تاریخ انتشار : دوشنبه 28 تیر 1400 - 18:29
کد خبر : 9292

کشوری که کرونا در آن بحران سیاسی به بار آورد

کشوری که کرونا در آن بحران سیاسی به بار آورد

طی روزهای اخیر اخباری که از برزیل در رسانه‌های جهان بازتاب یافت و جالب توجه بود یکی باخت به آرژانتین در فینال کوپا آمریکا بود و دیگری کشیده شدن کار «ژایر بولسونارو» رئیس جمهور پوپولیست برزیل به بستری در یک بیمارستان نظامی بر اثر «سکسکه حاد».   برزیل طی یک سال و نیم گذشته از

طی روزهای اخیر اخباری که از برزیل در رسانه‌های جهان بازتاب یافت و جالب توجه بود یکی باخت به آرژانتین در فینال کوپا آمریکا بود و دیگری کشیده شدن کار «ژایر بولسونارو» رئیس جمهور پوپولیست برزیل به بستری در یک بیمارستان نظامی بر اثر «سکسکه حاد».

 

برزیل طی یک سال و نیم گذشته از یک جهت دیگر هم خبرساز بوده و آن آمار بالای مبتلایان و قربانیان کرونا. در این کشور با جمعیت حدود ۲۰۱۳  میلیونی، شمار جانباختگان کرونا به ۶۰۰ هزار نفر نزدیک می شود.

 

به گزارش ایران مامن، یکی از دلایل این وضعیت به سیاست های بولسونارو بر می گردد که او هم مانند ترامپ ابتدا اعتقادی به کرونا و مقابله با آن نداشت.

 Brazil’s President Jair Bolsonaro  

 

حالا وضعیت وخیم کرونا باعث جدال و بحران سیاسی در برزیل شده است. در میان اوج گیری انتقادات جهانی از برزیل درباره شیوع ویروس کرونا، به فاصله کمتر از دو هفته از استعفای وزیر بهداشت این کشور، دولت بولسونارو با جابجایی ۶ وزیر و مقام دولتی خود به تغییرات غیرمنتظره ای دست زد.

 

در ادامه و پس از استعفای وزرای امور خارجه و دفاع و همچنین دادستان کل برزیل، خبر استعفای همزمان فرماندهان نیروهای هوایی، دریایی و زمینی ارتش برزیل در اواسط فروردین ماه به زلزله سیاسی تشبیه شد.

 

استعفای همزمان سه فرمانده ارشد نیروهای مسلح این کشور آن هم در یک روز برای اولین بار در تاریخ برزیل حادث شد. این استعفاء پس از برکناری وزیر دفاع ژنرال «فرناندو آزِوِدو» صورت گرفت.

 

ژنرال آزودو دوست قدیمی رئیس جمهور و در سال ۲۰۱۸ بلافاصله بعد از پیروزی بولسونارو در انتخابات، شخصاً از سوی رئیس جمهور انتخاب شده بود. اما این مقام دفاعی برزیل اوایل آوریل ۲۰۲۱ بعد از یک جلسه پر تنش با رئیس جمهور که تنها سه دقیقه به طول انجامید از سمت خود بر کنار شد.

 

بر اساس برخی گزارش ها این مقام برزیلی به دلیل طرح این موضوع که نیروهای مسلح در شرایط ضروری نه از رئیس جمهور بلکه از قانون اساسی دفاع خواهند کرد مورد غضب قرار گرفت. اطلاعاتی که رسانه های برزیلی مخابره کرده اند نشان می دهد بعد از برکناری وزیر دفاع و چند مقام دیگر، فرماندهان سه‌گانه نیروهای زمینی، دریایی و هوایی به نام های ژنرال «ادسون پوجول»، دریادار «ایلکیوز باربوسا» و سرتیپ «آنتونیو کارلوس برمودز» در اعتراض به این تغییر کناره گیری کردند. وزارت دفاع برزیل استعفاهای صورت گرفته را تایید کرده اما در خصوص دلایل این اقدام توضیحاتی نداده است.

 

در خصوص شرایط ناپایدار سیاسی برزیل بیش از همه اپیدمی کرونا تاثیرگذار بوده و تعداد بالای قربانیان اعتراضات زیادی در پی داشته است.

 

قابل توجه ترین مورد در تغییرات اخیر مقامات در برزیل مربوط به برکناری «ارنستو آرائوجو» از سمت وزیر خارجه است. او اخیراً به جهت اقدامات و اظهاراتی که به گفته منتقدان مانع دسترسی سریعتر به واکسن های کرونا شد، مورد انتقاد گسترده قرار گرفت. رئیس جمهور برزیل بعد از استعفای آرائوجو، کارلوس آلبرتو فرانکا را به عنوان وزیر خارجه جدید منصوب کرد.

 

با این حال همچنان بولسونارو هدف اصلی انتقادات است و بیش از ۵۰ درصد مردم برزیل در نظرسنجی ها خواستار استیضاح و برکناری او از سوی پارلمان شده اند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات