تاریخ انتشار : جمعه 11 تیر 1400 - 20:55
کد خبر : 8887

ایران- استانبول؛ از کوچ تا گور

ایران- استانبول؛ از کوچ تا گور

خیلی‌ها استانبول و شماری از شهرهای دیگر ترکیه را با فروشگاه‌های پوشاک، شاخ‌های اینستاگرامی و خواننده‌های زیرزمینی فراری، خرید و فروش ملک، اردوغان، سواحل توریستی، کباب و باقلوا و … در خاطر گره زده‌اند.   ارتباطات ما ایرانی‌ها با ترک‌ها اما پیش از شکل‌گرفتن مرزهای کنونی به شکلی دیگر بوده است. در یکی از ادوار

خیلی‌ها استانبول و شماری از شهرهای دیگر ترکیه را با فروشگاه‌های پوشاک، شاخ‌های اینستاگرامی و خواننده‌های زیرزمینی فراری، خرید و فروش ملک، اردوغان، سواحل توریستی، کباب و باقلوا و … در خاطر گره زده‌اند.

 

ارتباطات ما ایرانی‌ها با ترک‌ها اما پیش از شکل‌گرفتن مرزهای کنونی به شکلی دیگر بوده است. در یکی از ادوار مهاجرت به آناتولی در قرن دهم هجری (شانزدهم میلادی) جمعی از هنرمندان و صنعتگران به استانبول رفتند و آنجا را به یکی از کانون‌های مهم ایرانیان مبدل کردند.

 

مسجد والده خان (ایرانیان) از یادگاریهای آن دوران است که بعدها تبعیدی‌ها و پناهندگان عصر مشروطه به آن پناه بردند و اینک بنای جدید آن از مراکز مذهبی ایرانیان مقیم استانبول است.

همچنین می‌توان از مسجد سید احمد دره سی یاد کرد که در مدخل گورستان ایرانیان قرار دارد؛ مزاری که قدیمی‌ترین سنگ قبرش مربوط به ۱۶۹۰ میلادی است و شاهدخت حوری سلطان دختر شاه سلطان حسین در آن دفن است. اکنون هم فقط ایرانی‌های مقیم استانبول را در آن به خاک می‌سپارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات