تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 تیر 1400 - 22:23
کد خبر : 9202

اشتراکاتی زیرپوستی میان پسرپوشی با قمه‌کشی دختران

اشتراکاتی زیرپوستی میان پسرپوشی با قمه‌کشی دختران

تصاویر زد و خورد چند دختر در پارک چهارباغ اصفهان و مخصوصا نقطه اوج آن یعنی قمه‌کشی «هلیا» را طی روزهای گذشته میلیون‌ها نفر دیده‌اند.   در کوتاه‌ترین زمان ممکن از انتشار این تصاویر، دعوای خیابانی چند دختر در بلوار حمزه کرمان پربازدید شد که پلیس آن را ناشی از «شیطنتی کوچک در رانندگی» عنوان

تصاویر زد و خورد چند دختر در پارک چهارباغ اصفهان و مخصوصا نقطه اوج آن یعنی قمه‌کشی «هلیا» را طی روزهای گذشته میلیون‌ها نفر دیده‌اند.

 

در کوتاه‌ترین زمان ممکن از انتشار این تصاویر، دعوای خیابانی چند دختر در بلوار حمزه کرمان پربازدید شد که پلیس آن را ناشی از «شیطنتی کوچک در رانندگی» عنوان کرد.

 

 

نگاهی به این رخدادها خصوصا ماجرای هلیا که فضای مشاجره و به‌هم‌ریختگی گروهی از دختران نوجوان را نشان می‌دهد، حاکی از نوعی تبِ دیده شدن است. معلوم نیست فردی که فیلم می‌گیرد و دختران هم هیچ اعتراضی به این کار او نمی کنند، کیست.

 

دختر نوجوانی که قمه‌ای را در واکنش به همسالش از زیر لباس بیرون می‌کشد، فضایی آماتوری از نقش بازی‌کردن جهت دیده شدن را به نمایش می‌گذارد؛ تقلایی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی و موبایلی از جمله اینستاگرام رواج دارد.

 

 

از دختری که خود را به شکل «عروس مردگان» در می‌آورد تا گروه‌های دختر-پسری که با تکه‌پرانی منتهی به ملودی «سوسماز» خود را به اصطلاح به عنوان اینفلوئنسر جا می‌زنند تا پس از مدتی تبلیغاتی بگیرند و به اصطلاح پولی به جیب بزنند، دیگر زیاد عجیب به نظر نمی‌آیند.

 

و اما آنچه از ویدئوی چند دقیقه‌ای هلیا دستگیر مخاطب می‌شود و بسیاری را هم نگران می‌سازد نوعی فرهنگ پسرگرایی آن‌هم در تیپ و قیافه اراذل و اوباش است که ناگزیر با یک حالت شوآف درمی‌آمیزد. هر چند این نمایش‌های آنومیک و نابه‌هنجار هنوز چندان فراگیر نشده اما هر چه هست وصله ناجوری است که آسیب‌های اجتماعی مختلفی را برای نوجوانان و جوانان به همراه دارد.

 

 

فرای همه تحلیل‌ها به نظر می‌رسد تغییر شیوه رفتاری دختران خصوصا در این ویدئو جامعه را دلواپس کرده است. گرایشی که طیفی از دختران به پسرنمایی دارند و در این راه برای خودنمایی پسرگونه از شدیدترین وجه نمایشی آن استفاده می‌کنند شاید ریشه در القائاتی دارد که در این حوزه برای به‌دست آوردن امتیازات جنس مخالف تبلیغ می‌شود.

 

پیشتر جامعه با حالت پسرپوشی دختران مثلا در ورزشگاه‎‌ها مواجه بود که این روزها به خیابان‌ها کشیده شده است و متاسفانه برخی گروه‌های سیاسی فمنیستی نیز ازاین موضوع به عنوان حمایت ازحقوق زنان و دختران پشتیبانی می‌کنند اما این گرایش در وهله نخست هویت زنانه را هدف قرار می‌دهد که این آسیب مع الاسف کمتر به چشم می‌آید.

 

✍️ امیر حمزه‌نژاد روزنامه نگار توسعه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات