تاریخ انتشار : شنبه 7 تیر 1399 - 13:44
کد خبر : 977

آمار اعتیاد در ایران و هزینه ‌های آن

آمار اعتیاد در ایران و هزینه ‌های آن

ایران مامن : حدود پنج درصد از ایرانی ها بنا بر آخرین اعلام رسمی مسئولان مواد مخدر مصرف می کنند یعنی از هر بیست نفر یک نفر. دیروز ۲۶ ژوئن مصادف با ۶ تیرماه روز جهانی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر بود و بسیاری از رسانه ها هم به این مناسبت به

ایران مامن : حدود پنج درصد از ایرانی ها بنا بر آخرین اعلام رسمی مسئولان مواد مخدر مصرف می کنند یعنی از هر بیست نفر یک نفر. دیروز ۲۶ ژوئن مصادف با ۶ تیرماه روز جهانی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر بود و بسیاری از رسانه ها هم به این مناسبت به معضل اعتیاد در ایران و جهان پرداختند. در تقویم رسمی کشور از ۳۱ خرداد تا ششم تیر ماه هفته مبارزه با مواد مخدر نام گرفته است.

 

آمار و ارقامی از اعتیاد در کشور

«اسکندر مومنی» دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در نشست خبری روز چهارم تیرماه در ایرنا درباره آخرین وضعیت و شمار معتادان اظهار داشت «در دنیا نزدیک به ۳۰۰ میلیون معتاد وجود دارد و سالانه بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر جان می دهند. بالاترین میزان مصرف با ۸۸ میلیون نفر مربوط به موا مخدر کانابیس است و مواد مخدرهای گل، حشیش و ماری جوآنا در رده های بعدی قرار دارند.»

سردار مومنی با بیان اینکه در کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مستمر و  یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف کننده تفننی وجود دارد که جمعا چهار میلیون نفر مصرف کننده را نشان می دهد، خاطرنشان کرد: در میان جمعیت فعال ۱۵ تا ۶۴ سال، ۵.۴ درصد مصرف کننده مواد مخدر هستند.

وی پیش از این در نشست خبری دیگری اعلام داشته بود «در کشور حدود ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار معتاد متجاهر داریم که از این تعداد حدود ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد.»

 

تبعات و هزینه های اعتیاد

به گفته سردار مومنی ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی کشور، صرف مبارزه با مواد مخدر می شود و ۵۰ درصد آسیب های اجتماعی ناشی از مواد مخدر است.

سی ام مردادماه پارسال «سعید منتظرالمهدی» معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به هزینه بالای مواد مخدر در کشور گفته بود: ۱۶۷ تریلیون تومان هزینه مواد مخدر در ایران طی یک سال است یعنی ۴۷ درصد بودجه عمومی کشور و ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی مربوط به این موضوع است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات