تاریخ انتشار : شنبه 19 تیر 1400 - 12:03
کد خبر : 9062

آمریکا چطور افغانستان را به طالبان تقدیم کرد؟

آمریکا چطور افغانستان را به طالبان تقدیم کرد؟

«جو بایدن» چهارمین رئیس‌جمهور درگیر در جنگ افغانستان اعلام کرد که عملیات نظامی کشورش در ۳۱ اوت (شهریورماه) به پایان می‌رسد و اهداف واشنگتن از جمله برخورد با القاعده و عوامل حوادث ۱۱ سپتامبر و جلوگیری از تبدیل افغانستان به کانون بعدی حملات محقق شده است.   به گزارش ایران مامن، خروج آمریکا با سیطره

«جو بایدن» چهارمین رئیس‌جمهور درگیر در جنگ افغانستان اعلام کرد که عملیات نظامی کشورش در ۳۱ اوت (شهریورماه) به پایان می‌رسد و اهداف واشنگتن از جمله برخورد با القاعده و عوامل حوادث ۱۱ سپتامبر و جلوگیری از تبدیل افغانستان به کانون بعدی حملات محقق شده است.

 

به گزارش ایران مامن، خروج آمریکا با سیطره طالبان بر ۸۵درصد خاک افغانستان همراه شده و برخی تحلیلگران و رسانه‌ها از سقوط کابل طی روزهای آتی خبر می‌دهند.

 

در این میان، این پرسش مطرح است که دستاورد حضور ۲۰ساله آمریکا در افغانستان چه بوده است؟ فروردین ماه امسال بود که رسانه‌ها از کشته‌شدن ۲۰غیرنظامی افغان به دست نیروهای آموزش‌دیده توسط سیا در منطقه صبری ولایت «خوست» خبر دادند.

 

 

علاوه بر تاکید رئیس پارلمان افغانستان بر رسیدگی سریع به این موضوع، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم اعلام کرد در خصوص عملیات خبرساز نیروهای تحت آموزش سازمان سیا تحقیق خواهد کرد؛ عملیاتی که ظاهراً برای حمله به یک گروه وابسته به طالبان صورت گرفت. پس از آن این گمانه مطرح شد که دادخواهی خانواده قربانیان از نیروهایی که به سازمان‌های اطلاعاتی وابسته اند فرجامی نداشته باشد.

 

ویدئویی در فضای مجازی وجود دارد که پیرمردی پیکر بی‌جان کودکی را در دست دارد و مدعی است چندین نفر از اعضای خانواده او کشته شده‌اند. او فریاد می‌زند خانواده‌اش عضو طالبان نبوده‌اند. در این رابطه نیروهای تحت آموزش سیا متهمند که با حمله به غیرنظامیان و عدم توجه به قوانین حقوق بشری در عملیات خود مرتکب جنایت شده‌اند.

 

وقوع حوادثی از این دست طی سال‌های اخیر مورد استفاده طالبان قرار گرفت تا با خروج نیروهای آمریکایی، دولت مرکزی و ساختارهای نیم‌بند و ناکارآمد نظامی و امنیتی افغانستان را که تحت آموزش‌های آمریکا نتوانست قوام یابد، با ضرباتی خردکننده مواجه سازند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات