تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تیر 1400 - 12:21
کد خبر : 8811

اقتصاد، برجام و دولت سیزده؛ آماری که هر رئیسی را نگران می‌کند

اقتصاد، برجام و دولت سیزده؛ آماری که هر رئیسی را نگران می‌کند

دوران شیرین نامزدی ریاست‌جمهوری به پایان رسید؛ دورانی که درآن کاندیداها برای بالا بردن محبوبیت، بر سر انتقاد از شرایط موجود با هم رقابت می‌کردند.   حالا برای جریانی که هشت سال منتقد شرایط بوده فرصتی مساعد پیش آمده است چرا که با یکپارچه‌شدن قدرت سیاسی در تمام ارکان نظام، همه چیز مهیا است تا

دوران شیرین نامزدی ریاست‌جمهوری به پایان رسید؛ دورانی که درآن کاندیداها برای بالا بردن محبوبیت، بر سر انتقاد از شرایط موجود با هم رقابت می‌کردند.

 

حالا برای جریانی که هشت سال منتقد شرایط بوده فرصتی مساعد پیش آمده است چرا که با یکپارچه‌شدن قدرت سیاسی در تمام ارکان نظام، همه چیز مهیا است تا جریان راست هر آنچه را برای رفع مشکلات معیشتی مردم و رفع انسدادهای جدی اقتصاد کلان کشور در چنته دارد رو کند. اما این اتفاق مهم چگونه رقم خواهد خورد؟

 

رئیس جمهور منتخب در اولین کنفرانس خبری خود در آخرین روز از فصل بهار گفت که سیاست خارجی خود را از برجام شروع نمی‌کند و به برجام نیز محدود نخواهد کرد. اکنون این سوال پیش می‌آید که برجام چه تاثیراتی بر درآمدهای کشور داشته است؟ درآمدها قبل از برجام یا بعد از آن چه تغییری کرده؟ و درآینده برجام چه تاثیری بر رشد نقدینگی و تورم خواهد داشت؟

 

 

غالب درآمدهای کشور از محل فروش نفت بوده است. با نگاهی به آمار بانک مرکزی برای فروش نفت می‌بینیم که در سال‌های قبل از برجام مقدار فروش آن در حال کاهش بوده است، اما با امضای برجام تا مدتی که این توافقنامه برقرار بوده فروش نفت بالا رفته است (از سال ۹۷ به بعد آمار رسمی از سوی بانک مرکزی انتشار داده نشده است.)

 

در بودجه سال ۱۳۹۹ فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت ۵۰دلار مصوب شده بود که در نهایت طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹ تنها حدود ۱۷ درصد از منابع درآمدی مربوط به فروش نفت تامین شد.

 

این کاهش درآمد نفتی به صورت دنباله‌دار، به کشور فشار آورده و تبعات سنگینی از جمله کسری بودجه غیرقابل‌مهار و رشد نقدینگی و تورم را به بارآورده است طوری که پارسال رشد ۳۸.۸ درصدی نقدینگی در کشور داشتیم و طبق اعلام رسمی بانک مرکزی هم اکنون نقدینگی از  ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده هست.

 

 

دولت برای سال  ۱۴۰۰ نیز فروش روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت را پیش‌بینی کرده در حالی که تا به امروز چنین جهشی رخ نداده است.

 

به‌نظر می‌رسد که با عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده برای بودجه ی ۱۴۰۰ و رشد حدود ۶۰ درصدی در هزینه‌های جاری، با کسری بودجه چالش برانگیزی مواجه خواهیم شد. طبق گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس رقمی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد یعنی چیزی حدود یک سوم بودجه عمومی کشور  برای سال ۱۴۰۰کسری خواهیم داشت. با این احتساب در یک سال آینده همچنان شاهد افزایش نقدینگی و تورم خواهیم بود.

 

اکنون که رئیس جدید دولت در نظر دارد سیاست خارجی خود را از برجام شروع نکند باید دید که در عمل و واقعیت پس از استقرار در پاستور کدام راه را در پیش خواهد گرفت؛ پافشاری بر شعارهای چند سال گذشته که نمی‌بایست معیشت مردم را با برجام گره زد یا فراموشی این شعارها و اقدام سریع در جهت باز کردن گره های پایانی برجام ؟ جواب هر چه باشد باید بپذیریم که حتی تعامل سریع با قدرت های جهانی و زنده شدن مجدد برجام هم از سرعت رشد نقدینگی و تورم کم نمی‌کند زیرا لغو تحریم‌ها رویدادی خلق الساعه نخواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات