تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 تیر 1400 - 12:34
کد خبر : 9009

پشت پرده کودتای مشترک اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین

پشت پرده کودتای مشترک اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین

تعویق انتخابات پارلمانی فلسطین که قرار بود بعد از ۱۶ سال در ابتدای خرداد (۲۲می) برگزار شود، اختلافات بین تشکیلات خودگردان فلسطین و گروه‌های مقاومت نظیر حماس را تشدید کرده است.   «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان اعلام کرده به دلیل آنکه اسرائیل اجازه برگزاری انتخابات در شهر قدس را  نداده، این انتخابات تا زمان

تعویق انتخابات پارلمانی فلسطین که قرار بود بعد از ۱۶ سال در ابتدای خرداد (۲۲می) برگزار شود، اختلافات بین تشکیلات خودگردان فلسطین و گروه‌های مقاومت نظیر حماس را تشدید کرده است.

 

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان اعلام کرده به دلیل آنکه اسرائیل اجازه برگزاری انتخابات در شهر قدس را  نداده، این انتخابات تا زمان نامعینی تعلیق شده است. این در حالی است که «ابومازن» (محمد عباس) متهم است به دلیل نگرانی از پیروزی نامزدهای حماس، از طریق تبانی با تل‌آویو این انتخابات را لغو کرده است.

 

ابومازن در کنار اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس

 

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ با صدور فرمانی زمان برگزاری انتخابات فلسطین را در سه مرحله اعلام کرد. قرار بود انتخابات پارلمانی فلسطین ۲۲ می ۲۰۲۱ ، انتخابات ریاست حکومت خودگردان فلسطین ۳۱  ژوئیه ۲۰۲۱ و انتخابات شورای ملی فلسطین سه‌شنبه ۳۱ اوت ۲۰۲۱  برگزار شود.

 

اخیراً شبکه «کان» اسرائیل در گزارشی ادعا کرده است که رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی این رژیم موسوم به «شاباک» یا «شین بت»، از محمود عباس خواسته بود که در صورت احتمال پیروزی حماس در انتخابات آتی پارلمان  فلسطین، انتخابات را لغو کند و رئیس تشکیلات خودگردان در پاسخ به وی به کنایه گفته مسئول قدرت گرفتن حماس، اسرائیل است.

 

«نداو ارگمان»‌ رئیس شین بت نیز در پاسخ به محمود عباس به تحقیقات دیوان لاهه در خصوص اتهام جنایات جنگی وی اشاره کرده و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پاسخ گفته «من و تو را در یک سلول زندانی خواهند کرد.»

 

محمود عباس و نداو ارگمان

 

گزارش ها حاکی از آن است که محمود عباس در جلسه ای جداگانه در پاسخ به درخواست «نداو ارگمان» مبنی بر به تعویق انداختن انتخابات، گفته «من در استخدام شما نیستم. من تصمیم می گیرم که انتخابات برگزار شود یا نه و اگر شد، با مشارکت چه کسانی.»

 

براساس این گزارش، این دو نفر پیرامون تحقیقات دیوان کیفری بین المللی در خصوص اتهام جنایات جنگی اسرائیل و گروههای فلسطینی نیز گفتگو کرده اند.

 

تشکیلات خودگردان فلسطین پس از آنکه در سال ۲۰۱۵ به عنوان عضو ناظر به عضویت مجمع عمومی سازمان ملل در آمد، از دیوان عالی کیفری بین المللی درخواست کرد در خصوص احتمال جنایات جنگی رژیم صهیونیستی تحقیقاتی را آغاز کند.

 

دیوان لاهه نیز ماه مارس سال جاری میلادی اعلام کرد که به زودی تحقیقات خود در این زمینه را آغاز خواهد کرد. این شبکه تلویزیونی صهیونیستی پیش از این گزارش کرده بود که ملاقات میان عباس و ارگمان در هفته های اخیر در رام الله – محل استقرار دولت تشکیلات خودگردان – صورت گرفته است.

 

آخرین انتخابات تشکیلات خودگردان در سال ۲۰۰۶ برگزار شد که به اکثریت پارلمانی حماس انجامید. پیروزی حماس در این انتخابات با افزایش کشمکش‌ها بین حماس و حزب فتح و در ادامه استقرار دو حکومت رقیب فلسطینی در سال ۲۰۰۷ منتهی شد؛ حماس در غزه و تشکیلات خودگردان که اکثریت آن با حزب فتح بود، در کرانه باختری.

 

همزمان، رسانه‌ها از تشدید واگرایی متحدان پیشین ابومازن خبر می‌دهند؛ از جمله «مروان البرغوثی» که به اتهام برنامه ریزی برای حملات علیه اهداف صهیونیستی در انتفاضه دوم، به حبس ابد محکوم شده و در زندان های اسرائیل به سر می برد. وی نزد فلسطینیان بسیار محبوب است و بسیاری از مردم فلسطین البرغوثی را نماد حقیقی مقاومت می دانند.

 

 

علاوه بر این، بسیاری از فلسطینی ها ناخودآگاه البرغوثی و عباس ۸۶ ساله را با همدیگر مقایسه می کنند. تشکیلات خودگردان فلسطین نزد بسیاری از فلسطینیان فاسد و بی اثر شناخته می شود. این تشکیلات همچنین به دلیل هماهنگی با تل آویو مرتباً مورد حمله قرار می گیرد. براساس نتایج نظرسنجی ها، اکثریت فلسطینیان خواستار استعفای رهبر تشکیلات خودگردان هستند.

 

براساس گزارش المیادین، محمود عباس در توجیه به تعویق انداختن انتخابات فلسطین مدعی شده که طرف‌های اروپایی به وی اطلاع دادند که اسرائیل با برگزاری انتخابات در قدس موافقت نخواهد کرد و از آنجایی که بدون قدس برگزاری انتخابات ممکن نیست، از این رو انتخابات فلسطین را به تعویق انداخته است. اما منابع آگاه فلسطینی در روزهای اخیر اعلام کرده اند نگرانی محمود عباس از شکست در برابر حماس و دیگر جریانهای منشعب شده از جنبش فتح علت اصلی وی برای تعویق انتخابات فلسطین است.

 

به اعتقاد ناظران سیاسی لغو انتخابات فلسطین یک تصمیم مشترک بین محمود عباس، رژیم صهیونیستی و آمریکا است که هر سه طرف بشدت از پیروزی حماس در این انتخابات اظهار نگرانی کرده بودند.

 

روزنامه «یسرائیل هیوم » نیز  دلیل اصلی این تعلیق را انشقاق موجود در جنبش فتح و هراس از پیروزی جنبش حماس در این انتخابات همچون انتخابات سال ۲۰۰۶ مجلس قانونگذاری فلسطین دانسته است. در مقابل، سران جنبش حماس ضمن ابراز تأسف درباره دستور ریاست تشکیلات خودگردان برای تعویق زمان برگزاری انتخابات فلسطین اعلام کرد که اتخاذ چنین تصمیمی به ‌منزله کودتا علیه فرآیند مشارکت و همکاری و توافقات ملی است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات