تاریخ انتشار : یکشنبه 6 تیر 1400 - 14:05
کد خبر : 8755

هالیوود و اسکار؛ تبعیض مثبت یا دنده معکوس؟

هالیوود و اسکار؛ تبعیض مثبت یا دنده معکوس؟

فضای هالیوود این روزها بیشتر از همیشه تجویزی شده و خبرهایی که از بزرگترین مجموعه فیلمسازی دنیا شنیده می‌شود‌،‌ بسیار عجیب و غریب است.   از یک طرف، در یک بازآفرینی دیگر از فیلم «سفید برفی» قرار است نقش اول این فیلم را یک زن «غیرسفیدبرفی» بازی کند و از طرفی نقش «جیمز باند» بر

فضای هالیوود این روزها بیشتر از همیشه تجویزی شده و خبرهایی که از بزرگترین مجموعه فیلمسازی دنیا شنیده می‌شود‌،‌ بسیار عجیب و غریب است.

 

از یک طرف، در یک بازآفرینی دیگر از فیلم «سفید برفی» قرار است نقش اول این فیلم را یک زن «غیرسفیدبرفی» بازی کند و از طرفی نقش «جیمز باند» بر عهده بازیگری گذاشته‌شده که او هم سیاه‌پوست است.

«راشل زگلر» بازیگر و خواننده آمریکایی برای ایفای نقش اصلی این فیلم جدید انتخاب شده است.

 

اینکه کمپانی دیزنی چطور می‌خواهد یک سیاه‌پوست را جای سفید برفی بنشاند موضوع ما نیست بلکه مساله اصلی سیاستی است که قرار است هالیوود آینده خود در مسیر آن قرار دهد.

 

«ادریس البا» بازیگر سرشناس انگلیسی و اصلی‌ترین نامزد بازی در نقش جیمز باند

 

گفته می‌شود آکادمی اسکار نیز سیاستی در پیش گرفته که در آن زنان، سیاه‌پوستان،‌ توان‌یابان و نیز همجنسگرایان در اولویت قرار دارند و اگر فیلمسازی در آثار خود از این مقوله‌ها استفاده کند بیشتر مورد توجه کارشناسان این فستیوال قرار می گیرد.

 

جمعی از منتقدان، این نوع سیاست را تزریقی و تحمیلی می‌دانند که آثار نامطلوبی برای سینمای آمریکا به دنبال خواهد داشت.  از سوی دیگر این صدای منتقدانه بلندتر به گوش می‌رسد که هالیوود، سینمای مستقلی که وانمود می‌کند نیست و پشت پرده آن چیزهای دیگری در جریان است.

 

همچنین نگاهی به جوایز اسکار درسال‌های گذشته که به فیلم‌هایی با رویکرد حمایت از سیاه‌پوستان و زنان اختصاص یافته نشانگر سوگیری‌هایی است که حداقل با توجه به آنچه در لایه‌های جامعه آمریکایی در جریان است، تاکنون تاثیرات معکوس آن نمایان شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات