تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400 - 12:31
کد خبر : 8345

انگلیسی‌ها از چه چیزهایی وحشت دارند؟

انگلیسی‌ها از چه چیزهایی وحشت دارند؟

«سر جان ساورز» رئیس اسبق ام آی۶ به تازگی در مصاحبه با  شبکه تلویزیونی «ال بی سی» اظهار داشته که چین و روسیه بزرگترین چالش و تهدید فراروی امنیت ملی انگلیس محسوب می‌شوند. اگرچه در حال حاضر بین مقامات سیاسی و امنیتی انگلیس حساسیت و نگرانی زیادی نسبت به رشد فزاینده تهدیدات ناشی از گروه

«سر جان ساورز» رئیس اسبق ام آی۶ به تازگی در مصاحبه با  شبکه تلویزیونی «ال بی سی» اظهار داشته که چین و روسیه بزرگترین چالش و تهدید فراروی امنیت ملی انگلیس محسوب می‌شوند. اگرچه در حال حاضر بین مقامات سیاسی و امنیتی انگلیس حساسیت و نگرانی زیادی نسبت به رشد فزاینده تهدیدات ناشی از گروه های راستگرا و افراط گرایان اسلامی وجود دارد اما واقعیت این است که روسیه و چین با تلاش برای آسیب رساندن به منافع جهان غرب از طریق حملات سایبری و تلاش برای تجزیه و ایجاد اختلافات سیاسی بین کشورهای غربی، مهم ترین تهدید پیش روی انگلیس محسوب می شوند.

 

سر جان ساورز در پاسخ به این سوال که دلیل ترس از کشورهایی مانند روسیه و چین چیست، اظهار داشت چین در حال حاضر از نظر اندازه اقتصاد با ایالات متحده هم تراز است و در عرصه سیاست خارجی بیشتر بر پیشبرد منافع خود متمرکز شده است.

 

رئیس سابق ام‌آی۶ در خصوص روسیه نیز تاکید کرد که این کشور  در حال حاضر بشدت به درآمد نفت و گاز خود وابسته است و از نظر اقتصادی یک قدرت بزرگ جهانی نخواهد بود اما در بحران اوکراین ثابت کرد که از قدرت نظامی عمده ای برخوردار است و توانایی به چالش کشیدن منافع غرب را دارد.

به گفته ساورز ما نمی توانیم مانند اتحاد جماهیر شوروی چین را مهار کنیم؛ بلکه باید در مناطق مختلف با آن رقابت کنیم و منافع آن را به چالش بکشیم و این سیاست را باید از جانب تمامی کشورهای غربی و در چهارچوب یک غرب متحد انجام دهیم؛ موضوعی که به مراتب در دوره ریاست جمهوری بایدن نسبت به دوره دونالد ترامپ قابل تحقق‌تر است؛ چرا که بایدن و تیمش معتقدند یکی از بزرگترین نقاط قوت آمریکا حفظ شبکه اتحاد این کشور با کشورهایی مانند انگلیس، مشارکت اطلاعاتی در چهارچوب ائتلاف «پنج چشم» و همکاری همه جانبه با کشورهایی نظیر ژاپن، کره جنوبی و هند است. ما نمی توانیم به تنهایی در برابر چین مقاومت کنیم، ما باید بخشی از یک ائتلاف بین المللی در برابر چین باشیم.»

 

ساورز همچین افزود که ترامپ به طور چشمگیری منافع چین را به چالش کشید اما از نقاط قوت آمریکا، یعنی ظرفیت این کشور در تشکیل ائتلاف های بین المللی علیه این چین به نحو مطلوبی استفاده نکرد.  ساورز همچنین نسبت به خرید شرکتهای فناوری انگلیسی توسط چینی ها، جاسوسی صنعتی و نفوذ جاسوسان چینی در قالب دانشجویان خارجی دانشگاههای انگلیسی هشدار داد و خواهان اتخاذ سیاستهای سخت گیرانه ای نسبت به اتباع و شرکت های چینی در انگلیس شد.

 

چندی پیش هم «کن مک کالوم» مدیرکل ام آی۵ مدعی شده بود مخلوطی سمی از تهدیدات ناشی از افراط گرایی اسلامی ، موضوع جدایی طلبی ایرلند شمالی و گروههای راست افراطی امنیت ملی انگلیس را تهدید می کنند.

 

علاوه بر این، «سرن مارتین» مدیر پیشین مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس (NCSC) نیز مدعی شده چین و روسیه بزرگترین تهدیدات سایبری برای انگلستان محسوب می شوند. سرن مارتین که اولین مدیر مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس نیز به شمار می رود در اظهارات خود تاکید کرده بود که سرویس های امنیتی و اطلاعاتی انگلیس نباید به این دو تهدید به یک چشم نگاه کنند؛ زیرا هر کدام از آنها از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند و هرکدام می توانند مشکلات متفاوتی را برای امنیت سایبری انگلیس ایجاد کنند.

 

به گفته مارتین «روسیه در چند سال اخیر در حوزه سایبری عملکرد خوبی داشته و لذا این  کشور تلاش خواهد کرد تا با استفاده از این توانایی های فنی و سایبری به قدرت افکنی خود در مقابل حریفان و رقبای خود ادامه دهد و از طرف دیگر این قدرت سایبری را در راستای سایر اهداف ملی خود نظیر جاسوسی، نشر اطلاعات نادرست، کشورداری کلاسیک و منافع استراتژیک بکار گیرد. وی نمونه بارز قدرت سایبری روسیه را حمله سایبری هکرهای روس در دسامبر ۲۰۲۰ به آمریکا  عنوان کرد و  این حمله، را جدی ترین نفوذ تاریخی به سیستم های دولت آمریکا توصیف نمود؛ اتهامی که همواره با تکذیب مقامات روسیه مواجه شده است.

این مقام سایبری انگلیس در تحلیل تهدیدات سایبری چین نیز اظهار داشته که قدرت سایبری چین، نشات گرفته از اقتصاد این کشور است. وی هدف چین از طراحی حملات سایبری را، کسب منافع اقتصادی و بازرگانی توصیف کرد و تاکید نمود که چین برای رسیدن به این هدف دست به هر کاری اعم از جاسوسی، کپی طراحی خودرو و… می زند.

 

چندی پیش و در بحبوبه تلاش دولتها برای مقابله و مهار ویروس کرونا، مقامات آمریکایی حلقه اتهام جاسوسی دولت های خارجی از تحقیقات پیرامون واکسن کرونا را توسعه داده  اند و در اقدامی هماهنگ با دولت های کانادا و انگلیس، علاوه بر چین، دولت روسیه را نیز به جاسوسی از تحقیقات واکسن کرونا متهم کردند. سه کشور مدعی شدند براساس گزارش های اطلاعاتی، یک گروه هکری وابسته به روسیه حملات سایبری متعددی علیه مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاهی و دارویی که در تحقیقات واکسن ویروس کووید ۱۹  فعالیت دارند، صورت داده اند. مرکز ملی امنیت سایبری  انگلیس با انتشار بیانیه ای هماهنگ با مقامات ایالات متحده و کانادا  مدعی شدند گروه هکری  موسوم به «ای پی تی ۲۹»  که به عنوان «خرس آرام» ( Cozy Bear)  نیز شناخته می شود؛ مسئولیت یک سری حمله سایبری به موسسات مرتبط در ساخت واکسن کروناویروس را بر عهده داشته است.

 

گزارش ها حاکی از آن است گروه هکری خرس آرام  یک گروه هکر روسی است که در جامعه اطلاعاتی کشورهای اروپایی و آمریکا  به عنوان تهدید مداوم پیشرفته طبقه بندی شده است و گفته می شود با سرویس اطلاعاتی روسیه در ارتباط است. پیش تر سرویس اطلاعات و امنیت عمومی کشور هلند این گروه هکری را با سرویس اطلاعات خارجی روسیه (اس وی آر) مرتبط دانسته است و شرکت امنیت سایبری «کرواد استریک» نیز  (CrowdStrike) گفته بود که ممکن است این گروه هکری با سرویس امنیت فدرال روسیه (اف اس بی) در ارتباط باشد. مسکو ادعاهای سه کشور  را رد کرده و آنها را جعلی و بی اساس خوانده است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات