تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 12:51
کد خبر : 9484

در گمرک چه خبر است؟

در گمرک چه خبر است؟

وضعیت این روزهای گمرک شبیه قیفی بزرگ اما تقریبا مسدود است.   در روزهایی که برخی دامداران به دلیل گرانی خوراک‌ دام‌هایشان و به نشانه اعتراض، آن‌ها را در وضعیت آبستن سربریدند، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت ۳.۴ میلیون تُن نهاده دامی در انبارهای گمرک بندر امام خمینی در حال کپک زدن است.

وضعیت این روزهای گمرک شبیه قیفی بزرگ اما تقریبا مسدود است.

 

در روزهایی که برخی دامداران به دلیل گرانی خوراک‌ دام‌هایشان و به نشانه اعتراض، آن‌ها را در وضعیت آبستن سربریدند، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت ۳.۴ میلیون تُن نهاده دامی در انبارهای گمرک بندر امام خمینی در حال کپک زدن است.

 

بحران گمرکی همچنان پابرجا است. برای ترخیص محموله ۱۰۰۰ تُنی مرغ وارداتی در بندر شهید رجایی هرمزگان رئیس کل دادگستری استان مستقیما وارد عمل می‌شود.

 

از اقلام درشت تا ریز مثل تجهیزات ورزشی کاروان المپیکی در گمرک مسدود می‌شود تا اوضاع نابسامان این نهاد بیش از هر زمانی به چشم بیاید.

پرسش مهم این است که در گمرک چه خبر است؟ بعضی می‌گویند طی ماه‌های اخیر به دلیل کاهش فشار تحریم‌ها، تورم واردات به خصوص در کالاهای اساسی شکل گرفته است.

 

واقعیت دیگر اینکه تجهیزات بنادر ناکافی است و فرایند تخلیه با کندی انجام می‌گیرد و توسعه‌ای هم به دلیل تحریم‌ها در این بخش انجام نشده است.

 

به این موضوع باید به مشکلاتی نظیر صرفه‌نبودن کرایه‌های حمل و نقل برای بسیاری از کامیونداران را اضافه‌کرد که فرایند بارگیری را مختل می‌کند.

 

به گزارش ایران مامن، سامانه گمرک خود داستانی جداگانه دارد و به گفته برخی از مراجعه‌کنندگان روزانه حداقل سه‌بار دچار قطعی می‌شود.

 

نکته دیگر اینکه عملکرد نهادهایی مثل بانک مرکزی مشکلات را پیچیده‌تر می‌کند. به عنوان مثال در مورد نهاده‌های دامی بانک مرکزی موظف به ارائه دلار ۴۲۰۰ تومانی است. اما واردکننده تا این دلار را از بانک مرکزی نگیرد به دلیل بی‌اعتمادی اقدام به ترخیص نمی‌کند.

 

به این ترتیب، مجموعه‌ای از عوامل از بوروکراسی افراطی تا توسعه‌نیافتگی، نبود منابع ارزی، تحریم‌ها و … فاجعه‌ای گمرکی را رقم زده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات