تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 خرداد 1400 - 19:58
کد خبر : 8269

منازعه کشدار میان چین و تایوان

منازعه کشدار میان چین و تایوان

اختلافات بین چین و تایوان و موضوع استقلال و خودمختاری تایوان به سال ۱۹۴۹ برمی‌گردد. در آن زمان دولت ملی‌گرای چین پس از شکست برابر نیروهای کمونیست به رهبری مائو، به تایوان پناه برد.   در همان سال زمانی که جمهوری خلق چین به‌دست مائو تاسیس شد، تایوان به عنوان یک کشور مجزا اعلام موجودیت

اختلافات بین چین و تایوان و موضوع استقلال و خودمختاری تایوان به سال ۱۹۴۹ برمی‌گردد. در آن زمان دولت ملی‌گرای چین پس از شکست برابر نیروهای کمونیست به رهبری مائو، به تایوان پناه برد.

 

در همان سال زمانی که جمهوری خلق چین به‌دست مائو تاسیس شد، تایوان به عنوان یک کشور مجزا اعلام موجودیت کرد و حتی برای مدتی صاحب کرسی نمایندگی در سازمان ملل بود.

 

در مقابل مقامات چینی هیچ زمانی استقلال جمهوری تایوان را به رسمیت نشناخته و همواره برای بازگرداندن آن به چین تلاش کرده اند. مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد؛ بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.

 

با این حال، از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال ۲۰۱۶ به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شده است، روابط دو کشور بسیار تیره شده است. رئیس جمهور چین  «شی جین‌پینگ» در دوم ژانویه ۲۰۱۹  و در سخنرانی خود به مناسبت چهل سالگی آغاز بهبود روابط میان دو کشور،  تهدید کرده بود که برای پیوستن تایوان به چین از هر گزینه‌ای استفاده خواهد کرد و از مردم تایوان خواسته است بپذیرند که این کشور دوباره به چین بپیوندد.

«شی جین‌پینگ» به صراحت اظهار داشت که «تایوان به چین خواهد پیوست و باید بپیوندد.»  وی خواستار پیوستن مسالمت آمیز تایوان به چین با ساختار «یک کشور و دو نظام» شده بود. اما در این میان گفته می شود ایالات متحده آمریکا و متحدانش گاه و بیگاه با دامن زدن به اختلافات دو کشور سعی دارند از مساله استقلال تایوان به عنون اهرمی برای تحت فشار قرار دادن دولت چین استفاده کنند؛ از این رو رقابت های سیاسی، نظامی و اطلاعاتی دو کشور چین و آمریکا به روابط تایوان و چین  نیز کشیده شده است و رسانه ها و مقامات دو کشور هر از چند گاهی از وقوع مناقشات جاسوسی خبر می دهند.

 

در اوایل ماه مارس سال ۲۰۲۱ دادستان‌های تایوان اعلام کردند، چهار افسر اطلاعاتی بازنشسته ارتش تایوان از جمله یک ژنرال عالی رتبه با نام مستعار «یوئه» به اتهام جاسوسی برای چین با کیفرخواست قضایی مواجه شده‌اند.

 

خبرگزاری فرانسه به نقل از دفتر دادستانی شهر تایپه مدعی شده است که این چهار نفر اقدام به  تشکیل یک شبکه جاسوسی با هدف جمع آوری اطلاعات محرمانه برای چین کرده بودند. همچنین گفته می شود دو سرهنگ عضو این شبکه جاسوسی نیز از جانب یک مقام سرویس امنیت ملی چین در استان «گوانگدونگ» از سال ۲۰۱۲  مشغول فعالیت های جاسوسی بوده اند.

 

شنیده ها حاکی از آن است مدیریت این شبکه جاسوسی با ژنرال یوئه بوده است که در طی چندین سفر به چین و ماکائو پول نقد، هدایا و سفرهای تفریحی دریافت کرده و ماموریت داشته است با استخدام دیگر افسران ارتش تایوان، یک شبکه اطلاعاتی در تایوان تاسیس کند.

 

وقوع این مناقشات جاسوسی از زمان مطرح شدن استقلال تایوان در روابط چین و تایوان امری مسبوق به سابقه است. رسانه‌های دولتی چین بارها و بارها گزارش هایی در خصوص برخورد با صدها پرونده جاسوسی مرتبط با تایوان و دستگیر کردن چندین جاسوس تایوانی و همدستانشان منتشر کردند.

 

در سال ۲۰۱۶  یک تبعه تایوانی به نام «لی مینگ چه» به جرم جاسوسی برای این جزیره در چین محاکمه و به پنج سال حبس محکوم شد. در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز اداره امور تایوان در دولت چین اعلام کرد که دو تبعه چینی به جرم جاسوسی برای تایوان و در اختیار گذاشتن اطلاعات محرمانه دستگیر شده اند.

 

اداره تحقیقات وزارت دادگستری چین در ژوئن سال ۲۰۱۹  اعلام کرد که دو پیمانکار نیروهای مسلح این کشور به اتهام جاسوسی اسرار نظامی تایوان و دریافت پول از چین توسط نهادهای امنیتی تایوان دستگیر شده اند.

 

به گفته مقامات تایوانی تحقیقات نشان می دهد که این دو مظنون به نامهای «چانگ» و «لین»، از طریق انجام پروژه های نظامی از طریق مزایده یا مناقصه، اطلاعات محرمانه و اسرار نظامی مربوط به امنیت ملی تایوان را جمع آوری کرده  و در اختیار چین قرار داده بودند و در طول سفرهای خود به چین در تاریخ های نامعلوم پول دریافت کرده اند..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات