تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 - 18:45
کد خبر : 8590

پایان رقابت بر سر سیزدهمین ریاست‌جمهوری

پایان رقابت بر سر سیزدهمین ریاست‌جمهوری

*وزیر کشور با اعلام مشارکت نزدیک به ۴۹ درصدی، آرای نهایی سیدابراهیم رئیسی را ۱۷.۹ میلیون اعلام کرد. بنا بر این اعلام، رضایی، همتی و قاضی‌زاده هاشمی با ۳.۴ میلیون، ۲.۴ میلیون و حدود یک میلیون رای در رتبه‌های بعدی ایستادند.   *نکته قابل تامل در اعلام آرای نهایی، کاهش تعداد آرای باطله بود که

*وزیر کشور با اعلام مشارکت نزدیک به ۴۹ درصدی، آرای نهایی سیدابراهیم رئیسی را ۱۷.۹ میلیون اعلام کرد. بنا بر این اعلام، رضایی، همتی و قاضی‌زاده هاشمی با ۳.۴ میلیون، ۲.۴ میلیون و حدود یک میلیون رای در رتبه‌های بعدی ایستادند.

 

*نکته قابل تامل در اعلام آرای نهایی، کاهش تعداد آرای باطله بود که از میزان ۴.۱ میلیون ظهر به ۳.۷ میلیون رسید.

 

*در ساعات پایانی انتخابات برخی کانال‌های تلگرامی نامه‌ای منتسب به علی نیکزاد رئیس ستادهای مردمی رئیسی مبنی بر پیروزی قریب الوقوع کاندیدای دولت قوی منتشر کردند که به سرعت تکذیب شد.

 

*دیروز شورای نگهبان به ستاد انتخابات نامه زد که نام نامزدها با هر املایی در زمره آرای صحیح و به نام آن نامزد ثبت خواهد شد.

 

*در ساعات اولیه امروز، رقبای رئیسی پیروزی وی را تبریک گفتند و سپس روسای دو قوه دیگر راهی دفتر قاضی القضات شدند.

 

*علاوه بر چهره‌های داخلی چون ظریف، لاریجانی و امام جمعه اهل سنت زاهدان، روسای جمهوری کشورهای روسیه، سوریه و عراق هم پیروزی انتخاباتی رئیس قوه قضاییه را تبریک گفتند.

 

*در شبانه روز گذشته فضای مجازی در تسخیر تصاویر انتخاباتی بود؛ از صحنه‌های خرید و فروش رای انتخابات شوراها تا سرنگونی فیلم‌بردار انتخابات در کرمان تا پرکردن ده‌ها تعرفه‌ به نام محسن رضایی

 

 

*معاون وزیر کشور در واکنش به این مسائل عنوان داشت فیلمِ نوشتنِ رای برای یک نامزد جعلی بود. همچنین در انتخابات، تهدیدات زیادی از جهت اقدامات تروریستی داشتیم وعناصر فریب خورده در تورهای اطلاعاتی ما قرار گرفتند.

 

*همزمان با ایجاد درگیری‌هایی در شعب رای‌گیری خارج از کشور به ویژه در انگلیس، رسانه‌های فارسی زبان خارجی ضمن پیگیری ادعای رای‌سازی برای رئیسی، خط خبری رئیسی‌هراسی را دنبال کردند.

 

*سردار عزیر جعفری فرمانده سابق سپاه در گفت‌وگویی رسانه‌ای عنوان داشت مردم دچار سرخوردگی شده‌اند که بخشی از آن تقصیر خودشان است؛ هشت سال پیش به فرد دقیقی رای ندادند.

 

*دفتر آیت الله سیستانی دیروز حمایت مرجع عالی شیعیان عراق از یکی از نامزدهای انتخاباتی را تکذیب کرد.

 

*فائزه هاشمی از چهره‌هایی بود که امروز اخبار مشارکتش در انتخابات و رای دادن به همتی را تکذیب کرد.

 

*انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری با حوادثی همراه بود. بعد از اعلام وزارت کشور مبنی بر اینکه حوادث سیستان و بلوچستان و دیواندره کردستان (با ۲ جانباخته) تصادفی بوده نه امنیتی، رسانه‌ها از سقوط یه فروند هلی کوپتر حامل صندوق آرا در نزدیکی دزفول با یک قربانی و ۱۱ زخمی خبر دادند.

 

*به نوشته فاکس نیوز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اعلام داشته‌اند باید در گفتگوهای هسته ای وین شرکت داشته باشند.

 

*آنتونیو گوترش برای یک دوره ۵ ساله دیگر به عنوان دبیرکل سازمان ملل انتخاب شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات