تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1400 - 20:38
کد خبر : 8511

پرونده سیتگو و تشدید مجادلات آمریکا- ونزوئلا

پرونده سیتگو و تشدید مجادلات آمریکا- ونزوئلا

ماجرای «سیتگو» طی سال‌های اخیر از پرونده‌های مهم روابط واشنگتن-کاراکاس بوده است.   بنابر ادعای آمریکایی‌ها، اظهارات یکی از مقامات سابق ضداطلاعات ونزوئلا نشان می دهد کاراکاس برای چندین سال از مدیران شرکت نفتی سیتگو(Citgo)  در خاک آمریکا جاسوسی کرده است.   شرکت نفتی سیتگو (مستقر در هیوستون تگزاس) به شرکت ونزوئلایی «پی‌دی‌وی‌اس‌آ» تعلق دارد

ماجرای «سیتگو» طی سال‌های اخیر از پرونده‌های مهم روابط واشنگتن-کاراکاس بوده است.

 

بنابر ادعای آمریکایی‌ها، اظهارات یکی از مقامات سابق ضداطلاعات ونزوئلا نشان می دهد کاراکاس برای چندین سال از مدیران شرکت نفتی سیتگو(Citgo)  در خاک آمریکا جاسوسی کرده است.

 

شرکت نفتی سیتگو (مستقر در هیوستون تگزاس) به شرکت ونزوئلایی «پی‌دی‌وی‌اس‌آ» تعلق دارد و در زمینه پالایش نفت، تولید محصولات پتروشیمی و توزیع بنزین فعالیت می کند. در چند سال اخیر اما فعالیت این شرکت تحت تاثیر تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا از حالت عادی خارج شده و همراهی مدیران سابق این شرکت با آمریکا، بحران جاری در روابط واشنگتن- کاراکاس را تشدید کرده است.

آغاز ماجرا به سال ۲۰۱۷ باز می گردد؛ زمانی که با اوج گیری بحران سیاسی و اقتصادی ونزوئلا، شش مدیر سیتگو از مقر شرکت در هیوستون، به کاراکاس بازگردانده شده و به اتهامات مالی تحت محاکمه قرار گرفتند.

 

محاکمه آن‌ها در ماه نوامبر ۲۰۱۷ به پایان رسید و بین ۸ تا ۱۳ سال حبس برای آنها تعیین شد. در این میان، واشنگتن با استفاده از تابعیت آمریکایی شش مدیر شرکت سیتگو، محاکمه آنها را با توجیه عدم استقلال قاضی پرونده و موارد دیگر ناعادلانه خواند و تحریم هایی علیه مقام های قضایی ونزوئلا وضع کرد. در واکنش به تحریم های اعمال شده دولت ونزوئلا شواهد متعددی از فسادهای مالی و اندکی بعد ادعای ارتباط آنها با سازمان سیا و به بیان دیگر جاسوسی برای آمریکا منتشر و از رای صادره دفاع کرد.

 

با این حال اخیرا رویترز با انتشار گزارشی ادعا کرده به اسناد جدیدی از روند محاکمه مدیران سیتگو در دادگاه ونزوئلا دست یافته است. در اسنادی که با عنوان (Citgo Six) شناخته می شوند، شهادت فردی به نام «رامون بالزا» دیده می شود که سال ۲۰۱۷ مدیریت عملیات اداره کل ضد جاسوسی نظامی ونزوئلا(DGCIM) را بر عهده داشته و در روند رسیدگی قضایی ابعاد متعدد جاسوسی و شنود سازمانهای اطلاعاتی از این شرکت را تشریح کرده است.

 

این اسناد می گوید این نظارت شامل شنود و جاسوسی انسانی بوده است. وجود این اسناد بدین معنی است که آژانس ضد جاسوسی و سایر نهادهای اطلاعاتی ونزوئلا از سال ۲۰۱۷ از شش مدیر و احتمالاً افراد دیگر در خاک آمریکا جاسوسی کرده اند. به ادعای رویترز این احتمال وجود دارد که جاسوسی علیه مدیران فوق توسط عوامل خارجی و غیردیپلماتیک ونزوئلا صورت گرفته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات