تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 - 12:04
کد خبر : 9891

یکی از دلایلی که امارات به سمت اسرائیل رفت

یکی از دلایلی که امارات به سمت اسرائیل رفت

عادی‌سازی روابط اسرائیل با برخی دولت‌های عربی از زمان روی کارآمدن دولت ترامپ جنبه علنی پیدا کرد و با وجود پایان ریاست‌جمهوری او ادامه یافت.   بعد از اعلام رسمی خبر توافق امارات متحده عربی و اسرائیل مبنی بر عادی‌سازی روابط و برقراری مناسبات دیپلماتیک متعارف در اواخر ماه آگوست سال ۲۰۲۰، بسیاری دیگر از

عادی‌سازی روابط اسرائیل با برخی دولت‌های عربی از زمان روی کارآمدن دولت ترامپ جنبه علنی پیدا کرد و با وجود پایان ریاست‌جمهوری او ادامه یافت.

 

بعد از اعلام رسمی خبر توافق امارات متحده عربی و اسرائیل مبنی بر عادی‌سازی روابط و برقراری مناسبات دیپلماتیک متعارف در اواخر ماه آگوست سال ۲۰۲۰، بسیاری دیگر از دولت‌های عربی نیز از جمله سودان و بحرین با وساطت امارات و ایالات‌متحده آمریکا روابط سیاسی خود را با تل‌آویو عادی اعلام کردند.

 

از زمان عادی شدن روابط ابوظبی و تل آویو، دو طرف همکاری‌های گسترده ای را در ابعاد سیاسی، نظامی، اطلاعاتی و سایبری آغاز کرده اند.

 

طی سال های اخیر با توجه به اهمیت تقابل کشورها در فضای سایبر و عرصه فناوری‌های ارتباطی و تکنولوژیکی، مقامات اسرائیلی نیز سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و سنگینی در حوزه امنیت سایبری انجام داده اند. براساس گزارش موسسه آمریکایی «سی بی اینسایت» (CB Insights) صهیونیست‌ها بعد از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ محصولات و خدمات سایبری دنیا محسوب می‌شوند و بیش از ۲۰۰ شرکت و موسسه تحقیقاتی‌شان درزمینهٔ ابداع فناوری‌های دفاع سایبری و حفظ امنیت سایبری فعالیت می‌کنند. شرکت‌های «بیسمر» (Bessemer)، «آرگوس» (Argus)، «ایندیگی» (Indegy) و «ایلوسیو نت ورکز» (Illusive Networks) از مهم‌ترین این شرکت ها محسوب می شوند.

علاوه بر این، سرمایه گذاری ۷۴ میلیون دلاری شرکت آمریکایی مایکروسافت در یک شرکت استارت آپ اسرائیلی به نام «انی ویژن» در زمینه استفاده و بهره برداری از فن آوری تشخیص چهره فلسطینی‌ها در کرانه باختری، افشای جاسوسی نرم افزار «پگاسوس» محصول «ان‌اس‌او» اسرائیلی از تلفن همراه حدود ۱۴۰۰ فعال حقوق بشر، فعالان سیاسی و سیاستمداران کشورهای مختلف، پیوند تنگاتنگ شرکت‌های امنیت سایبری اسراییلی با شرکت‌های فناوری آمریکایی و… از مهم ترین شواهد حضور پررنگ سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیلی در عرصه فناوری و تکنولوژی‌های نوین ارتباطی است.

 

برتری‌های اسرائیل در حوزه مسائل سایبری باعث شده تا اماراتی‌ها بکوشند در ارتباط با صهیونیست‌ها از مزایای آن بهره‌جویند.

 

براساس گزارش وب‌سایت میدل ایست مانیتور،  موسسه خدمات بهداشتی «جی ۴۲ » امارات متحده عربی و شرکت فناوری رژیم صهیونیستی تحت عنوان «رافائل»، با ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک درزمینهٔ هوش مصنوعی و فناوری های داده های بزرگ در اسرائیل توافق کرده اند.

 

این دو شرکت توافق کرده اند که سرمایه گذاری مشترک خود را Presight.AI  نام‌گذاری کنند که شامل تحقیقات و توسعه محصولات را در بخش های مختلفی  از جمله بانکداری، مراقبت‌های بهداشتی و ایمنی عمومی در بر خواهد گرفت. محصولات این سرمایه گذاری مشترک جدید قرار است در اراضی اشغالی، امارات و سایر کشورها در سراسر جهان فروخته شود.

 

شرکت خدمات بهداشتی جی۴۲ در سال ۲۰۱۸ در ابوظبی تأسیس شده است که توسط اعضای خانواده سلطنتی اداره می شد و اولین شرکت امارات متحده عربی بود که در سپتامبر ۲۰۲۰ دفتر  بین المللی خود را در اراضی اشغالی افتتاح کرد. «محمد الخاجه» سفیر امارات در رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه افتتاح این شرکت  یک فرصت بزرگ برای رشد اقتصادی دو جانبه است، تأکید کرد که این همکاری مشترک موجبات تقویت و توسعه روابط دوکشور را فراهم خواهد نمود.

 

پیش‌ازاین نیز در اواسط سال ۲۰۲۰ دفتر رسانه‌ای ابوظبی از امضای یک تفاهم‌نامه جدید میان شرکت جی ۴۲ در ابوظبی با شرکت صهیونیستی «نانوسنت» خبر داده بود. گفته می شد این تفاهم نامه در راستای افزایش همکاری درزمینهٔ شناسایی افراد مشکوک به کرونا با استفاده از راه‌حل‌های پیشرفته امضاء شده بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات