تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اسفند 1400 - 13:33

آسمان اوکراین در تسخیر روس‌ها باقی خواهد ماند؟

 

با گذشت نزدیک به یک هفته از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، تحولات میدانی که رسانه‌ها از آن گزارش می‌دهند حاکی از افزایش دشواری‌های پیش روی ماشین نظامی روسیه است.

 

هر چند انعکاس واقعیات جنگ در رسانه‌های غربی و روسی وضعیتی متعارض دارد اما ضعف لجستیکی روس‌ها در انتقال سوخت و مواد غذایی به یگان‌های زرهی و تهاجمیشان مشهود شده به طوری که در برخی از کلیپ‌های منتشر شده از سوی نیروهای دفاع مردمی و ارتش اوکراین، نیروهای ارتش روسیه در بسیاری از موارد تانک های T-72 و T-80 و T-90A و خودروهای Tiger و نفربرهای  BTR-82 خود را به علت نرسیدن سوخت در جاده‌ها رها کرده و رفته‌اند.

 

 

با این حال، شبکه خبری «سی ان ان» در پنجمین روز جنگ به نقل از سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروی هوایی روسیه بر کل خاک اوکراین برتری هوایی پیدا کرده است.

 

به گزارش ایران مامن، با توجه به اینکه روس‌ها پای میز مذاکره با اوکراینی‌ها در «گومل» بلاروس نیازمند برگ‌های برنده بیشتری هستند، برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند حملات موشکی و هوایی برای در هم شکستن بن‌بست‌های زمینی افزایش یابد. به همین خاطر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین از شرکای غربی خواسته تا بر فراز کشورش وضعیت «پرواز ممنوع» برقرار سازند؛ خواسته‌ای که در حال حاضر برآورده کردن آن از سوی ناتو با تردیدهای جدی روبرو است.

با این حال سیل کمک‌های نظامی غربی‌ها به سمت اوکراین سرازیر است. به گزارش «یورونیوز» ارزش کمک‌های نظامی ایالات متحده آمریکا به اوکراین در یک سال اخیر در مجموع بیش از یک میلیارد دلار بوده و واشنگتن روز شنبه نیز اعلام کرده که کمک نظامی جدیدی به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار را به این کشور اختصاص داده است.

 

«اورزولا فن درلاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که این بلوک ۲۷ عضوی برای نخستین بار در تاریخ خود، خرید و تحویل سلاح و سایر تجهیزات نظامی به اوکراین را تأمین مالی می‌کند.

 

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر یکشنبه گفت: اتحادیه اروپا ۴۵۰ میلیون یورو برای تهیه تسلیحات اختصاص خواهد داد. وی افزود که برخی کشورهای عضو مایل به دادن هواپیماهای جنگی هم هستند.

 

 

در همین زمینه برلین مجوز تحویل هزار موشک‌انداز ضد تانک، ۵۰۰ موشک زمین به هوای استینگر، ۹ هویتزر، ۱۴ خودروی زرهی و ۱۰ هزار تن سوخت به کی‌یف را صادر کرد. سوئد نیز با نقض سیاست پیشین خود، روز یکشنبه اعلام کرد که قصد دارد سلاح‌های ضد تانک به کی‌یف بدهد.

 

بر اساس گزارش‌‌ها، اغلب کمک‌های تسلیحاتی اروپا و آمریکا در راستای زمینگیر کردن تجهیزات زرهی روس‌ها بوده است حال آنکه به گفته «جک واتلینگ» تحلیلگر مؤسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس تفاوت واقعی بین نیروهای روسیه و اوکراین در آسمان است. اوکراین در مقایسه با ۳۰۰ هواپیمای جنگی روسیه، ۱۰۵ فروند هواپیما در مرز دارد. همچنین سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته روسیه، مانند موشک‌های اس-۴۰۰ نیز به نیروهای این کشور برتری می‌دهد. در مقابل، اوکراین پدافند هوایی قدیمی‌تر و محدودتری دارد.

 

واتلینگ اسرائیل را مثال می‌زند که می‌تواند از چندین جهت از خود دفاع کند اما می‌افزاید که اسرائیل تنها به دلیل برتری‌اش در آسمان توانسته است این کار را انجام دهد. این چیزی است که اوکراین اصلاً ندارد.

 

با توجه به این اوصاف، گره خوردن جنگ در زمین اگر با ایجاد تور دفاعی روی آسمان اوکراین همراه نشود می‌تواند تشدید تهاجم هوایی روس‌ها به همسایه شرقی را به بار آورد.