تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1400 - 18:41
کد خبر : 9676

اسرار «آنتونی بلانت»؛ سمپاتی خاندان سلطنتی انگلیس با نازی‌ها!

اسرار «آنتونی بلانت»؛ سمپاتی خاندان سلطنتی انگلیس با نازی‌ها!

طی هفته‌های گذشته مستند تلویزیونی شبکه چهار انگلیس فعالیت‌های جاسوس سرشناس خاندان سلطنتی و یکی از پسرخاله‌های ملکه مادر «آنتونی بلانت»(ANTHONY BLUNT)  را بازخوانی کرده است.   او استاد دانشگاه، افسر سازمان اطلاعات داخلی انگلیس و محقق کاخ خاندان سلطنتی بود که اندکی بعد ارتباطش با اتحاد جماهیر شوروی افشاء شد. او در مقام محقق

طی هفته‌های گذشته مستند تلویزیونی شبکه چهار انگلیس فعالیت‌های جاسوس سرشناس خاندان سلطنتی و یکی از پسرخاله‌های ملکه مادر «آنتونی بلانت»(ANTHONY BLUNT)  را بازخوانی کرده است.

 

او استاد دانشگاه، افسر سازمان اطلاعات داخلی انگلیس و محقق کاخ خاندان سلطنتی بود که اندکی بعد ارتباطش با اتحاد جماهیر شوروی افشاء شد. او در مقام محقق کاخ سلطنتی به نامه های اعضای این خاندان دست یافته و آن‌ها را در اختیار اتحاد جماهیر شوروی قرار داده بود؛ نامه هایی که نشانگر سمپاتی این خاندان با نازی ها در آستانه جنگ جهانی دوم بوده است.

 

این برنامه مستند در قسمت سوم خود با عنوان «افشاگری در خصوص جاسوس قصر» به افشای اسناد طبقه‌بندی شده خاندان سلطنتی به دست آنتونی بلانت پرداخته است؛ چهره‌ای که به عضویت «جاسوس های کمبریج» در آمد.

 

«جاسوسان کمبریج» گروهی از دیپلمات ها و افسران اطلاعاتی انگلیس بودند که از دوران دانشجویی در دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ به‌طور مخفیانه برای اتحاد جماهیر شوروی کار می کردند. از جمله اعضای این گروه «بورگس»، «دونالد ماکلین» و «اچ.ای. آر کیم فیلی» بودند که در نهایت به شوروی پناهنده شدند.

ادعای ضمنی تهیه کننده مستند این است که سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) به‌عنوان وارث سازمان اطلاعاتی «کا.گ.ب» هنوز هم ممکن است از این روش برای دسترسی به اطلاعات محرمانه استفاده کند.

 

سر آنتونی بلانت، در سال ۱۹۶۴ مورخ و کارمند کاخ الیزابت و مأمور سابق سرویس امنیتی انگلیس (MI5) بود که در دوره فعالیت خود نشان شوالیه نیز دریافت کرده بود. بااین‌وجود در بازجویی سازمان اطلاعات داخلی انگلیس به جاسوسی خود در سطح چهار جاسوسان انگلستان اعتراف کرد. این مستند مصاحبه ای با نویسنده و مورخ استرالیایی «رولند پری» انجام داده و ذیل این گفتگو خاطراتی از افسر اطلاعاتی شوروی «یوری ایوانویچ مودین» را بازگو کرده است.

 

مودین از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۱ جاسوسان کمبریج را به‌عنوان افسر وزارت امنیت دولتی شوروی هدایت کرده است. ادعا می شود مودین به پری گفت: بلانت در سال ۱۹۴۵ مأموریتی مخفی به سفارش شاه جورج ششم (پدر ملکه الیزابت دوم و ملکه فعلی انگلستان) انجام داده است.

 

مأموریت بلانت همراهی با کتابدار خانواده سلطنتی انگلیس «سر اوون مورسهد» در سفر به منطقه دارمشتات آلمان بود. در آن زمان رایش سوم سقوط کرده بود و منطقه دارمشتات تحت اشغال نظامیان آمریکایی بود. هدف از این سفر مخفی دستیابی به چهار هزار نامه خاندان سلطنتی انگلیس به مقام های آلمانی در چهار قرن گذشته عنوان شده است. به گفته پری در میان این اسناد چندین نامه در فاصله سال های منتهی به جنگ جهانی دوم و توسط دو تن از پسران جورج پنجم نوشته شده بودند.

 

پری مدعی است که این نامه ها حمایت آشکاری از ناسیونال سوسیالیسم در آلمان داشته و طبق گزارش رسانه ها افشای آن‌ها می توانست برای خانواده سلطنتی تبعات سیاسی همراه داشته باشد؛ نامه هایی که در قلعه «فردریششوف» ۱۲ مایلی شمال غربی فرانکفورت نگهداری می شد توسط انگلیسی ها مورد بازبینی قرار گرفتند.

 

تهیه‌کننده مستند مدعی است: بلانت مخفیانه از نامه ها عکس گرفته و تصاویر خود را به شوروی منتقل کرده است. پری ادعا کرده مودین در یکی از جلساتش به او گفت که این نامه ها بسیار آزاردهنده بوده و می توانسته به ابزار باج‌گیری بدل شود. مسئول حلقه جاسوسی کمبریج گفت در آن مقطع کا.گ.ب برای حفاظت از بلانت در خصوص این نامه ها سکوت کرد.

 

لازم به توجه است که در سال ۱۹۶۴ فعالیت های جاسوسی بلانت آشکار شد، اما اندکی بعد به دلیل همکاری های او با نهادهای امنیتی انگلیس و اطلاعاتی که او از همراهان و راه های جاسوسی خود ارائه داد هیچ‌وقت تحت پیگرد قانونی قرار نگرفت. تاکنون کتاب ها و فیلم های متعددی با این موضوع منتشر شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات