تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 17:26
کد خبر : 9491

سرگذشت کهنه‌جاسوس اسرائیل در آمریکا؛ گشایش درهای امنیتی کاخ سفید به روی یهودیان

سرگذشت کهنه‌جاسوس اسرائیل در آمریکا؛ گشایش درهای امنیتی کاخ سفید به روی یهودیان

«جاناتان پولارد» (Jonathan Pollard) شهروند آمریکایی است که به مدت نزدیک به ۳۰ سال در زندان‌های این کشور به جرم جاسوسی برای اسرائیل اسیر بود اما با پایان دوره محکومیتش توانست دی‌ماه پارسال به اراضی اشغالی برود؛ سفری که با استقبال «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر وقت اسرائیل روبرو شد.   پولارد به جرم جاسوسی علیه

«جاناتان پولارد» (Jonathan Pollard) شهروند آمریکایی است که به مدت نزدیک به ۳۰ سال در زندان‌های این کشور به جرم جاسوسی برای اسرائیل اسیر بود اما با پایان دوره محکومیتش توانست دی‌ماه پارسال به اراضی اشغالی برود؛ سفری که با استقبال «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر وقت اسرائیل روبرو شد.

 

پولارد به جرم جاسوسی علیه ایالات متحده و به سود اسرائیل به حبس ابد محکوم شده بود اما در نوامبر ۲۰۱۵ آزاد شد. وی در  نخستین مصاحبه پس از آزادی و مهاجرت به اراضی اشغالی، گفت که از اقدامات خود اصلاً پشیمان نیست و بر حسب وظیفه ذاتی‌اش مبنی بر حمایت از اسرائیل مرتکب جاسوسی از آمریکا شده است.

 

طرح ­ریزی و هدایت عملیات اطلاعاتی و اعزام جاسوس به اقصی نقاط دنیا یکی از مهم­ترین ابزارهای تل‌آویو برای حفظ موجودیتش بوده است؛ موضوعی که «داوید بن­ گوریون» نخست وزیر وقت اسرائیل در سال ۱۹۵۱ به صراحت در فلسفه تشکیل سازمان موساد بر آن تاکید کرده است. بن­ گوریون هدف تاسیس موساد را اینگونه اعلام کرده است؛ «برای کشور ما که از ابتدای تأسیس تحت فشار دشمنانش قرار داشته‌است، اطلاعات به عنوان خط مقدم دفاع ضروری‌ است و ما باید به خوبی بیاموزیم و بدانیم که در اطرافمان چه می‌گذرد.»

 

و اما جاناتان پولارد شهروند یهودی­ الاصل ایالات متحده آمریکا که در سال ۱۹۵۴ در تگزاس متولد شد، از سال ۱۹۸۱ در سازمان اطلاعات نیروی دریایی ارتش آمریکا واقع در مریلند در نزدیکی واشنگتن خدمت می­ کرد. وی مدت کوتاهی پس از دسترسی به اطلاعات طبقه ­بندی شده، آنها را در اختیار سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی قرار می­ داد.

 

پولارد در نوامبر ۱۹۸۵ هنگام فرار به همراه همسرش به سوی سفارت اسرائیل در واشنگتن، با درهای بسته سفارت روبه‌رو و توسط مأموران اف‌بی‌آی دستگیر شد. او در دادگاهی در چهارم ژوئن ۱۹۸۶ گناهکار شناخته و به حبس ابد محکوم شد و تا نوامبر ۲۰۱۵ در زندانی در ایالت کارولینای شمالی دوران محکومیت خود را سپری کرد.

 

طی سال­ هایی که پولارد دوران محکومیت خود را در آمریکا سپری می ­کرد؛ موضوع بازداشت وی به یکی از مناقشات جنجال ­برانگیز بین دولت ­های آمریکا و اسرائیل تبدیل شده بود و لابی­ های صهیونیستی در آمریکا همواره تلاش ­های زیادی برای تحت فشار قراردادن مقامات آمریکایی مبنی بر آزادی پولارد از زندان صورت دادند.

 

همچنین کابینه‌های مختلفی که در رژیم صهیونیستی سر کار می ­آمدند، از اولین دستورهای کار امنیتی‌شان مذاکره و چانه ­زنی با مقامات سیاسی آمریکا مبنی بر آزادی این جاسوس محبوب اسرائیلی بوده است.

 

جاناتان پولارد در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان دستگیر و محکوم شد و با وجود درخواست‌های مکرر، از سوی بیل کلینتون و جرج بوش، بخشوده نشد.

 

پولارد در بین اسرائیلی‌ها از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است. برخی از گروه‌های رادیکال یهودی در طول این سال ها مقامات اسرائیلی را برای آزادسازی پولارد از زندان آمریکا تحت فشار قرار داده اند.

 

پولارد در نهایت سال ۲۰۱۵ از زندان با شرط ممنوع ­الخروجی از آمریکا آزاد شد تا اینکه در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ دولت ترامپ با لغو ممنوع ­الخروجی وی، مقدمات بازگشت پولارد و همسرش به اراضی اشغالی را فراهم ساخت.

 

پولارد به همراه همسرش در آخرین روز سال ۲۰۲۰ با هواپیمای اختصاصی «شلدون ادلسون»، میلیاردر آمریکایی – یهودی و حامی دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو و در شرایطی که پایتخت اسرائیل در قرنطینه کرونا و فرودگاهش کاملاً بسته بود، به تل‌آویو بازگشت.

 

پولارد در بدو ورود خود به «خاک سرزمین مقدس» بوسه زد و در میان استقبال گسترده هوادارانش، پاسپورت اسرائیلی را از دستان بنیامین نتانیاهو در مقابل هواپیما دریافت کرد.

 

باید یادآور شد که از ابتدای بازداشت پولارد، کابینه‌های مختلف صهیونیستی منکر هرگونه ارتباط وی با سازمان موساد بودند تا اینکه در سال ۱۹۹۵ به پولارد تابعیت اسرائیلی اعطا شد. در نهایت در سال ۱۹۹۸ مقامات رژیم صهیونیستی تایید کردند که جاناتان پولارد از سوی سازمان موساد مأمور انتقال اطلاعات محرمانه نظامی و امنیتی آمریکا به اسرائیل شده بود.

 

در این ارتباط، مصاحبه روزنامه «اسرائیل هیوم» مهم‌ترین روزنامه حامی نتانیاهو با جاناتان پولارد بازتاب­ های زیادی داشت. پولارد در این مصاحبه تاکید کرده است که با وجود آنکه مسئولان وقت سفارت اسرائیل در واشنگتن عملاً باعث دستگیری وی شدند، اما او در ۳۰ سال حبس خود همواره به اسرائیل وفادار مانده است.

 

جاناتان پولارد که در حال حاضر ۶۶ سال سن دارد، در اولین مصاحبه خود اظهار داشته در زمان فعالیت های جاسوسی، خود را به عنوان یک یهودی جوان در آمریکا قلباً به اسرائیل متعهد می‌دیده و احساس وظیفه می کرده که اطلاعات محرمانه آمریکا را به اسرائیل منتقل کند چرا که دریافته بود آمریکا بسیاری از اطلاعات طبقه ­بندی شده را با سرویس ­های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به اشتراک نمی­ گذارد.

 

براساس اظهارات پولارد در روزنامه اسرائیل هیوم، وی هنگام ارتکاب عمل جاسوسی آگاه بوده که خطوط قرمز را در انتقال اطلاعات به اسرائیل زیر پا گذاشته، اما می‌دانسته که آگاهی اسرائیل از این اطلاعات برای امنیتش حیاتی بوده است.

 

شنیده­ ها حاکی است بخش عمده اطلاعاتی که پولارد به موساد منتقل کرده، مربوط به شوروی، سوریه و لیبی بوده است.

 

برخی از رسانه‌ها نوشته‌اند با وجود اینکه پولارد در مصاحبه خود تلاش زیادی کرده تا خود را تنها در قبال اسرائیل «وفادار» و «متعهد» به تصویر بکشد اما برخی گزارش ­های اطلاعاتی آشکار می سازد وی اطلاعات محرمانه ­ای را در قبال دریافت پول به آفریقای جنوبی و حتی پاکستان فروخته است.

 

روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی در همین خصوص نوشته است: با وجود اینکه پولارد متولد تگزاس است اما قلباً اعتقاد دارد «اگر یک یهودی آمریکایی آمریکا را «خانه» خود بداند، در اشتباه است و خود را گمراه می‌کند؛ زیرا وفاداری به اسرائیل و به ملت یهودی بسیار مهم‌تر از زندگی است.»

 

این روزنامه مدعی شده زمانی که پولارد در آمریکا تحصیل می­ کرد، یکی از استادانش به دلیل هوش بالای وی، تلاش داشت پولارد را به استخدام سی‌آی‌ای دربیاورد، اما پولارد تمایل داشت بر دانش و توانمندی علمی خود بیافزاید تا هر چه زودتر به اسرائیل، به عنوان «خانه» رفته و به کشورش خدمت کند. چراکه به اعتقاد وی «وقتی یک یهودی در خارج از اسرائیل زندگی می‌کند، وی را در آنجا به طور طبیعی به عنوان فردی که «غیرقابل اعتماد است»، می‌شناسند»

 

به نوشته جروزالم پست، دستگیری و محاکمه پولارد، مناسبات میان یهودیان آمریکایی با نهادهای دولتی آمریکا را تا سال ها بغرنج کرد و برای مدتی، یهودیان در ورود به دستگاه‌های امنیتی آمریکا عملاً با بن بست مواجه می­ شدند. اما این وضعیت بعدها تغییر کرد و در تمامی دولت‌های بعدی، از جمله دولت دونالد ترامپ و نیز در دولت کنونی در آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن، پست‌های متعدد ارشد امنیتی و اطلاعاتی مانند پست‌های مهم سیاسی و وزارتی و معاونان آنها در اختیار آمریکاییان یهودی است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات