تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 تیر 1400 - 20:15
کد خبر : 9037

تصویرسازی رسانه‌های سعودی از حضور سپاه در یمن

تصویرسازی رسانه‌های سعودی از حضور سپاه در یمن

بیش از شش سال از آغاز تهاجم عربستان به یمن (۲۵ مارس ۲۰۱۵) می گذرد و حالا با روی کار آمدن دولت دموکرات‌ها در واشنگتن، کار ریاض برای برونرفت از بحرانی خودساخته با حداقلی از وجاهت سخت‌تر از قبل شده است.   با وجود شروع مذاکرات میان تهران و ریاض که چند روز پیش علی

بیش از شش سال از آغاز تهاجم عربستان به یمن (۲۵ مارس ۲۰۱۵) می گذرد و حالا با روی کار آمدن دولت دموکرات‌ها در واشنگتن، کار ریاض برای برونرفت از بحرانی خودساخته با حداقلی از وجاهت سخت‌تر از قبل شده است.

 

با وجود شروع مذاکرات میان تهران و ریاض که چند روز پیش علی ربیعی سخنگوی دولت از پیشرفت‌هایی در آن خبر داد، مقامات سعودی همچنان مدعی‌اند که حمایت های لجستیکی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از انصارالله به روندهای حل و فصل مناقشه یمن گره انداخته است.

 

سعودی طی این ۶سال یکی از دلایل مهم اقدام نظامی خود در یمن را جلوگیری از دستیابی انصارالله به موشک‌های بالستیک، نیروی هوایی و به‌طور کلی ایجاد چالش‌های امنیتی در منطقه‌ای عنوان کرده و مدعی است ایران انواع حمایت‌های نظامی از جمله تکنولوژی ساخت موشک، هواپیماهای بدون سرنشین و… را در اختیار این جنبش قرار داده است؛ موضوعی همواره تهران آن را تکذیب کرده است.

 

 

سعودی‌ها علاوه بر میدان، فضاسازی رسانه‌ای و درگیری تبلیغاتی را نیز به شکلی گسترده پیش برده‌اند. ماه مارس سال جاری میلادی بود که «الشرق الاوسط» گزارش داد یک دادگاه نظامی در یمن جلسه عمومی خود را برای رسیدگی به اتهامات علیه یک افسر سپاه پاسداران ایران متهم به جاسوسی و جنایات جنگی است، برگزار کرده است.

 

در این گزارش آمده است: در جلسه دادرسی که در  شهر مارب یمن برگزار شده است، متهم ایرانی به طور رسمی به جرم مشارکت در جنایات جنگی با شبه نظامیان حوثی تفهیم اتهام شده است.

 

به گزارش ایران مامن، همچنین «عرب نیوز» خبر داد  دادگاه برای متهمان این پرونده کیفرخواست صادر کرده است و این فرد ایرانی را به همراه «عبدالملک الحوثی» و ۱۷۴ نفر دیگر به اتهام کودتای نظامی، تقسیم اطلاعات با یک کشور خارجی – با اشاره به ایران – و ارتکاب جنایات نظامی و جنگی متهم ساخته است.

 

 

عرب نیوز در گزارشی دیگر مدعی شده بود دو جاسوس انصارالله که در شهر مارب یمن توسط نیروهای ائتلاف و نیروهای دولت منصور هادی دستگیر شده اند، اظهار داشته‌اند آموزش های اطلاعاتی و نیز فنی مرتبط با سایت های موشکی را از کارشناسان موشکی ایران و عراق گرفته اند.

 

در پی اعلام نیروهای منصور هادی مبنی بر دستگیری این شبکه جاسوسی انصارالله، رسانه های دولتی عربستان ویدیویی را پخش کردند که اعترافات آنها را نشان می داد. براساس این اعترافات، این دو فرد اطلاعات حساس نظامی و موقعیت فرماندهان ارشد ارتش منصور هادی و نیروهای ائتلاف را که بارها مورد اصابت موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین انصارالله قرار گرفته اند، را  در اختیار این جنبش قرار داده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات