تاریخ انتشار : شنبه 5 آذر 1401 - 22:37
کد خبر : 16480

بودجه و آغاز دوباره مناقشه؛ منتقدان رئیسی او را به احمدی‌نژاد پیوند می‌زنند

بودجه و آغاز دوباره مناقشه؛ منتقدان رئیسی او را به احمدی‌نژاد پیوند می‌زنند

«انتشار لایحه بودجه و شفاف‌شدن بودجه تمام سازمان‏‌ها و باز شدن پای هشتگ بودجه به حوزه عمومی، یکی از مهم‏ترین اقدامات برای حرکت در مسیر شفافیت است. انتشار لیست دریافت ‏کنندگان ارز دولتی و حالا هم تلاش برای بازگرداندن ارزهای صادراتی، مسائلی است که به جای سعی در پرده‌پوشی توسط خود دولت افشا شده است»

«انتشار لایحه بودجه و شفاف‌شدن بودجه تمام سازمان‏‌ها و باز شدن پای هشتگ بودجه به حوزه عمومی، یکی از مهم‏ترین اقدامات برای حرکت در مسیر شفافیت است. انتشار لیست دریافت ‏کنندگان ارز دولتی و حالا هم تلاش برای بازگرداندن ارزهای صادراتی، مسائلی است که به جای سعی در پرده‌پوشی توسط خود دولت افشا شده است» ؛ این‌ها نوشته‌های «خبرآنلاین» با استناد به سخنان «حسن روحانی» و در دفاع از کارنامه دولت قبل در زمینه شفافیت دخل و خرج مملکت بود که شهریورماه ۹۹ منتشر ساخت.

 

به گزارش ایران مامن، حالا رسانه‌های منتقد دولت با توجه به اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه، دولت سیزدهم را به خاطر وضعیت برنامه دخل و خرج مورد انتقاد قرار می‌دهند و گاه دولت فعلی را با دولت «محمود احمدی نژاد» پیوند می‌زنند.

 

به نوشته خبرآنلاین در ابتدای آبان امسال، هدفمندی یارانه ها که در دولت احمدی نژاد با ریاست «فرهاد رهبر» (۱۳۸۴- ۱۳۸۵) بر سازمان برنامه و بودجه آغاز شد، در دولت رئیسی با حذف یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی اما توسط همان تئوریسین‌های اقتصادی احمدی نژاد ادامه یافت. فرهاد رهبر حالا مشاور اقتصادی رئیسی است و مسعود میرکاظمی نیز، ریاست سازمان برنامه و بودجه را در دولت سیزدهم بر عهده دارد.

 

 

روزنامه «اعتماد» نیز امروز گزارش داد: مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده «لایحه بودجه سال آینده تا ۱۰ روز دیگر به مجلس ارسال می‌شود.» اما این لایحه یک تفاوت اساسی با سال‌های قبل دارد. برخلاف سال‌های گذشته، مهم‌ترین سند مالی دولت در حالی به مجلس می‌رود که خبری از «سند بالادستی توسعه» نیست. برنامه ششم توسعه به تازگی به پایان رسیده و برنامه هفتم نیز هنوز تدوین و تصویب نشده است.

 

به نوشته این روزنامه اصلاح‌طلب نکته دوم، اتفاق عجیبی است که قرار است رخ دهد. میرکاظمی می‌گوید: « ارسال جداول بودجه به مجلس را به صلاح نمی‌دانیم چرا که در مرداد ماه امسال جداول بودجه ۱۴۰۱ به دولت ابلاغ شد و از این جهت جمع کردن یکپارچگی برنامه‌های دولت دچار مشکل می‌شود.»  با وجود اینکه باید تا زمان رسانه‌ای شدن لایحه‌ای که قرار است دولت به مجلس ارایه کند برای نقد لایحه بودجه ۱۴۰۲ باید منتظر ماند؛ اما به نظر می‌رسد که همین اظهارنظرهای عجیب توسط رییس سازمان برنامه و بودجه را باید نشانه‌ای از تداوم ساختار معیوب بودجه‌نویسی دانست.

 

در این باره «مهدی پازوکی» اقتصاددان به اعتماد گفته است: زمانی که ردیف‌های بودجه‌ای ادغام می‌شوند هیچ کس دیگر متوجه نخواهد شد که هر دستگاهی چه میزان اعتبار در اختیار دارد. البته این اتفاق در دوره احمدی‌نژاد هم افتاد و با کمال تعجب در بودجه ۱۴۰۱ هم تکرار شد و بنده همان زمان در مصاحبه‌ای به این موضوع انتقاد کردم. این حق مردم است که بدانند معاونت‌های مختلف ریاست‌جمهوری چه میزان بودجه دریافت می‌کنند ضمن آنکه امروز صحبت از ارایه بودجه بدون جدول به مجلس می‌شود که اقدام بسیار غیرعلمی و غیرکارشناسانه و نابخردانه‌ای است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات