تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 - 14:08
کد خبر : 9978

آمریکا و خروج از افغانستان برای زورآزمایی در تایوان

آمریکا و خروج از افغانستان برای زورآزمایی در تایوان

هفته گذشته ادعای یک سناتور آمریکایی درباره استقرار ۳۰هزار نیروی نظامی این کشور در تایوان خبرساز شد.   «جان کارنین» عضو کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در حساب شخصی خود با اشاره به چگونگی کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان، اعلام کرد واشنگتن ۳۰ هزار نیرو در تایوان مستقر کرده است.   به نوشته «اسپوتنیک»، کارشناسان چینی

هفته گذشته ادعای یک سناتور آمریکایی درباره استقرار ۳۰هزار نیروی نظامی این کشور در تایوان خبرساز شد.

 

«جان کارنین» عضو کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در حساب شخصی خود با اشاره به چگونگی کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان، اعلام کرد واشنگتن ۳۰ هزار نیرو در تایوان مستقر کرده است.

 

به نوشته «اسپوتنیک»، کارشناسان چینی اعلام کردند اگر این اخبار صحت داشته باشد، آمریکا در واقع خاک چین را اشغال کرده و علیه پکن اعلام جنگ کرده است و چین می‌تواند بلافاصله نیروهای آمریکایی را در تایوان نابود کرده و آن‌ها را اخراج کند.

 

در همین ارتباط، «اوریل هینز» مدیر اطلاعات ملی آمریکا چندی قبل و درحالی ‌که برای کمیته خدمات نیروهای مسلح کنگره سخنرانی می کرد، تنش چین و تایوان را رو به افزایش خواند و وعده داد اقدامات و تحرکات نظامی پکن در نهایت به استقلال این جزیره منتهی خواهد شد.

اوریل هینز مدیر اطلاعات ملی آمریکا

 

این اظهارات در حالی صورت گرفت که روابط چین و آمریکا در دولت «جو بایدن» به دلیل استمرار اختلافات و رویارویی دو طرف در هنگ‌کنگ، سین کیانگ و دریای چین جنوبی چین همچنان متشنج باقی مانده است.

 

هینز، چین را به سبب همه تهدیدهایش «اولویت اول» جامعه اطلاعاتی آمریکا می‎داند. با اینکه گمانه‌زنی مشخصی در خصوص واکنش آمریکا در صورت حمله پکن به تایپه وجود ندارد، رئیس سازمان جاسوسی بایدن هشدار داد افزایش تحرکات صورت گرفته و تهدید به حمله نظامی به بی‌ثباتی بیشتر منطقه و در نهایت امر به استقلال کامل این جزیره منجر خواهد رسید.

 

اخیراً تنش چین و تایوان افزایش یافته به طوری که پکن تهدید به حمله نظامی کرده است. در این رابطه شواهد متعددی نیز از آمادگی نظامی چین مخابره می شود. برای نمونه به ادعای تایوان در ۲۵ مارس ۲۰ فروند هواپیمای نظامی چین وارد حریم هوایی این جزیره شده‌اند.

 

ادعا می شود چهار بمب‌افکن (H-6K) با توان حمل سلاح هسته ای و ده جنگنده (J-16) توسط سامانه های دفاعی آن‌ها شناسایی شده اند.

 

از سال ۲۰۱۶ تنش چین و تایوان به صورت محسوسی افزایش یافته است. بخشی از ناآرامی روابط دو طرف به افزایش مناقشه جهانی چین و آمریکا ارتباط دارد و بخش دیگر نتیجه سیاست های رئیس‌جمهور تایوان محسوب می شود که به شدت استقلال کامل جزیره را پیگیری می کند. او از سال ۲۰۱۶ تاکنون به‌رغم فشارهای مستمر چین وابستگی این منطقه به چین واحد را نپذیرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات