تاریخ انتشار : یکشنبه 30 خرداد 1400 - 22:37
کد خبر : 8616

سازمان اطلاعات ترکیه یک دهه بعد از اصلاحات اردوغان

سازمان اطلاعات ترکیه یک دهه بعد از اصلاحات اردوغان

«هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MİT) به تازگی ضمن تشریح توان اطلاعاتی و چالش‌های امنیتی این کشور در سال گذشته میلادی اظهار داشته است: سال ۲۰۲۰ توطئه‌های جاسوسی متعددی کشف و خنثی شده و عملیات موفقی در داخل و نیز در خارج مرزهای ترکیه صورت گرفته که از اثربخشی و کارایی این نهاد

«هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MİT) به تازگی ضمن تشریح توان اطلاعاتی و چالش‌های امنیتی این کشور در سال گذشته میلادی اظهار داشته است: سال ۲۰۲۰ توطئه‌های جاسوسی متعددی کشف و خنثی شده و عملیات موفقی در داخل و نیز در خارج مرزهای ترکیه صورت گرفته که از اثربخشی و کارایی این نهاد اطلاعاتی حکایت دارد.

 

 

بر اساس اظهارات فیدان، سازمان اطلاعات ملی ترکیه ذیل وظایف و اختیارات خود بر مبنای قانون اساسی، مبارزه با تروریسم را از حوزه داخلی به حوزه خارجی و مناطق ناامن و مورد مناقشه بین المللی توسعه داده و در این راه نیز دستاوردهای درخشانی داشته است. به ادعای این مقام امنیتی سازمان اطلاعات ملی ترکیه از کشف صرف برنامه‌های جاسوسی سازمان یافته عبور کرده و تلاش دارد استراتژی و قواعد حاکم بر این حوزه را تغییر دهد.

 

هاکان فیدان رئیس میت

 

فیدان در بخش دیگری از گزارش خود به هزینه این نهاد اطلاعاتی پرداخته و گفته سازمان اطلاعات ملی ترکیه در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲.۵ میلیاد لیر هزینه داشته است.

 

در سال‌های اخیر تحرکات سازمان اطلاعات ملی ترکیه موسوم (میت) ورای ترکیه در منطقه و به ویژه در مناطقی که نیروهای نظامی این کشور حضور دارند افزایش یافته است.

 

 

برخی از کارشناسان امنیتی بر این باورند که ریشه این تحول به اصلاحات سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد. گفتنی است سال ۲۰۱۲ به جهت اصلاحاتی که دولت رجب طیب اردوغان در اختیارات این سازمان ایجاد کرد قدرت نهادهای جاسوسی ترکیه به صورت محسوسی افزایش یافت و اندکی بعد تحت نظارت مستقیم رئیس جمهور قرار گرفت.

 

در خصوص ماموریت های خارجی نیز باید گفت بر اساس تغییرات جدید، هیات وزیران ترکیه در مورد امنیت خارجی، مبارزه با تروریسم و امنیت ملی این کشور می تواند ماموریت هایی برای میت در نظر بگیرد و این سازمان همانند سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) موظف به انجام این ماموریت ها است. ذیل این ماموریت است که از موضوعات داخلی تا مناقشات منطقه ای این سازمان حضور دارد و به نوعی به عاملی برای حمایت از ارتش و نیروهای نظامی بدل شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات