تاریخ انتشار : جمعه 25 تیر 1400 - 23:56
کد خبر : 9228

سرگذشت محله‌ای با بافت رنگی- یهودی در بخش اروپایی ترکیه

سرگذشت محله‌ای با بافت رنگی- یهودی در بخش اروپایی ترکیه

بالات یکی از مناطق منحصربه‌فرد استانبول در بخش اروپایی و در منطقه «فاتیح» است که در آن گذشته و حال را می‌توان با هم تجربه کرد. بالات از کلمه یونانی Palation به معنی کاخ گرفته شده است.   اهمیت ویژه بالات در تاریخ استانبول این است که یهودیانی از اسپانیا در اینجا ساکن شدند و

بالات یکی از مناطق منحصربه‌فرد استانبول در بخش اروپایی و در منطقه «فاتیح» است که در آن گذشته و حال را می‌توان با هم تجربه کرد. بالات از کلمه یونانی Palation به معنی کاخ گرفته شده است.

 

اهمیت ویژه بالات در تاریخ استانبول این است که یهودیانی از اسپانیا در اینجا ساکن شدند و تا همین اواخر به عنوان محله اصلی یهودیان به حیات خود ادامه دادند. علاوه بر این، اسکان یهودیان در اطراف بالات، یهودیان گرجستان را به این منطقه جذب کرد. نمونه‌های بر جای مانده از خانه‌های یهودی زیاد دیده می‌شود. این‌ها معمولاً ساختمانهای سه‌طبقه با نمای جلو باریک و پنجره های خلیجی در طبقات دوم و سوم هستند.

 

اغلب یهودیان بالات از دهه ۱۹۵۰ به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند.  تعداد کمی از یهودیان در بالات باقی ماندند زیرا بقیه به مناطق دیگر شهر نقل مکان کردند.

 

بالات بسیار تاریخی و در عین حال بسیار مدرن است.  مکان‌های سنتی در یک طرف، مکان‌های هیپی در طرف دیگر. در یک طرف بناهای تاریخی و در طرف دیگر مغازه های جالب توجه.

 

کلیساها، مساجد، خانه‌های تاریخی، بازارها ، کافه‌ها ، مغازه‌های عتیقه فروشی و … . خیابان کیرمیت که میزبان خانه‌های رنگارنگ مجاور یکدیگر است از محبوب ترین نقاط بالات است.

 

همچنین دبستان و دبیرستان خصوصی «یونان فنر» که در گذشته دبیرستان پسرانه یونان فنر یا مکتب‌خانه قرمز گفته می‌شد، یکی از محبوب ترین مکان‌های بازدید در بالات است. می توان گفت که این مکان با ساختمان قرمز رنگ تقریباً شبیه قلعه با شکوه‌ترین بنای فنر می‌باشد.

 

گزارش تصویری و شرح از سلوی متقی زاده

 

روی عکس‌ها کلیک کنید:

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات