تاریخ انتشار : یکشنبه 10 مرداد 1400 - 13:48
کد خبر : 9564

جوشش راست‌های افراطی در عصر کرونا

جوشش راست‌های افراطی در عصر کرونا

ظهور و گسترش جریانات و احزاب راست افراطی یکی از چندین معضل امنیتی است که پیش روی بسیاری از کشورهای غربی خودنمایی می‌کند.   بر اساس گزارش مؤسسه نظرسنجی «یوگو» (YouGov) حدود ۴۳ درصد از شهروندان هشت کشور اروپایی، رشد احزاب راست افراطی را تهدیدی برای کشور خود می‌دانند. در این نظرسنجی که حدود هشت

ظهور و گسترش جریانات و احزاب راست افراطی یکی از چندین معضل امنیتی است که پیش روی بسیاری از کشورهای غربی خودنمایی می‌کند.

 

بر اساس گزارش مؤسسه نظرسنجی «یوگو» (YouGov) حدود ۴۳ درصد از شهروندان هشت کشور اروپایی، رشد احزاب راست افراطی را تهدیدی برای کشور خود می‌دانند. در این نظرسنجی که حدود هشت هزار شهروند کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، لهستان، سوئد و مجارستان در آن شرکت کرده‌اند، شهروندان آلمانی با ۵۶ درصد بیشترین نگرانی را از رشد راست افراطی در کشورشان دارند.

 

علاوه بر کشورهای اروپایی، ایالات متحده هم از تهدیدات گروه های نژادی موسوم به «سوپرماسیست‌ها» یا «خودبرترپندارهای نژاد سفید» در امان نیست.

 

در حال حاضر، پلیس فدرال آمریکا بیش از ۸۵۰  پرونده مرتبط با تروریسم داخلی در دست دارد که از این تعداد، ۴۰ درصد مربوط به گروه های افراط گرا با انگیزه های نژادی را شامل می شوند و اکثر این موارد مربوط به ملی‌گرایان سفید پوست است.

 

به دنبال وقوع حملات تروریستی خونین در شهرهای ال پاسو، دیتون و شیکاگو در سال ۲۰۱۹ ، پلیس فدرال آمریکا مدعی شده بود از آنجایی که «دونالد ترامپ» گروه های سوپرماسیست سفید را از حامیان مهم خود در کمپین انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۱۶ و انتخابات سال ۲۰۲۰ می دانست، تمایلی به مقابله جدی با تهدید این گروه ها نداشت. ازاین رو ماموران اف بی آی هم به دلیل ترس از عصبانیت ترامپ از هرگونه اقدام موثر در مقابله با این گروه ها خودداری کرده اند.

 

به تازگی نیز یک گزارش مهم اطلاعاتی به کنگره و کاخ سفید هشدار داده که افراط گرایی خشونت آمیز  ناشی از اقدامات گروه های شبه نظامی با انگیزه های نژادی در حال انتشار در سراسر آمریکا است و  به احتمال قریب به یقین منجر به حملاتی در سال ۲۰۲۱ خواهد شد.

 

این گزارش از سوی مرکز ملی ضدتروریسم دفتر مدیر اطلاعات ملی و  با همکاری دفتر تحقیقات فدرال و وزارت امنیت داخلی تهیه شده است. پس از ارائه این گزارش طبقه بندی شده به کاخ سفید و کنگره، یک نسخه محرمانه از آن به صورت آنلاین منتشر شد.

 

در این گزارش که اولین گزارش اطلاعاتی رسمی پس از حمله  ششم ژانویه به  ساختمان کنگره ایالات متحده محسوب می شود، به تهدیدهای مختلف از سوی افراط گرایی خشن داخلی، از جمله  فعالان محیط زیست گرفته تا افراط گرایان حقوق حیوانات، آنارشیست ها و طرفداران ایدئولوژی های راست افراطی اشاره دارد.

 

این گزارش تاکید دارد که بیشترین تهدید برای امنیت عمومی از جانب افراط گرایان خشن با انگیزه های قومی و نژادی، در ترکیب با شبه نظامیان مسلح خواهد بود و این گروه ها به طور قطع به دلیل طیفی از عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در ماه های آینده فعال تر خواهند شد.

 

اعضای این گروه ها پس از حملات ششم ژانویه جسورتر شده و شبکه های اجتماعی به این گروه ها اجازه می دهند حضور خود را در میان مردم گسترش دهند. علاوه بر این، فشارهای اقتصادی ناشی از همه گیری ویروس کرونا و محدودیت های ناشی از آن باعث ایجاد شرایط اقتصادی دشواری شده است که افراط گرایان ضد دولتی آن را نتیجه تحمیل استبداد دولتی می دانند که باید سرنگون شود.

 

بر اساس این گزارش، این نوع نابسامانی های اجتماعی و اقتصادی باعث خشونت های فزاینده در سال جاری خواهد شد.

 

این گزارش همچنین تصریح کرده است که اعضای سازمان های افراطی داخلی در حال حاضر در حال تبادل نظر در مورد روش های اعمال خشونت هستند و «نوآوری هایی در هدف گیری و تاکتیک های حمله» را طراحی می کنند. علاوه براین، به نظر می رسد گروه های برتری طلب سفیدپوست موسوم به  سوپرماسیست ها، پایدارترین و نگران کننده ترین ارتباطات با سایر سازمان های خشونت طلب فراملی را شکل داده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات