تیانجین بر راهبرد توسعه هماهنگ پکن-تیانجین- هبی (Beijing-Tianjin-Hebei) و تقویت مزیت های سیاست‌های منطقه تجارت آزاد آزمایشی چین (تیانجین) تمرکز خواهد کرد. منطقه نوآوری هوش مصنوعی در شهر هانگژو نیز، کاربرد این فناوری را در جنبه‌های دولتی شهرهای هوشمند، تولید و خدمات مالی به منظور تولید فناوری‌های کارآمدتر برای توسعه آینده گسترش خواهد داد.

 

در گوانگژو، منطقه نوآوری هوش مصنوعی به برنامه توسعه منطقه خلیج گوانگدونگ- هنگ کنگ- ماکائو متصل خواهد شد. این منطقه نوآوری با یک ویژگی استاندارد بالا با زنجیره صنعتی محلی و سناریوهای تست فراوان ساخته خواهد شد. در ایالت سیچوان در جنوب غربی چین، منطقه نوآوری هوش مصنوعی در چنگدو با ابتکار یک کمربند و یک جاده ارتباط برقرار خواهد کرد و بر جنبه‌های پزشکی و مالی با هدف ایجاد یک محیط زیست صنعتی فعال تمرکز خواهد کرد.

 

توجه و تمرکز ایالات متحده به سمت هوش مصنوعی در حالی صورت می گیرد که «مارک اسپر» وزیر دفاع وقت آمریکا در سال ۲۰۱۹  در نشست کمیسیون امنیت ملی که با موضوع هوش مصنوعی برگزار شد؛ اعلام کرد پنتاگون در راستای راهبرد دفاع ملی، مرکز مشترک هوش مصنوعی را با هدف ادغام قدرت هوش مصنوعی در بسیاری از سطوح وزارت دفاع را ایجاد کرده است.

 

اسپر در این نشست تصریح کرد که جنگ‎های آینده علاوه بر خشکی، دریا و هوا، در فضای ماورایی و فضای مجازی به شکل بی سابقه ای گسترش خواهد یافت و در این میان هوش مصنوعی پتانسیل تغییر جنگ در همه این حوزه‌ها را دارد. اسپر با تاکید بر اینکه استراتژی دفاع ملی آمریکا بر رقابت با قدرت‌های بزرگ از جمله چین و روسیه متمرکز است؛ اظهار کرد که پکن این مساله را به طور کامل روشن کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ رهبر جهان در زمینه هوش مصنوعی باشد؛ موضوعی که بارها و بارها مقامات آمریکایی نگرانی خود را از ظرفیت های چین در زمینه هوش مصنوعی اعلام نموده اند و در کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۲۰ نیز مایک پمپئو و مارک اسپر از قابلیت های هوش مصنوعی چین به عنوان قدرت چالشگر امنیت بین المللی یاد کردند.

 

گفته می شود روسیه و چین در حال به روزرسانی ارتش خود با استفاده از فناوری هوش مصنوعی هستند. بنا به برآوردهای اطلاعاتی سی آی ای، درحال حاضر ۳۰ کشور، از فناوری هوش مصنوعی استفاده می کنند و توسعه‌ ابزار‌های ضداطلاعاتی در زمینه‌ هوش مصنوعی می‌تواند برگ برنده‌ای سرنوشت‌ساز در اختیار سازمان های اطلاعاتی و نظامی آمریکا قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات