تاریخ انتشار : دوشنبه 3 خرداد 1400 - 17:55
کد خبر : 8062

رئیس جدید موساد کیست؟ ریاست چهره‌ای شطرنجی که شروع نکرده حاشیه‌ساز شد  

رئیس جدید موساد کیست؟ ریاست چهره‌ای شطرنجی که شروع نکرده حاشیه‌ساز شد  

موساد یا سازمان اطلاعات و عملیات ویژه، نام سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل است که به دست «داوید بن گوریون» نخست وزیر وقت در آوریل ۱۹۵۱ تأسیس شد.   موساد بر اساس اهداف اولیه خود، ماموریت جمع‌آوری اطلاعات و خنثی‌سازی اقدامات خرابکارانه علیه رژیم صهیونیستی را از طریق انجام عملیات جاسوسی و پنهان دنبال می‌کند. داوید

موساد یا سازمان اطلاعات و عملیات ویژه، نام سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل است که به دست «داوید بن گوریون» نخست وزیر وقت در آوریل ۱۹۵۱ تأسیس شد.

 

موساد بر اساس اهداف اولیه خود، ماموریت جمع‌آوری اطلاعات و خنثی‌سازی اقدامات خرابکارانه علیه رژیم صهیونیستی را از طریق انجام عملیات جاسوسی و پنهان دنبال می‌کند. داوید بن گوریون هدف مهم تاسیس این سازمان را اینگونه بیان کرده است: «برای کشور ما که از ابتدای تأسیس تحت فشار دشمنانش قرار داشته ‌است، اطلاعات به عنوان خط مقدم دفاع ضروری ‌است و ما باید به خوبی بیاموزیم و بدانیم که در اطرافمان چه می‌گذرد.» همچنین مأموریت جمع آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات و انجام عملیات های پنهان ویژه در خارج از قلمرو اسرائیل به سازمان موساد واگذار شده است.

 

دفتر اصلی موساد در تل آویو واقع است و بر اساس برآورد‌های غیررسمی  ۱۲۰۰ نفر کارمند دفتری دارد. این سازمان همچنین از بخش های مختلفی تشکیل شده که عبارتند از دایره جمع‌آوری اطلاعات به عنوان بزرگ ترین بخش موساد و مسئول عملیات جاسوسی این سازمان در اقصی نقاط مختلف جهان، دایره همکاری و اقدام سیاسی (وادات) به عنوان هماهنگ کننده فعالیت‌های سیاسی و رابط موساد با سایر سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، بخش عملیات ویژه (متساوا) که هدایت ماشین ترور و ماموریت نابودی دشمنان این رژیم  را برعهده دارد، بخش تبلیغات و ضد تبلیغات که متولی عملیات روانی و فریب استراتژیک موساد است، بخش تحقیقات که به نوعی دایره اطلاع رسانی این سازمان محسوب می‌شود و تهیه گزارش های روزانه و تحلیل اخبار و اطلاعات جاری را بر عهده دارد، در نهایت بخش تکنولوژی و فنی که توسعه تکنولوژی های پیشرفته برای پشتیبانی فنی از عملیاتهای مختلف موساد در نقاط مختلف دنیا را برعهده دارد.

یوسی کوهن در کنار نتانیاهو

 

پاییز گذشته و با نزدیک شدن به پایان ریاست یوسی کوهن در سازمان جاسوسی موساد در ژوئن ۲۰۲۱، رسانه های صهیونیستی گزارش دادند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، معاون فعلی یوسی کوهن را به عنوان رئیس بعدی این آژانس جاسوسی بدون اطلاع و مشورت با بنی گانتز که در سمت وزیر جنگ و نخست وزیر جایگزین فعالیت دارد؛ انتخاب کرده است.

 

بعد از رسانه ای شدن این تصمیم نتانیاهو،  بنی گانتز از نامزد جایگزین کوهن و تجربه اطلاعاتی این مقام موساد استقبال کرد؛ ولی از تصمیم بدون مشاوره نتانیاهو و دخالت ندادن وی در انتخاب رئیس سازمان موساد ابراز نارضایتی کرد.

 

گانتز در این باره اعلام داشت «موساد در محافظت از امنیت اسرائیل چالش های بزرگ و قابل توجهی دارد. ما منتظر تصویب کمیسیون «گلدبرگ» خواهیم بود و برای «دال» (نام مستعار معاون کوهن) آرزوی موفقیت در جایگاه خودش را داریم.» گفتنی است کمیسیون گلدبرگ  مجمع ویژه نظارت بر انتصابات مقامات ارشد و حساس رژیم صهیونیستی است و بعد از تایید این کمیسیون افراد در مناصب حساس فعالیت خود را به طور رسمی آغاز می کنند.

نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل

 

شنیده ها حاکی از آن است که به دلیل وجود فضای بی اعتمادی شدید بین نتانیاهو و گانتز، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شریک ائتلافی خود را از جایگزین ریاست موساد مطلع نکرده است.

 

برخی از گزارش ها نیز این موضوع را با ادعای هک شدن موبایل بنی گانتز از سوی سرویس اطلاعاتی ایران مرتبط دانسته اند. براساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، وزیر جنگ این رژیم سریعاً در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو به این رفتار او به شدت اعتراض کرده است؛ اما دفتر نتانیاهو در مورد این مکالمه اعلام کرده که انتصاب ریاست موساد بر اساس مقررات، تنها در حیطه اختیارات نخست وزیر است.

 

«دال» گزینه جدید ریاست موساد، در این سازمان سابقه طولانی دارد و در فعال کردن جاسوسان موساد در جهان تخصص داشته است. وی  فعالیت در امور امنیتی را از واحد کماندویی ارتش صهیونیستی موسوم به «سه‌یرت متکال» آغاز کرده است. همچنین گزارش ها حاکی از آن است دال در ارتباطات و تماس هایی که به توافقات ائتلاف و عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات، بحرین، سودان و مراکش منتهی شد، نقش بسزایی داشته است.

 

«رام بن باراک» معاون رئیس سابق موساد و عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) نیز اظهار داشته است که «دال مهارت فوق العاده ای در امور اطلاعاتی دارد و این انتخاب نشان می  دهد که دال کارش را درست انجام داده که شایسته این پست شده است.» گفته می شود دال پس از تأیید از سوی کمیسیون گلدبرگ، در ماه ژوئیه ۲۰۲۱ مسئولیت های رئیس فعلی یوسی کوهن را بر عهده خواهد گرفت و نام اصلی و چهره اش رسانه ای خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات