تاریخ انتشار : دوشنبه 21 تیر 1400 - 20:45
کد خبر : 9136

طالبان حوصله می‌خواهد

طالبان حوصله می‌خواهد

فضایی در محافل رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی درباره تحولات افغانستان ایجاد شده که خواستار یک سیاست شفاف و صریح از سوی تهران در قبال طالبان است؛ جریانی که بیش از ۸۵ درصد خاک افغانستان را تصرف کرده، به مرزهای شرقی رسیده و حالا مرزبان ایرانی چشم در چشم نیروهای طالبان قرار گرفته است.   طالبان

فضایی در محافل رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی درباره تحولات افغانستان ایجاد شده که خواستار یک سیاست شفاف و صریح از سوی تهران در قبال طالبان است؛ جریانی که بیش از ۸۵ درصد خاک افغانستان را تصرف کرده، به مرزهای شرقی رسیده و حالا مرزبان ایرانی چشم در چشم نیروهای طالبان قرار گرفته است.

 

طالبان بسیار تلاش دارد چهره خشن گذشته را ترمیم کند اما افکارعمومی هنوز گارد خود را برابر این جریان در افغانستان باز نکرده است. بنابراین نگرانی‌های زیادی در قبال حاکم شدن طالبان در افغانستان وجود دارد که با توجه به تجربه تاریخی منطقی به نظر می‌آید.

 

هفته گذشته نشستی در تهران با حضور طالبان و نمایندگان دولت مرکزی کابل برگزار شد که مورد انتقاد برخی از کاربران  توئیتر قرار گرفت. جالب اینجا است برخی از افراد که در قبال داعش روش مذاکره را مطرح می‌کردند الان در مقابل طالبان خواستار اتخاذ سیاست سفت و سختند.

 

 

نکته قابل توجه بی‌حوصلگی سیاسی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در قبال طالبان است. همچنین، هنوز طالبان جدید برای بسیاری از کشورهای دنیا یک هندوانه دربسته است اما در این فضای گنگ برخی سریعا خواستار شفاف سازی هستند.

 

با این حال، شفاف‌سازی به معنای سیاست صفر و صدی چه نفی و چه پذیرش می تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد و چالش‌های ناشی از آن ممکن است به امنیت کشور ضربه زده و هزینه‌های زیادی برای به دنبال داشته باشد.

 

ترکش‌های جنگ در خاک همسایه شرقی خواه ناخواه به ما اصابت می‌کند و بسیاری دلواپس سرازیر شدن موج دیگری از مهاجرت افغان‌ها در شرایط دشوار اقتصادی  خودمان هستند. با این حال با حوصله سیاسی باید وقایع افغانستان را دنبال کنیم و عجولانه درباره مباحثی که به منافع ملی‌مان مربوط می‌شود تصمیم گیری نکنیم.

 

✍️ امیر حمزه نژاد روزنامه‌نگار توسعه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات