تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 20:28
کد خبر : 9927

مورد عجیب واکسیناسیون در ایران؛ تبعات گسستگی واکسنی  

مورد عجیب واکسیناسیون در ایران؛ تبعات گسستگی واکسنی  

گزارش اخیر مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات درباره اوضاع بستری و مرگ‌ومیر کرونایی باعث شد تا برخی از «شکست کامل» برنامه واکسیناسیون در ایران سخن به میان آورند.   بر اساس داده‌های این گزارش، ۲ هزار و ۷۲ نفر در کشور بعد از دریافت دوُز دوم واکسن کرونا فوت کرده اند که این رقم

گزارش اخیر مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات درباره اوضاع بستری و مرگ‌ومیر کرونایی باعث شد تا برخی از «شکست کامل» برنامه واکسیناسیون در ایران سخن به میان آورند.

 

بر اساس داده‌های این گزارش، ۲ هزار و ۷۲ نفر در کشور بعد از دریافت دوُز دوم واکسن کرونا فوت کرده اند که این رقم ۷۵ برابر شاخص جهانی است.

 

خردادماه امسال بود که مسئولان ستاد کرونا و وزارت بهداشت از بدعهدی واکسن‌فروش‌ها خبر دادند و آن را دلیل تعطیلی بسیاری از مراکز واکسیناسیون عنوان کردند.

 

 

نزدیک شدن آمار تزریق به صفر در روزهای پایانی بهار امسال به معنای ایجاد فاصله میان تزریق دوز اول و دوم بود. علاوه بر این، گفته می‌شود استفاده از انواع متفاوت واکسن در نوبت‌های اول و دوم و نیز ورود محصولات وطنی به سبد تزریق عامل مرگ‌ومیرهای غیرمعمول واکسن‌زده بوده است.

 

در شرایطی که ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی مانند فایزر و مدرنا از سوی رهبر انقلاب مشروط به تولید در کشورهای ثالث مجاز اعلام شده، دستگاه‌های مسئول می‌گویند در شهریورماه به صورت هفتگی ۵میلیون دوز واکسن وارد کشور خواهد شد.

 

بر اساس آمار گمرک، از ابتدا تاکنون ۲۴.۵میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است. آمار رسمی می‌گوید حدود ۱۶میلیون نفر دوز اول و نزدیک به ۵میلیون هم دوز دوم را دریافت کرده‌اند. با این حال آمار منتشر شده اخیر شاید نیاز به واکسیناسیون مجدد را برای برخی از افراد ضروری سازد.

 

نکته قابل تامل اظهارات وزیر بهداشت درباره احتمال زیر سوال رفتن واکسن‌های موجود برابر ویروس‌های آتی است. در این شرایط کارشناسان آمریکایی‌ها برنامه تزریق دوز تقویتی واکسن ۸ماه بعد از دوز دوم را مطرح ساخته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات